خبرگزاری کار ایران

نشست تخصصی بررسی عملکرد شوراها/۲

محسن هاشمی: نقطه ضعف شورا کوتاه آمدن در مقابل دولت است / شورا از دولت شكایت كند

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۶۱

شورا می‌تواند ازدولت به دلیل عدم پرداخت‌های خود به شهرداری شکایت کند زیرا قانون رعایت نشده است/اولویت كاریم توسعه حمل و نقلی انبوه بر ریلی، آسیب های اجتماعی، مسكن و اشتغال است /مردم از مسئولان شهری خود انتظار دارند که در بخش اشتغال برای آنها کاری کند.

ایلنا: محسن هاشمی كاندیدای دور چهارم شوراها، تنها نقطه قوت شورای شهر تهران در دور سوم همدلی دانست اما از اینكه شوراها نتوانستند در تصدی حقوق قانونی شوراها از دولت گامی بردارند شوراها را موردنقد قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نخستین نشست نامزدهای انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران با حصور حسن بیادی نایب رئیس کنونی شورای شهر، محسن هاشمی مشاور سابق شهردار تهران و مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران، افشین حبیب‌زاده عضو شورای مرکزی خانه کارگر و وحید نوروزی معاون اجرایی سابق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خبرگزاری ایلنا برگزار شد.

محسن هاشمی در مورد نقاط قوت و ضعف دور سوم شورای شهر تهران، گفت: ‌در قانون اساسی پیش بینی شده است اجرای برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، رفاهی، اجتماعی باید تحت نظارت شورا‌ها باشد به این معنی که عمده خدمات باید به شورا‌ها واگذار شود تا حکومت مرکزی به سیاست‌های کلان و مراقبت از تمامیت ارزی بپردازد تا کشور صدمه نبیند.

مردم باید انتظارات خود را از شورا‌ها مطالبه کنند

وی خاطرنشان کرد: مردم باید انتظارات خود را از شورا‌ها مطالبه کنند و به دنبال اعتراض نزد دولت نباشند تا دولتمردان کارشان را با طمأنینه انجام دهند.

این نامزد شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورا‌ها باید چه در زمینه آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و... پاسخگوی شهروندان باشند، افزود: اگر بخواهیم نگاهی به فعالیت سه دوره شورا‌ها بیندازیم، می‌بینیم که در واگذاری کار‌ها به شورا‌ها موفق عمل نشده است.

حدود ۸۰ درصد کارهایی که باید شورا‌ها انجام دهند هنوز به آن‌ها واگذار نشده است

هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد کارهایی که باید شورا‌ها انجام دهند هنوز به آن‌ها واگذار نشده است، افزود: براساس برنامه پنجم توسعه، ۲۳ مورد از تصدی گری ها باید به شورا‌ها واگذار می‌شد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل سابق مترو با تاکید بر اینکه شورا‌ها باید برای گرفتن اختیارات خود قوی عمل کنند، افزود: شورا‌ها از نظر دریافت اختیارات خود هنوز خیلی عقب هستند و باید حق و حقوق خود را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: شورا‌ها باید اختیارات خود را طلب کنند اگرچه دولت هم تمرکز گرایی در پیش گرفت. چرا که با برخی از شهرداری‌ها مشکل داشت و نمی‌خواست اختیاراتش را به آن‌ها واگذار کند.

هاشمی در ادامه با تاکید براینکه شورا‌ها نماینده شهروندان هستند، نه شهردار، افزود‌: شورا‌ها باید در مرحله اول حقوق شهروندی را تعریف کنند و در گام بعد به مردم بگویند که از چه حقوقی برخوردار هستند زیرا خیلی از مردم از حقوق خود بی‌اطلاع‌اند ازهمین رو می‌گویند چرا باید در انتخابات شورا‌ها شرکت کنیم و رای بدهیم زیرا اصلا در جریان فعالیت‌های شورا‌ها نیستند.

نقطه ضعف شورا کوتاه آمدن در مقابل دولت است

وی در ادامه نقطه ضعف دیگر شورا را کوتاه آمدن در مقابل دولت عنوان کرد و افزود: شورا می‌تواند از دولت به دلیل عدم پرداخت‌های خود به شهرداری شکایت کند زیرا قانون رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: وقتی دولت پولی را که براساس قانون باید به شهرداری بدهد، ‌ پرداخت نمی‌کند، نشان از ضعف شورا‌ها و شهرداری دارد و این طور به نظر می‌رسد که مقداری نسبت به حقوق شهروندان سهل انگاری شده است.

هاشمی با اشاره به بودجه‌ای که دولت باید برای احیا بافت‌های فرسوده اختصاص می‌داد، گفت: اما می‌بینیم که دولت این بودجه را درمسکن مهر هزینه کرده است در حالی می‌توانست در بافتهای فرسوده هزینه كند. دولت كنونی 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشاركت بدهكار است و باید دولت آینده این بدهی را پرداخت كند.

این نامزد شورای شهر تهران در ادامه  برلزوم شفافیت در اقدامات شهرداری تاکید کرد وگفت: شورا‌ها باید طوری عمل کند که هزینه‌ها و پرداخت‌ها در اختیار مردم گذاشته شود تا هیچ اطلاعاتی پنهان نماند.

وی با اشاره به اینکه با پرخرج‌ترین دوره شهردرای مواجه بودیم، افزود: ‌ مردم باید بدانند که بودجه ۱۰هزارمیلیارد تومانی شهرداری کجا هزینه می‌شود.

هاشمی با تاکید براینکه باید اجازه دهند خبرنگاران به راحتی به این اطلاعات دست یابند، افزود: اگرچه شاید شهرداری نخواهد اطلاعات دقیقی در این زمینه بدهد ولی در اینجا شورا باید ورود پیدا کند تا همه هزینه‌ها و پرداخت‌ها شفاف باشد.

وی با تاکید براینکه بعد نظارتی ازسوی شورای شهر باید جدی‌تر گرفته شود، افزود: ممکن است درجایی اطلاعات را پنهان شود از همین رو باید نظارت جدی بر پروژه‌ها و گزارش‌ها اعمال شود.

مدیرعامل سابق مترو نقطه قوت دور سوم شورای شهر تهران را وجود همدلی در آن بیان کرد و افزود: در این شورا به رغم اینکه چهار تفکر حضور داشتند اما می‌توان گفت همدلی در اوج بود و با وجود برخی فشار‌ها اما این همدلی همچنان حفظ شده است.

وی همچنین درخاتمه این بخش به شورای شهر دوره چهارم اشاره کرد و افزود: شورای جدید در آغاز کار، باید شاخص‌هایی را برای چگونگی فعالیت‌های خود تعریف کند به طور مثال تعیین کند که از نظر حمل و نقل عمومی قرار است به چه شاخص‌هایی برسد.

اولویت كاریم توسعه حمل و نقلی انبوه بر ریلی، آسیب های اجتماعی، مسكن و اشتغال است

محسن هاشمی در بخش دوم صحبت های خود درباره اولویت فعالیتش در صورت ورود به دور چهارم شوراها، گفت: بر اساس مطالعاتی که از روی نشریات شهرداری و شورا و نظرسنجی ها کرده ام اولویت اولم توسعه حمل و نقل انبوه بر ریلی است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد مردم دغدغه جابجایی، آمد و شد و ترافیک دارند افزود: این دغدغه در کنار آلودگی هوا و محیط زیست به 60 درصد نیز افزایش می یابد.

حسن بیادی درباره اظهار نظر هاشمی گفت: در شورای دوم در کمیته زیربنایی تصویب کردیم که برای خودروها سن فرسودگی تعیین شود و عوارضی نیز برای آنها تعیین شود در واقع خروج خودروهای فرسوده را اولویت قرار دادیم اما متاسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری شورا به تنهایی نتوانست برای خروج خودروهای فرسوده و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کاری انجام دهد از این رو در بخش کاهش آلودگی هوا شورا نتوانست کاری انجام دهد.

هاشمی از بیادی خواست تا بگذارد اولویت هایش را اعلام کند و ادامه داد: توجه به آسیب های اجتماعی اولویت دوم کاری من است که در ورود به دور چهارم حتما نسبت به آن اقدامات جدی انجام می دهم.

معضل مسكن به دلیل بی تدبیری دولت است

کاندیدای دور چهارم شورای شهر تهران مسکن شهر تهران را به عنوان سومین اولویت خود نام برد و تصریح کرد: به دلیل حجم نقدینگی زیاد که دولت به جامعه تزریق کرده است معضل مسکن در شهر تهران نمود کرده است البته اثر مخرب این سیاست غلط دولت در تمام کشور دیده می شود اما در تهران بیش از سایر نقاط است. این مساله موجب شده است تا حتی شهروندان تهرانی در حومه نیز دچار مشکل جدی شوند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه دولت فعالیت هایی را به صورت غیرقانونی انجام داده است اعلام کرد: این سیاست های نادرست دولت اثرات مخربی بر شهر وارد کرده است وشورای شهر نتوانسته در کاهش این اثرات گامی بردارد.

مردم از مسئولان شهری خود انتظار دارند که در بخش اشتغال برای آنها کاری کند

هاشمی در ادامه اشتغال را به عنوان یکی دیگر از وظایف اصلی شوراها و شهرداری ها نام برد و گفت: به دلیل سیاست نادرست دولت در بخش واردات بی رویه شغل و تولید از بین رفته است. مردم از مسئولان شهری خود انتظار دارند که در بخش اشتغال برای آنها کاری کند اما متاسفانه مدیریت شهری نتوانسته است در تصدی گری اموری که به آنها باید واگذار شود مشکل مردم را در بخش اشتغال حل کند.

وی به ایجاد شهر هوشمند و الکترونیک در راستای کاهش تعداد سفرهای درون شهری اشاره کرد و گفت: مردم مجبورند برای هر کاری چندین بار در سطح شهر تردد کنند باید با ایجاد شهر هوشمند و الکترونیک تعداد سفرهای درون شهری را کاهش دهیم. در واقع وزارتخانه ها با مدیریت شهری همراه نیستند و دولت مرکزی باید همراه با شورا و شهرداری ها در این بخش گام اساسی بردارد.

متاسفانه مطالعات مبدا و مقصدی در تهران انجام نشده است

هاشمی با اشاره به اینکه تهران دیگر کلان شهر نیست و تبدیل به ابرشهر شده است اعلام کرد: متاسفانه مطالعات مبدا و مقصدی در تهران انجام نشده است و ما نسبت به کریدورهای پر رفت و آمد شهر اطلاعی نداریم، باید با شناسایی نقاط پر رفت و آمد ظرفیت کریدورهای حمل ونقلی خود را افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه از 10 میلیون سفر در شهر تهران باید بیشترین سهم را مترو و حمل و نقل ریلی انبوه بر داشته باشد گفت: متاسفانه سهم مترو در این بخش ناچیز است این در حالی است که اگر بتوانیم حمل ونقل ریلی انبوه بر را در کنار اتوبوس و تاکسی افزایش دهیم روزانه 7 میلیون لیتر بنزین در تهران صرفه جویی می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز