خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شركت كشتیرانی دریای خزر خبرداد:

750 هزار تن میزان حمل كالای صادراتی سال 91/ تعمیرات كشتی دیگر در داخل كشور انجام می‌شود

کد خبر : ۶۶۹۱۸

یكی از مشكلات ما در زمان تحریم، بدقلقی برخی از كشورها است‏ برای نمونه مابه به كشور آذربایجان صادرات داریم ولی اجازه واردات از آن كشور را نداریم.

مدیر عامل شركت كشتیرانی دریای خزر گفت: میزان حمل كالای صادراتی ما در سال 87 حدود 47 هزار تن، سال 88 حدود 260 هزار تن،سال 89 حدود 400 هزار تن، سال 90 حدود 560 هزار تن و در سال 91 حدود 750 هزار تن بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا قادری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به مشكلات این شركت در مواجه با تحریم كشور گفت: هر چند تحریم ها و محدودیتهای بین المللی آن گونه كه در سایر آبها وجود دارد در دریای خزر دیده نمی‌شود با این حال با مشكلاتی در نقل و انتقال ارز مواجه هستیم ضمن اینكه گاها محدودیتهایی در پهلوگیری و همچنین بازرسی از كشتی ها در بنادر كشورهای شمال دریای خزر اعمال می شود كه هرچند بطور رسمی اعلام نمی شود اما وجود دارد.
وی گفت:با وجودی كه ما جوان ترین ناوگان كشتیرانی در دریای خزر هستیم اما بعضا می بینم كه كشتی ها ما به بهانه های مختلف متوقف و بازرسی می شود در حالی كه كشتی های مسن و فرسوده این كشورها به راحتی و بدون هیچ گونه بازرسی، در بنادرآنها تردد دارند.
قادری ادامه داد: یكی از مشكلات ما در زمان تحریم،  بدقلقی برخی از كشورها است‏ برای نمونه مابه به كشور آذربایجان صادرات داریم ولی اجازه واردات از آن كشور را نداریم.
قادری با بیان اینكه هنور فرهنگ كار بین المللی در دریای خزر ایجاد نشده است افزود: این وضعیت در همه كشورهای حاشیه این دریا حاكم است به عنوان مثال ما به آذربایجان كالا صادر می كنیم اما این كشور به بهانه های مختلف اجازه بارگیری به كشتی های ما را نمی دهد.

واگذاری تعمیرات كشتی به شركتهای داخلی

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره سفارش ساخت به داخل نیز گفت: از آنجا كه ما هم اكنون باید برنامه‌های توسعه‌ای خود را سریعتر پیش ببریم ناگریز از خرید كشتی از خارج هستیم اما در شرایط عادی نگاه ما به ساخت داخل خواهد بود.

قادری گفت:با این حال این شركت در بحث تعمیرات،اقدامات خوبی را در اسنفاده از ظرفیت تعمیراتی موجود در شمال كشور انجام داده است به طوری كه به جز شش فروند كشتی كه امكان تعمرات آنها در یارد صدرا وجود نداشت تعمیرات ادواری تمامی كشتی های خود را به این شركت سپرده ایم.

به گفته وی با این اقدام كشتیرانی دریای خزر كه پیشرو در رعایت استانداردهای بین المللی است و به نوعی رهبریت را دریای خزر بر عهده دارد توجهات شركتهای خارجی نیز به یارد صدرا جلب شده است.

برنامه افزایش ناوگان كشتیرانی دریای خزر به 25 فروند

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره برنامه های توسعه ای این شركت نیز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا ظرف دو تا سه سال آینده تعداد كشتی های خود را به 25 فروند افزایش دهیم.

قادری با بیان اینكه كشتی های این شركت تحت پرچم ایران و با نام فارسی در دریای خزر در حال فعالیت هستند،گفت: توسعه ناوگان كشتیرانی دریای خزر به عنوان یكی از شركتهای گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درحالی انجام شده كه كشتیرانی ایران تحت تحریم های شدید بین المللی قرار داشته علاوه براین ركود بی سابقه اقتصاد جهانی نیز مشكلات زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد كرده است.

راه اندازی سفرهای دریایی منظم صادراتی

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر عنوان کرد: به جز افزایش كشتی های ناوگان به 19 فروند، كشتیرانی دریا خزر توانست در سالهای گذشته در جهت توسعه پایدار اقتصاد كشورگام های مثبتی بردارد به طوری كه موفق شدیم از اواخر سال 87 و اوایل سال 88 سفرهای صادراتی منظمی را از بنادر شمال كشور به بنادر كشورهای حاشیه دریای خزر نظیر باكودرآذربایجان،آستاراخان و ماخاچ كالا در روسیه و تركمن باشی در تركمنستان راه اندازی كنیم.

وی با بیان اینكه راه اندازی این سفرهای صادراتی نقش مهمی در تسهیل صادرات كالا در دریای خزر داشته است اظهار داشت:سهم كشتیرانی دریای خزر در صادرات كالا در سال های اخیر و با راه انداری این سفرهای منظم با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است به طوری كه میزان حمل كالای صادراتی ما در سال 87 حدود 47 هزار تن، سال 88 حدود 260 هزار تن،سال 89 حدود 400 هزار تن،سال 90 حدود 560 هزار تن و در سال 91 حدود 750 هزار تن بوده است.

سهم 50 درصدی در حمل كالاهای صادراتی

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر سهم این شركت در حمل كالاهای صادراتی را بیش از 50 درصد اعلام كرد و گفت: با در اختیار داشتن 19 كشتی و در حالی كه 100 فروند كشتی در دریای خزر در حال فعالیت است دستیابی به این سهم 50 درصدی بسیار حائز اهمیت است.

قادری با بیان اینكه سال گذشته حمل یك میلیون و 800هزار تن كالا توسط ناوگان كشتیرانی دریای خزر شده است گفت: از این رقم كه 750 هزار تن آن صادرات است 400 هزار تن نیز واردات صورت گرفته است

وی با اشاره به حمل پنج میلیون تن كالای ایران در دریای خزر، سهم كشتیرانی دریای خزر از این میزان را به بیش از 33 درصد اعلام كرد.

آماده برای ورود به بخش مسافری

قادری  در پاسخ به سوالی با بیان اینكه كشتیرانی دریای خزر در حمل گوشت وارداتی از قزاقستان فعالیتی ندارد و گفت: یا توجه به اینكه روسیه قرار است برای پرورش گوسفند در این كشور،زمین در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد ما هم قصد داریم برنامه ریزی هایی را برای حمل گوسفند زنده به كشور انجام دهیم.

وی درباره ورود به بحث مسافری نیز گفت: این شركت در گذشته با كشتی میرزاكوچك خان در بخش مسافری دریای خزر فعالیت داشت كه با فرسوده شدن و عدم موفقیت در تمدید گواهینامه های دریانوردی آن و همچنین خارج شدن این كشتی از ناوگان كشتیرانی دریای خزر،فعالیت ما در این بخش نیز متوقف شد اما در هر حال در صورت فراهم شدن زیرساختهای مسافری آماده ایم كه در این بخش نیز فعالیت كنیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز