خبرگزاری کار ایران

اعتیاد به مت‌آمفتامین، موجب عوارض شدید جسمی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۵۷

مصرف گسترده مت‌آمفتامین در کشور نه تنها موجب اختلالات جسمی در عملکرد جنسی می‌شود، بلکه بیم آن می‌رود که با اثراتی که بر تنوع طلبی جنسی و روابط بین فردی ایجاد می‌کند، موجب تغییراتی در فرهنگ عمومی جامعه شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مصرف ماده مت‌آمفتامین و اعتیاد به آن جدا از عوارض و خطراتی که در مصرف سایر مواد غیرقانونی وجود دارد، موجب عوارض شدید جسمی می‌شود.

به گزارش ایلنا، دکتر علی فرهودیان در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «عوارض جنسی سوء مصرف آمفتامین‌ها در مردان» در مجموعه فرهنگی شقایق تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: از حدود یک دهه قبل، مصرف مواد صناعی به خصوص مت‌آمفتامین در کشور ما گسترش یافته و عملاً جایگزین مواد مخدر قبلی مانند تریاک یا هروئین شده است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در شروع مصرف مت‌آمفتامین و در اثرات طولانی مدت مصرف این ماده همواره مطرح بوده است، اختلال و تغییرات در عملکرد جنسی است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی فرهودیان گفت: در این زمینه، پژوهشی به‌منظور ارتباط بین مصرف مت‌آمفتامین و اختلال در عملکرد جنسی در مردان مصرف کننده مت‌آمفتامین در جامعه ایرانی با روش کیفی و بر روی مردان مراجعه کننده به مراکز درمانی، همسران آن‌ها و درمانگران انجام شد.

فرهودیان ادامه داد: برای کسب اطلاعات از بیماران و همسران آن‌ها از مباحث متمرکز گروهی (FGD) و از درمانگران و صاحبنظران از مصاحبه عمیق فردی (DI) استفاده شد و در ‌‌نهایت، مصاحبه با ۳۶ مصرف کننده، ۷ نفر از همسران آن‌ها و ۵ نفر از درمانگران انجام شد.

وی بیان داشت: هر چند که تعدادی از مردان، شروع مصرف را با هدف خوددرمانی برای اختلال عملکرد جنسی مختل شده گزارش کرده بود، اما اکثریت افراد با هدف دیگری اقدام به اولین مصرف مت آمفتامین کرده بودند.

وی بیان داشت: اولین مصرف این ماده موجب افزایش شدید میل جنسی در اکثر افراد و بهبود عملکرد جنسی شده بود، اما پس از چند ماه عملکرد جنسی به صورت تدریجی مختل و عملاً مصرف منجر به اختلالات جدی در عملکرد شده بود.

فرهودیان در ادامه، پرخاشگری‌های جنسی، اعتیاد به رابطه جنسی و مشاهده پورنوگرافی، تمایل اجبارگونه به تغییر دایم شرکای جنسی و تغییر تمایل جنسی به فرد همجنس را از دیگر عوارض مصرف طولانی این ماده عنوان کرد و گفت: بر اساس اظهارات مصاحبه‌شوندگان، در صورت قطع مصرف، عملکرد جنسی تا مدتی کاملاً مختل می‌شود و میل جنسی از بین می‌رود؛ اما پس از چند ماه به سطح بهتری از عملکرد برمی گردد و تمایلات و رفتارهای غیرطبیعی بهبود می‌یابد.

وی افزود: مصرف گسترده مت‌آمفتامین در کشور نه تنها موجب اختلالات جسمی در عملکرد جنسی می‌شود، بلکه بیم آن می‌رود که با اثراتی که بر تنوع طلبی جنسی و روابط بین فردی ایجاد می‌کند، موجب تغییراتی در فرهنگ عمومی جامعه شود، لذا پیشگیری اولیه از مصرف این ماده و درمان سریع‌تر بیماران تنها راه مقابله با این تغییر به نظر می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز