مدیرعامل سازمان پایانهها و پارکسوارهای شهرداری تهران خبر داد:
اجرای مرحله نخست طرح هوشمندسازی در پایانههای مسافری تهران
با جمعآوری نرمافزارهای موجود در کشور و بررسی همهجانبه نقاط ضعف و قوت آنها، نرمافزاری را به کار گرفتیم که تا ۱۰سال آینده پاسخگوی نیازهای سامانه حملونقل برونشهری کشور باشد.
ایلنا: مدیرعامل سازمان پایانهها از اجرای موفقیتآمیز مرحله نخست طرح هوشمندسازی در پایانههای مسافری چهارگانه تهران خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدرضا حاجیبیگی افزود: «در این مرحله، بخشی از سامانه اطلاعرسانی، همچنین یکپارچهسازی سیستم دریافت عوارض در پایانهها، فعالیت رسمی و دائمی خود را آغاز کرده است.»
به گفته حاجیبیگی، با اجرای این مرحله، پس از این، دقت آمار ارائهشده در سازمان پایانهها به میزان صددرصد میرسد و هر مدیر یا مسئولی میتواند بر مبنای آمار کاملا محاسبهشده و علمی، تصمیمگیری کند.
وی در تشریح ویژگیها و مشخصات این سامانه که با استفاده از نرمافزار بومی و منحصر به فرد در سازمان پایانهها انجام میشود، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵درصد ناوگان حملونقل برونشهری کشور در اختیار پایانههای مسافری تهران است، تصریح کرد: «با جمعآوری نرمافزارهای موجود در کشور و بررسی همهجانبه نقاط ضعف و قوت آنها، نرمافزاری را به کار گرفتیم که تا ۱۰سال آینده پاسخگوی نیازهای سامانه حملونقل برونشهری کشور باشد.»
رئیس هیات مدیره اتحادیه سازمانهای پایانههای شهرداریهای کشور افزود: «این نرمافزار با دیدگاه کشوری طراحی و بهگونهای راهاندازی شد که با حداقل تغییر در همه سازمانهای مرتبط با حملونقل برونشهری قابلاستفاده باشد.»
وی گفت: «برای این نرمافزار از پیشرفتهترین زبان برنامهنویسی موجود در کشور استفاده شده تا در آینده با محدودیت روبه رو نشود و بهصورتی است که با توجه به امکان اجرا روی همه ابزارهای رایانهای و ارتباطی از جمله تبلت، لپتاپ، گوشی تلفنهمراه و...، کاربرانی که امکان دسترسی آنلاین را به سامانه شهرداری تهران داشته باشند، میتوانند از آمار و اطلاعات لحظهای مربوط به سفر از پایانهها برخوردار شوند.»
حاجیبیگی تاکید کرد: «با بهرهگیری از این سامانه، همه اطلاعات و آمار از جمله مسیرهای پررفتوآمد، زمان ورود و خروج و تاخیر حرکت اتوبوسها، شمار مسافر، شمار شهرها با تقاضای فراوان سفر، تعداد سرویسهای حملونقل شرکتها و... در اختیار کاربران قرار میگیرد تا مبنای برنامهریزی برای ارائه خدمات بهتر به مسافران باشد.»
مدیرعامل سازمان پایانهها خاطرنشان کرد: «برنامهریزی سفر برای مسافران و مراجعهکنندگان به پایانهها در آینده بر همین مبنا انجام میگیرد؛ بهگونهای که حتی ساعت ورود و خروج اتوبوسها به پایانههای مسافری تهران، بهصورت آنلاین در اختیار مسافران و استقبالکنندگان از آنان قرار خواهد گرفت.»
وی افزود: «در حال حاضر با استفاده از این سامانه بهصورت لحظهای میزان تاخیر در حرکت اتوبوسهای مسافربری رصد میشود و این در حالی است که میانگین تاخیر در پایانههای چهارگانه تهران در حال حاضر به حدود ۱۰دقیقه رسیده است و تلاش میکنیم با برنامهریزی و هماهنگی با مسئولان شرکتها و تعاونیهای مسافربری، این میزان را هرچه بیشتر کاهش دهیم.»
حاجی بیگی با بیان اینکه میانگین سرویسهای خروجی از پایانههای مسافری تهران، ۴هزار دستگاه در روز است و به همین میزان هم سرویس ورودی وجود دارد، افزود: «با بهکارگیری این سامانه، مسیرهایی که شمار مسافر آنها زیادتر است و پررفتوآمد هستند، مشخص و با بررسی ضریب اشغال صندلی در برخی مسیرها، بهگونهای برنامهریزی میشود که اتوبوسی با ضریب اشغال صندلی زیر ۷۰درصد نداشته باشیم.»
وی همچنین به موضوع چگونگی دریافت عوارض و ضرورت یکسانسازی آن در پایانههای مسافری تهران اشاره کرد و گفت: «اکنون با استفاده از این نرمافزار، دریافت عوارض در پایانههای مسافری تهران بهصورت یکسان انجام میشود که با این کار علاوه بر هوشمندسازی فعالیتها، سیستم محاسبات دستی و کاغذبازی حذف میشود.»
به گفته مدیرعامل سازمان پایانهها، حذف پدیده ناپسند دلالی مسافر در پایانهها، از دیگر ویژگیهای اجرای طرح هوشمندسازی پایانههای مسافری است که در آینده با ارتباط بهروز این سامانه به سامانه شرکتها و تعاونیهای مسافربری، ثبت اطلاعات در یک مرحله انجام میشود و در صورت ارتباط به سامانه شهرستانها، وضعیت هر یک از اتوبوسها را از زمان خروج از پایانه مسافربری در هر شهرستان میتوان رصد کرد.