خبرگزاری کار ایران

وزارت بهداشت هشدار داد:

سرانه مصرف نمک ایرانی‌ها دو برابر استاندارد‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۴۶

حدود ۸۰ درصد این مرگ و میرها از پرفشاری خون، مصرف سیگار و کلسترول بالا ناشی می‌شود. از میان این سه علت، پرفشاری خون مهم‌ترین علت در مرگ و میر دنیاست.

ایلنا: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به نقش تغذیه و الگوی مصرف غذایی را از علل مهم در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون دانست و نسبت به بالا بودن مصرف نمک روزانه در کشور هشدار داد.

به گزارش ایلنا، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به نام گذاری امسال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان «فشار خون را جدی بگیریم»، بیماری‌های قلبی عروقی را شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان دانست و گفت: حدود ۸۰ درصد این مرگ و میرها از پرفشاری خون، مصرف سیگار و کلسترول بالا ناشی می‌شود. از میان این سه علت، پرفشاری خون مهم‌ترین علت در مرگ و میر دنیاست.

وی فشار خون بالا را از مشکلات بهداشتی شایع در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دانست و گفت: حساس‌سازی و کسب تعهد برای تدوین سیاست‌ها و برنامه ملی کنترل فشار خون در کشور‌ها حائز اهمیت است. اقدام سازمان جهانی بهداشت در این زمینه می‌تواند این حساس‌سازی را در کشور‌ها به خوبی ایجاد کند.

عبداللهی، نحوه تغذیه و الگوی مصرف غذایی را یکی از علل مهم در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر، عنوان کرد و ادامه داد: از میان فاکتورهای تغذیه‌ای، شواهد قوی مبنی بر نقش نمک در بالا رفتن فشار خون وجود دارد. مطالعات گسترده‌ دنیا این مبحث را ثابت کرده است؛ به طوری که متاآنالیز مطالعات بزرگ نشان داده کاهش حدود شش گرم نمک دریافتی روزانه کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و همچنین کاهش ۱۸ درصدی بیماری عروق کرونر را سبب می‌شود و حدود. ۵. ۲میلیون مرگ و میر را نیز کاهش می‌دهد. برخی مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که کاهش ۲۵ درصدی میزان مصرف نمک، ریسک حوادث قلبی - عروقی را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: کاهش مصرف نمک، مساله مهمی است چرا که این ماده خوراکی در بالا رفتن فشار خون و ریسک حوادث قلبی عروقی بسیار موثر است. نقش نمک در پیشرفت و تشدید سرطان معده، بیماری‌های کلیوی، پوکی استخوان و آسم نیز نشان داده شده است. این درحالیست که در کشور ما مصرف نمک در حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم در روز برآورد شده است که از میزان توصیه شده که کمتر از پنج گرم در روز است، حداقل دو برابر بیشتر است.

عبداللهی «کاهش مصرف نمک» را یکی از برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه عنوان کرد و گفت: این برنامه در قالب برنامه ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه در برنامه پنجم توسعه در اولویت قرار گرفته است. در این راستا اجرای برنامه «بسیج آموزش همگانی تغذیه» به مدت یک هفته در سال در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را داریم که این برنامه همه ساله در هفته دوم دی ماه برگزار می‌شود. همچنین برگزاری همایش‌های علمی ویژه پزشکان، کار‌شناسان بهداشت و تغذیه و کارکنان سایر بخش‌های ذیربط در امر غذا و تغذیه، تهیه و تدوین مطالب آموزشی مناسب گروه‌های مختلف هدف، تهیه تیزرهای آموزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی الگوی صحیح تغذیه از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

وی همچنین در ادامه گفت: چیپس و انواع غلات حجیم شده مانند پفک به دلیل شوری و نمک زیاد، ذائقه کودکان را به غذاهای شور عادت می‌دهد و زمینه را برای افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی - عروقی در دوران بزرگسالی افزایش می‌دهد. از طرف دیگر با بروز بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی، جایگزین وعده‌های اصلی غذایی شده و در نتیجه آن‌ها را از مواد مغذی ضروری که برای رشد و سلامت ضروری هستند، محروم می‌کند و در نتیجه زمینه برای بروز اختلال رشد و سوء تغذیه فراهم می‌شود.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه به نقش همکاری‌های بین بخشی در جهت پیشگیری و کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: در این میان جایگاه صدا و سیما، سایر رسانه‌های جمعی و تمام نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی که در آموزش دخیلند، حائز اهمیت است. همکاری صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی کم نمک و حمایت از تولید محصولات غذایی حامی سلامت نیز بسیار مهم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز