خبرگزاری کار ایران

واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی، نقطه کور توسعه ورزش لرستان

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۶۰

واگذاری کوتاه مدت سالن‌ها و اماکن ورزشی هر سال برای جامعه ورزش به ویژه هیات‌ها و ورزشکاران دغدغه‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

ایلنا: واگذاری کوتاه مدت سالن‌ها و اماکن ورزشی هر سال، برای جامعه ورزش به ویژه هیات‌ها و ورزشکاران دغدغه‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، پس از تصویب قانون واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی هر سال با شروع سال جدید و واگذاری سالن‌ها، هیات‌های ورزشی و ورزشکاران تا مدت‌ها با دغدغه اجاره سالن در زمان و مکان مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند. بعضی هیات‌ها در ۳ماه اول سال، هیچ عملکردی ارائه نمی‌دهند و نبود سالن با وقت مناسب را بهانه‌ای برای آن عنوان می‌کنند. هیات‌ها، اداره ورزش و جوانان را به دلیل واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی و اولویت ندادن مدیران سالن‌ها به هیات‌های ورزشی مقصر اصلی این کم کاری معرفی می‌کنند و از سوی دیگر مسئولان اداره کل، بعضی هیات‌ها را به نداشتن برنامه و نبود پی‌گیری برای استفاده از سالن‌ها متهم می‌کنند.

اما واقعیت چیست؟
واگذاری کوتاه مدت سالن‌ها و اماکن ورزشی هر سال برای جامعه ورزش به ویژه هیات‌ها و ورزشکاران دغدغه‌های بسیاری ایجاد می‌کند.
پس از شنیدن خبر واگذاری سالن‌ها و اماکن ورزشی استان به مسئولان و مدیران جدید برای پی‌گیری موضوع، به سالن‌های ولیعصر، و امام علی خرم آباد در بهترین ساعات روز (عصر) خالی است و دلیل آن واگذاری سالن‌ها به مدیران جدید و مشخص نبودن برنامه استفاده از اماکن اعلام می‌شود.
اما یکی از ورزشکاران حاضر در سالن امام علی که برای تمرین فوتسال آمده است، می‌گوید: سال گذشته بیشتر سالن‌ها و اماکن ورزشی در اختیار فرد یا شرکت خصوصی بود به همین دلیل اصلی‌ترین دغدغه مدیران سالن‌ها بحث درآمدزایی بود و بس، با این وجود ورزش همگانی به دست فراموشی سپرده شد و هیات‌ها برای اجاره سالن و اجرای برنامه‌های خود با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

«محمد یگانه» ادامه می‌دهد: هیات ما فقط در صورت اعزام تیم به مسابقات می‌توانست به شکل رایگان از سالن‌ها استفاده کند یعنی تمام توجه تربیت بدنی روی مباحث قهرمانی منعطف شده بود که فکر می‌کنم این رویه هنوز ادامه دارد.
وی با اظهار نگرانی در مورد ورزش همگانی تصریح می‌کند: ورزش و جوانان بار ورزش همگانی را به دوش ادارات انداخته است و مراسم کوهپیمایی و پیاده‌روی‌ها عمده اصلی ورزش همگانی در لرستان است این مسئله توجیه نشده‌اند؛ در این میان فقط فرصت‌ها و سرمایه‌های ورزشی است که تباه می‌شود. ورزش لرستان در بحث فضای ورزشی و گسترش اماکن ورزشی با توجه به محرومیت این استان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. در این میان چند سالی ست اداره کل ورزش وجوانان لرستان در دولت نهم و دهم وبه خصوص در دولت نهم و زمان مدیریت مهندس علی آبادی بیشترین نیروی خود را صرف ساخت و ساز اماکن كرد.
در این میان استان لرستان هم در طول این چند سال از این قائده مستثنی نبود. متاسفانه اداره کل ورزش و جوانان لرستان در طول این چند سال در بحث واگذاری سالن‌های ورزشی کار‌شناسانه اقدام نکرد و در بسیاری از موارد حتا سالن‌های ورزشی به ظاهر به بخش خصوصی واگذار می‌شد.
وبسیاری از هیات‌های ورزشی و ورزشکاران به نوعی در به در بوده و  در بد‌ترین ساعت در روز به هیات‌ها واگذار می‌شد. و یا حتا از دادن وقت برای تمرین ورزشکاران طفره می‌رفتند. در جریان حضور معاون وزیر ورزش و جوانان به لرستان در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید اداره ورزش وجوانان لرستان، و در جلسه رییس وی با رواسای هیات‌های ورزشی و رواسای ادارات تربیت بدنی لرستان با اعتراض مسولان هیات‌های جانبازان و معلولین و هیات اسکواش در نحوه واگذاری سالن به بخش خصوصی و اجحاف در حق هیات‌های با دستور اکید وی مبنی برلزوم بازنگری واگذاری اماکن ورزشی و ماده۸۸ رییس سازمان به سرپرست ادره کل تربیت بدنی تاکید کرد.
از این پس فقط اماکن اجاره‌ای را به هیات‌هایی که در سالن‌های مرتبط حضور دارند در اولویت قرار گیرند. و ما دلمان خوش خوش بود با دستور وزیر ورزش این معضل بزرگ حل شود.
یکی از پازل‌های منفی دیگر در آمدزایی است. به طور مثال در بعضی از سالن‌های یاد شده با اجاره دادن سالن‌های ورزشی به ادارات، سازمان ها و حتا اشخاص حقیقی به ورزش‌های غیر تخصصی در آن سالن‌ها به عنواه و چند روز از سال ۹۲شاهد هستیم که ورزشکاران هیات اسکواش لرستان در طول این مدت حتا یک جلسه تمرین انجام نداده‌اند.
و هر روز به بهانه‌های واهی و تعمیر از دادن وقت برای تمرین ورزشکاران این هیات در سالن ولیعصر طفره می‌روند. این در حالی است بهترین وقت را به کرایه برای فوتسال می‌دهند. و پیگیری ها و نامه‌نگاری‌های مسولان هیات اسکواش لرستان و مربیان این هیات نو پا که یک ورزش با طراوت وشاداب را در این چند سال با دست خالی هدایت نموده‌اند، به جایی نرسیده است. نکته جالب این است که یک دوره مسابقه اسکواش را در فضای باز و خط کشی شده در مجموعه ورزشی تختی برگزار کرده‌اند و با توجه به تمرین بسیار ندک ورزشکاران اسکواش باز لرستانی در این دو ماه، ۳مسابقه مهم کشوری را از دست داده‌اند. و با وجود دو تیم در لیگ بر‌تر اسکواش بسیاری از ورزشکاران زبده این استان با مشاهده وضعیت موجود علیرغم استعداد وافر و نداشتن سالن اختصاصی که ابزار اصلی هر هیات است. پس از گذشت چندی، عطای فعالیت در این رشته را به لقایش می‌بخشند و برای همیشه این رشته را ترک می‌کنند. و حتا بازیکنان با استعدادی که چند دوره به اردوی آمادگی تیم ملی دعوت می‌شوند با دیدن چنین وضعیتی، دیگر حتا فکر ورزش کردن هم نمی‌کنند. در پایان امیدواریم مسولان اداره کل ورزش و جوانان لرستان با دید و نگرش بهتر به کلیه هیات‌های ورزشی دست افراد سودجو و دلال صفت را از ورزش لرستان قطع کنند. به امید روزی که مشکلات ورزش لرستان به حداقل برسد.


ابهام در واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی
یکی دیگر از ورزشکاران و مربیان با سابقه ورزش استان، واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی را یک ابهام می‌داند و می‌گوید: به عنوان مثال تبصره‌ای در آیین نامه واگذاری وجود دارد که بر اساس آن اولویت در واگذاری سالن‌ها و اماکن با هیات‌های ورزشی است، حتی اگر قیمت پیشنهادی (تا یک میزانی) پایین‌تر باشد؛ اما سال گذشته نقض این تبصره در بعضی موارد به چشم می‌خورد.

مهرداد صالحی اضافه می‌کند: مورد دیگر این است که گفته می‌شود هیات‌ها با سالن‌ها قرارداد منعقد کنند اما هیچ مبلغی پرداخت نکنند، اگر قرار است مبلغی پرداخت نشود پس چه نیازی به دردسرهای عقد یک قرارداد است؟


درآمدزایی و سامان دهی به چه قیمت؟
یکی از باسابقه‌ترین ورزشکاران استان هم با نارضایتی از واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی در مناطق محروم می‌گوید: گفته می‌شود این کار برای درآمدزایی و نظم دهی بیشتر به امور است.

محمدی می‌افزاید: باید دید درآمدزایی و سامان دهی به چه قیمتی صورت می‌گیرد و آیا فشار مضاعف این مسئله بر مردم و ورزشکاران عادی تحمیل می‌شود؟
چرا که هیئت‌ها در مواقع لزوم از سالن‌ها رایگان استفاده می‌کنند، اداره‌ها هم که بهترین ساعت‌های سالن‌ها را در اختیار دارند از یک درصد بودجه ورزشی آن بهره می‌برند بنابراین در این میان قشر عادی جامعه است که باید برای استفاده از سالن هزینه‌های زیادی متقبل شود،چون به نظر می‌رسد مسئولان به فکر درآمدزایی هستند.

وی ادامه می‌دهد: اگر نظارتی بر واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی صورت گیرد شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود. به گفته وی هیات‌ها فعالیتی نمی‌کنند چون نبود سالن را بهانه می‌کنند و اداره کل هم هیات‌ها را مسئول پی گیری می‌داند. یکی از روسای هیات‌های ورزشی استان هم که تمایلی به ذکر نامش ندارد، می‌گوید: سال گذشته واگذاری سالن‌ها و اماکن ورزشی با شک و شبهه بسیاری همراه بود با اینکه گفته شد تاکید و اولویت با هیات‌هاست، درصد زیادی از اماکن به فرد یا شرکت خصوصی واگذار شد و هیات‌ها کمتر موفق به کسب این امتیاز شدند و برخی هیات‌هایی هم که مسئول سالن‌ها شدند حتی به تعداد انگشتان یک دست، ورزشکار نداشتند.
وی اضافه می‌کند: وضعیت سالن‌ها هم چندان رضایت بخش نبود و هیچ توسعه‌ای در بخش تجهیزاتی و سخت افزاری سالن‌ها پدید نیامد. وظیفه یک مدیر سالن که فقط اجاره دادن سالن‌ها نیست.

وی اظهار می‌دارد: سال گذشته بیشتر سالن‌های خرم آّباد با مشکلات گرمایشی و سرمایشی مواجه بودند حتی در بعضی از سالن‌ها ۲ یا ۳ ماه آخر سال سیستم گرمایشی فعال نبود و کمبود سوخت دلیل آن عنوان شد! یعنی ۲ یا ۳ ماه سالن با نقص روبه رو بود اما هیچ اقدامی برای رفع مشکل از سوی مدیر سالن‌ها صورت نگرفت.

وی ادامه می‌دهد: نباید اولویت اداره کل ورزش وجوانان در واگذاری اماکن فقط قیمت پیشنهادی باشد بلکه باید به تخصص، تجربه و میزان دلسوزی افراد برای توسعه ورزش هم بها داده شود هر چند که این‌ها مواردی است که در آیین نامه واگذاری اماکن لحاظ شده است.


برنامه‌‌ریزی صحیح پس از رفع مشکل سالن
 رئیس هیات بسکتبال استان نیز می‌گوید: اداره کل سالن تختی را بدون مزایده در اختیار ما قرار داده ولی امکانان این سالن در حد صفر است. به نظر می‌رسد امسال در واگذاری سالن‌ها و اماکن ورزشی اولویت اصلی با هیات‌ها بوده و این مسئله بسیار حائز اهمیت است چرا که دیگر هیات‌ها برای اجرای برنامه‌های آموزشی یا تمرینات تیم‌ها با مشکل مواجه نیستند.


افزایش قیمتی در اجاره سالن‌ها نداریم
معاون مدیر کل تربیت بدنی استان هم در گفت‌و‌گوی با خبرنگار ایلنا می‌گوید: اولویت در واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی، قیمت‌های پیشنهادی است، البته در کمیسیون به ملاک‌هایی مانند نگهداری سالن و خدمت رسانی به مردم هم توجه شده است.

«محسن زاهدی» می‌افزاید: هنوز به طور کامل تمام سالن‌ها واگذار نشده چون بعضی اماکن متقاضی نداشته است. به گفته وی، سال جدید هیچ افزایش قیمتی در خدمت رسانی به مردم و اجاره سالن‌ها نخواهیم داشت.


گزارش محمود داودی‌نژاد -ایلنا - لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز