غنیزاده در نشست رسانهای نمایش آنتیگونه مطرح کرد:
شیوه بازبینی آثار موجب اتلاف وقت میشود
اصلا دلم نمیخواهد وضعیت به شکلی باشد که مانند استاد سمندریان طی هشتادسال تعداد محدودی نمایش روی صحنه ببرم، از نظر کیفیت قطعا به ایشان نخواهم رسید اما دلم میخواهد از نظر کمیت بیشتر کار کنم.
ایلنا، نشست رسانهای نمایش آنتیگونه به کارگردانی همایون غنینژاد ظهر امروز (۳۱مردادماه) در سالن استاد امیرخانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون غنیزاده در ابتدا ضمن بیان سابقه همکاری با هنرمندان کشور استونی و نوشته شدن نمایشنامه، گفت: نمایشنامه آنتیگونه را در جریان سفر به کشور استونی و تمریناتی که در یک کلیسای قدیمی داشتیم نوشتم، هدف ما این است که اجرای نمایش را طبق برنامه از پیش تعیین شده از فردا شروع کنیم.
وی با اشاره به هزینههای بالای اقامت یک گروه خارجی در ایران برای اجرای نمایش، ادامه داد: مسئله زمان برای ما بسیار اهمیت دارد و اجازه نمیدهد بدون تعجیل کار را آغاز کنیم و به ناخواسته دچار عجله میشویم، امیدوارم موانع سریعتر برطرف شوند تا هرچه زودتر اجرای عمومی شروع شود.
غنینژاد در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص سازه ناتمام پشت بام تئاتر شهر، بیان کرد: من از قبل ایده اجرای چنین سازهای برای اجرای نمایش داشتم و دنبال این بودم که به گونهای مشکل محل اجرای نمایش برای هنرمندان به شکلی برطرف شود، این سازه بسیار سبکی است که میتواند به سرعت و سادگی در هر نقطهای برپا شود.
وی افزود: با همکاری که مدیریت تئاترشهر داشتند این امکان برای ما فراهم شد که برای نخستین مرتبه سازه را روی بام این مجموعه اجرا کنیم که مشکلاتی بهوجود آمد، اما آقای آشنا گفتند از ما حمایت خواهند کرد و هزینههای نصب این سازه به گروه بازگردانده خواهد شد، همچنین امکان نصب سازه را در محل دیگری برای ما فراهم خواهند کرد.
این هنرمند همچنین درخصوص همزمانی دریافت مجوز برای اجرای با شب نخست اجرای نمایش آنتیگونه، گفت: به دلیل بالا بودن هزینههای حضور گروه خارجی در کشور و زمان محدودی که برای اجرا در اختیار داریم چارهای جز این وجود ندارد.
وی ادامه داد: به نظر من قوانین باید به گونهای تعریف شود که کارهایی از این دست کمتر دچار مشکل شوند، با توجه به اینکه بازبینها امکان قضاوت از طریق فیلم کار را ندارند، ما دچار اتلاف وقت میشویم و من معتقدم با توجه به سابقهای که از قادرآشنا سراغ داریم تعادلی در صدور مجوزها بهوجود خوهد آمد.
در ادامه مدیرکمپانی رام کشور استونی و سرپرست گروه درخصوص تجربه بین فرهنگی به وجود آمده در جریان نمایش آنتیگونه، گفت: سال گذشته نمایش کالیگولا را در جشنواره فجر دیدم و بسیار مورد توجه من قرار گرفت. ارتباط میان ما به گونهای از گروه دعوت کردیم تا نمایش را در جشنواره درام ۲۰۱۰کشور استونی اجرا کند نخستین همکاری ما آنجا رقم خورد.
وی افزود: نمایش آنتیگونه بعد از همکاری در ادامه کالیگولا روی صحنه رفت که اجرای بسیار خوبی بود بسیار مورد توجه مخاطبان استونیایی قرار گرفت، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این کار را برای اجرای عمومی به تهران بیاوریم. پس از اجرا در کشور استونی دعوتنامههای بسیاری از کشورهای گوناگون دریافت کردهایم که درحال برنامهریزی برای شرکت در آن جشنوارهها هستیم، همچنین اثر دیگری به نام «پادشاه میمیرد» توسط غنیزاده کارگردانی شده که روی صحنه رفته است.
رینولد بازیگر نمایش «آنتیگونه» درباره احساس خود از همکاری با غنیزاده در این اثر، گفت: از اینکه با کارگردان خلاق و خوش فکری کار میکنم بسیار خوشحال هستم، ایشان ایدههای بسیار جالبی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب دارند و مانند ایشان در کشور استونی نیست اگر باشد هم بسیار کم است.
وی تصریح کرد: فکر میکنم زبان تئاتر همهجا یکسان است و در کل جهان کلمات واحدی است، ما این اثر را در کشور استونی اجرا کردهایم اما اجرایی که در تهران داشتیم به دلیل پسزمینه فرهنگی مردم ایران مورد توجه زیادی قرار گرفت.
آروند دشتآرای مدیربخش بینالملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر با اعلام این خبر که برنامهریزیها برای دعوت از هنرمندان دیگر کشورها و اجرا در تهران، بیان کرد: خیلی خوشحال هستم تماشاخانه میزبان این هنرمندان است و آقای غنیزاده و گروه ایشان با تلاش بسیار امکان اجرای عمومی و تولید مشترک این نمایش را بهوجود آوردند. رایزنیها برای دعوت از گروههای نمایشی دیگر کشورها و اجرا در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده و امیدوار هستیم هر چهل روز یک گروه نمایشی میهمان داشته باشیم، همچنین تلاش خواهیم کرد برای نمایشهایی که در تماشاخانه اجرا میشوند بازاریابی بینالمللی انجام بدهیم.
وی با بیان اینکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری به تولید مشترک نیازمندهستیم، گفت: به نظر من آنتیگونه یکی از بهترین نمایشهایی بود که در جشنواره گذشته روی صحنه رفت و مورد استقبال تماشاچیان قرار گرفت.
غنیزاده در پایان ضمن بیان دلایل کمکاری خود، تصریح کرد: نمایشنامههای مختلف به مرکز دادهام که هرکدام به دلایلی امکان اجرا پیدا نکردند، وقتی هم امکان اجرای یک نمایش به وجود آمد که مسئله سازه روی پشتبام تئاترشهر درست شد. تمام این سالهایی که برای اجرای نمایش گذاشتهام و امکان اجرا به وجود نیامده باعث شده است که طی دوازده سال چند اثر محدود روی صحنه برود. اصلا دلم نمیخواهد وضعیت به شکلی باشد که مانند استاد سمندریان طی هشتادسال تعداد محدودی نمایش روی صحنه ببرم، از نظر کیفیت که قطعا به ایشان نخواهم رسید اما دلم میخواهد از نظر کمیت بیشتر کار کنم.