خبرگزاری کار ایران

شهرام نوشیر:

در نمایشنامه‌نویسی باید به ذخیره‌های غنی ادبی توجه شود

کد خبر : ۶۷۵۵۲

یکی از اهدافی که بنیاد در زمینه نمایشنامه نویسی می‌تواند دنبال کند پیوسته کردن پیکره دانشگاهی کشور به جامعه تجربی است چراکه علم و تجربه شدیدا به هم نیازمندند و برای بالنده شدن باید دپارتمان‌های آموزشی با بخش فرهنگی منسجم‌تر ارتباط داشته باشند.

ایلنا: مدیر دفتر تئا‌تر خیابانی؛ ضرورت بهبود آثار نمایشی در کشور را منوط به آثار ادبی فاخر عنوان کرد و گفت: راه اندازی و ایجاد بانک اطلاعات نمایشنامه نویسان در بنیاد ادبیات نمایشی کار بسیار مثبت و قابل تقدیری است و وقتی نمایشنامه‌نویسان به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، می‌توانند با انواع نمایشنامه نویسی از این راه آشنا شوند، چه نمایشنامه‌هایی که نو‌پرداز هستند و چه نمایشنامه‌های کلاسیک و همچنین کارهایی که از قبل بوده و یا ترجمه شده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی؛ شهرام نوشیر گفت: بخشی از کار بنیاد برگزاری جشنواره است و می‌تواند از این طریق برخی آثار را به دست بیاورد و اهرم‌های تبلیغی و تشویقی مثل جایزه دادن و اسامی هیات داوران باعث خوشحالی هنرمندان و توجه به ادبیات نمایشی بیش از پیش خواهد بود.
وی در ادامه افزود: این جشنواره می‌تواند اهداف و خاستگاه ویژه‌ای داشته باشد به گونه‌ای که مسبب شرکت همگانی هنرمندان نمایشنامه نویس در این جشنواره باشد و امیدوارم که از هنرمندان شناخته شده و سوابق درخشان برای داوری جشنواره استفاده شود.
نوشیر در ادامه تصریح کرد: امیدوارم استفاده از اهرم‌های تشویقی به سمتی هدایت شود که به ذخیره‌های غنی ادبی کشورمان توجه شود و سیستم مولف-نویسنده به گونه‌ای باشد که بهره‌مندی از آثار شاخص ادبی و اسطوره‌هایمان و شناساندن یک هویت ایرانی با آثار ادبی به جهانیان در دستور کار قرار بگیرد.
این نویسنده و کارگردان تئا‌تر در ادامه افزود: یکی از اهدافی که بنیاد در زمینه نمایشنامه نویسی می‌تواند دنبال کند پیوسته کردن پیکره دانشگاهی کشور به جامعه تجربی است چراکه علم و تجربه شدیدا به هم نیازمندند و برای بالنده شدن باید دپارتمان‌های آموزشی با بخش فرهنگی منسجم‌تر ارتباط داشته باشند.
وی دورهم خوانی نمایشنامه‌های متخصصین این عرصه را به عنوان راهکاری جهت رشد متون نمایشی دانست و تاکید کرد: وقتی در یک دورهم خوانی نمایشنامه نویسان خوب به دورهم جمع شوند و کار‌هایشان برای هم بخوانند و به صورت آشکار به نقد و بررسی آثار هم بپردازند و مسائل را با هم مطرح کنند و در واقع جلو‌تر از نقد و تحلیل عمل کنند.
شهرام نوشیر در ادامه از بنیاد ادبیات نمایشی به عنوان جایگاهی برای ایجاد و افزایش همدلی و همفکری نمایشنامه نویسان یاد کرد و گفت: بنیاد باید به گونه‌ای عمل کند که متعلق به همهٔ هنرمندان باشد و باعث دلگرمی هنرمندان از طریق حمایت‌های مادی و معنوی خود شود. چرا که این دلگرمی باعث افزایش انگیزه در جهت ارائه متونی با تکنیک و ساختار قوی خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: جای هیچ گونه تردیدی نیست در زمینه رشد و ارتقای نمایشنامه نویسی در کشور باید تدابیری اندیشیده شود و خوشبختانه این فعالیت‌ها در بنیاد ادبیات نمایشی ایران برنامه ریزی شده و در حال انجام است.
امید است این مهم به سرانجام مطلوبی برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز