خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

بررسی لایحه بودجه ۹۲ برای بهبود محیط کسب و کار ایران

کد خبر : ۶۷۲۰۸

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، توصیه‌هایی برای بهبود محیط کسب و کار در ایران ارائه داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، توصیه‌هایی برای بهبود محیط کسب و کار در ایران ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گروه مطالعات محیط کسب و کار این مرکز در گزارش خود برخی از مفاد لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور با رویکرد بهبود محیط کسب و کار مورد توجه قرار داده است.

در ابتدای این گزارش به مهم‌ترین قوانین ناظر بر بهبود محیط کسب و کار اشاره شده، سپس لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ مورد ارزیابی قرار گرفته و در ادامه بر ایرادهایی به شرح زیر تأکید شده است: نبود شفافیت در حوزه‌های مربوط به سیاست‌های ارزی و...، تبعات سوء انتشار اوراق مالی بر محیط کسب و کار، عدم اولویت به مسائل مهمی مانند تقویت نهادهای قضایی، توجه صرف بر واگذاری‌ها به جای تسهیل ورود کسب و کار‌ها و تشویق رقابت، آثار سوء تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بخش‌های اقتصادی، فقدان برنامه در خصوص تسهیل و بهبود محیط کسب و کار.

در بخش سوم گزارش، حکم مربوط به تأمین مالی تولید در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ به طور خاص بررسی و حکمی جایگزین پیشنهاد شده است.

در قسمت بعد، به آموزه‌های کسب شده از پایش‌های انجام شده در گزارش‌های فصلی گروه مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شده است.

نتایج هشت دوره پایش محیط کسب و کار ایران نشان می‌دهد مؤلفه‌های مربوط به زیرساخت‌های اقتصادی و سخت افزارهای توسعه (برق و حمل و نقل) از نظر فعالان اقتصادی کشور، مشکل زیادی بر اداره بنگاه‌ها ایجاد نمی‌کنند و در مقابل، مؤلفه‌های مربوط به نرم افزارهای توسعه (نظیر ثبات اقتصاد کلان، تضمین‌های حقوق مالکیت و تأمین مالی تولید)، بیشترین مشکل را برای اداره بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

مهم‌ترین آموزه مطالعات پایش محیط کسب و کار در اقتصاد ایران برای تدوین و تصویب قوانین بودجه در کشور این است که در اولویت بندی بودجه محدود کشور، اولویت بیشتر را به نهادهای تضمین کننده حقوق مالکیت (مانند دادسرا‌ها و کلانتری‌ها) داده شود و زیرساخت‌های جدید در اولویت‌های بعد قرار گیرد.

به این لحاظ پیشنهاد می‌شود در تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ و سال‌های بعد، از افزایش بودجه نهادهای تضمین کننده حقوق مالکیت نظیر ردیف‌های تأمین نیروی انسانی جدید برای نهادهای قضایی و نیز تجهیز این نهاد‌ها حمایت شود.

آموزه‌های مطالعات محیط کسب و کار می‌گوید اگر دولت، نرم افزارهای توسعه را فراهم آورد و حقوق مالکیت را تضمین کند، بخش خصوصی وارد میدان کسب و کار می‌شود و نه تنها سخت افزارهای توسعه (جاده، نیروگاه و...) را با هزینه خود خواهد ساخت و عده بیشتری را استخدام خواهد کرد، بلکه مالیات بیشتری را نیز به دولت خواهد پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز