خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد:

کاهش ۶۰ درصدی مالاریا در استان هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۸۰

سال ۱۳۹۰ موارد مثبت مالاریا ۳۵۱ مورد بوده است که درسال ۱۳۹۱ با کاهش ۶۰ درصدی روبرو بوده‌ایم/ از ۱۴۴ مورد مثبت مالاریا در سال ۱۳۹۱ بیش از ۸۱ درصد موارد مثبت مربوط به اتباع غیر ایرانی هستند.

ایلنا: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان گفت: پس از اجرای برنامه ملی حذف مالاریا در کشور و برنامه‌های گسترده مبارزه با مالاریا هم اکنون میزان ابتلا در استان هرمزگان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایلنا؛ محمد شکاری با اشاره به کاهش ۶۰درصدی مالاریا در سال گذشته گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه ملی حذف مالاریا شاهد کاهش چشمگیر مالاریا در دو سال گذشته در استان هرمزگان بوده‌ایم به طوری که در سال ۱۳۹۱ پرونده موارد مثبت مالاریا با ۱۴۴ مورد بسته شده است.

وی در مقایسه با آمار موارد مثبت مالاریا در سال ۱۳۹۰ با سال گذشته ابراز کرد: سال ۱۳۹۰ موارد مثبت مالاریا ۳۵۱ مورد بوده است که درسال ۱۳۹۱ با کاهش ۶۰ درصدی روبرو بوده‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان افزود: از ۱۴۴ مورد مثبت مالاریا در سال ۱۳۹۱ بیش از ۸۱ درصد موارد مثبت مربوط به اتباع غیر ایرانی هستند.

این مقام مسئول از اجرای برنامه ملی حذف مالاریا خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های عملیاتی در کمیته دانشگاهی حذف مالاریا انتقال محلی در سال جاری نیز به حداقل برسد.

تقویت بیماریابی فعال نقش مهمی در کاهش موارد مالاریا داشته است

کار‌شناس مسئول کمیته دانشگاهی حذف مالاریا استان هرمزگان نیز با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد موارد مثبت مالاریا وارده است، گفت: تقویت بیماریابی فعال به ویژه درمناطق شهری و مکان‌های پرتردد اتباع خارجی (افغانستانی و پاکستانی) یکی از اقدام‌های اساسی در کنترل بیماری مالاریا بوده است.

رضا صفری افزود: در سال گذشته در شهرهای ساحلی و بندری که رفت و آمد اتباع جویای کار در آن‌ها بیشتر بوده است به موازی آن موارد مثبت مالاریا نیز افزایش داشته است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامهایی که سال گذشته بسیار حائز اهمیت بود برگزاری دوره‌های بازآموزی به رده‌های مختلف پزشکان، کار‌شناسان، بهورزان، بهداشت یاران و تکنسین‌های آزمایشگاه‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع ۲۴۰ دستگاه موتورسیکلت به بهورزان و بهداشت یاران در تقویت بیماریابی فعال در مناطق کانونی و احتمال آلودگی از شناسایی و شروع درمان نقش به سزایی در کاهش موارد مثبت مالاریا در سال گذشته داشته است.

کار‌شناس مسئول کمیته دانشگاهی حذف مالاریای استان هرمزگان آموزش به مردم در کانون‌های آلوده در زمینه پیشگیری از بیماری مالاریا و استفاده صحیح از پشه بند آغشته به حشره کش را یکی از برنامه‌های تاثیر گذار در کمیته حذف مالاریا عنوان کرد.

صفری یادآور شد: تب، لرز، درد استخوان‌های بدن، تهوع و استفراغ از نشانه‌هایی است که باید برای مشخص کردن ابتلا به مالاریا به نزدیک‌ترین خانه بهداشت در روستا و مراکز بهداشتی درمانی و آزمایشگاه مالاریا مراجعه و با آزمایش ساده‌ای به صورت رایگان از مالاریا مطمئن شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز