خبرگزاری کار ایران

پرورش کرم ابریشم در کل آذربایجان شرقی توسعه می یابد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۶۰

هزینه سرمایه گذاری در این حوزه درمقایسه بادیگربخشهای کشاورزی، کمتر بوده وزمان بازگشت سرمایه نیزسریعتر است./ با ایجاد یک تاکستان در منطقه، امکان بهره برداری بین 15 تا 20 سال فراهم شده و هزینه های نگهداری سالانه نیزچندان قابل ملاحظه نیست.

ایلنا- تبریز: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از توزیع جعبه تخم نوغان و 15 هزار اصله نهال رایگان توت بین نوغانداران و علاقمندان به پرورش کرم ابریشم در تمامی شهرستانهای سازگار به پرورش و تولید پیله تر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در حاشیه جلسه معاونین این سازمان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اثرات و نتایج برگزاری اولین همایش منطقه ای توسعه صنعت نوغانداری، در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: بنا داریم پرورش کرم ابریشم را در کلّ استان آذربایجان شرقی توسعه داده و با توجه به سازگاری اقلیمی و عمل آوری پیله تر ونیز رویش نهال توت درشهرستانهایی که در منطقه خشک و گرم قرار گرفته و آب و هوایی مشابه جلفا دارند اقدام به توزیع تخم نوغان و نهال توت نماییم.

وی با بیان اینکه علاقمندان جهت پرورش کرم ابریشم در شهرستان های استان از جمله خدآفرین، کلیبر، مرند، شبستر، آذرشهر، اسکو و ورزقان می توانند با مراجعه به دفتر امور نوغانداری مدیریت بهبود تولیدات دامی سازمان (اتاق 105) نسبت به ثبت نام خود جهت دریافت نهال و تخم نوغان اقدام نمایند افزود: در نخستین گام با هدف ترویج و گسترش این صنعت در شهرستانهایی که برای نخستین بار اقدام به تولید پیله تر می کنند جعبه های تخم نوغان بصورت رایگان از سوی این سازمان ارائه می شود و باید گفت که برنامه ریزیهای لازم جهت توسعه صنعت نوغانداری در آذربایجان شرقی انجام پذیرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه هزینه سرمایه گذاری در این حوزه درمقایسه بادیگربخشهای کشاورزی، کمتر بوده وزمان بازگشت سرمایه نیزسریعتر است گفت: با ایجاد یک تاکستان در منطقه، امکان بهره برداری بین 15 تا 20 سال فراهم شده و هزینه های نگهداری سالانه نیزچندان قابل ملاحظه نیست.

وی بابیان اینکه صنعت نوغانداری بافراهم ساختن منبع درآمد اضافی برای روستائیان می تواند درجهت جلوگیری از مهاجرت بهره برداران مورد استفاده قرار گیرد و به صورت شغل فصلی، در کنار مشاغل روستایی در افزایش درآمد بهره برداران و توسعه اقتصاد مناطق مستعد توسعه این صنعت نقش موثری را ایفا نماید افزود: پرروش کرم ابریشم علاوه بر ایجاد امکان استفاده از تمامی نیروهای فعال، امکان بکارگیری بخش غیرفعال جامعه مانند زنان، کودکان وسالخوردگان راکه توان انجام کارهای سخت کشاورزی را ندارند، فراهم می سازد.

محمدیان با بیان اینکه پرورش درخت توت در غالب خاك ها و كیفیت مختلف توپرگرافی امكان پذیر بوده و در بیشتر نقاط استان قابل انجام می باشد افزود: كشت توت در كنار انهار، حاشیه رودخانه ها، آبراه ها، مسیل ها، حاشیه روستاها، اطراف مزارع، به صورت تك درخت یا مجتمع و تحت شرایط مختلف آب و خاك عملی است.

وی با بیان اینکه این فعالیت امكانات تامین مواد اولیه برخی از منابع نساجی، قالی بافی، پزشكی، نظامی و مخابراتی را فراهم می سازد و از این نظر می تواند به عنوان منبع مناسبی برای درآمد ارزی استان تلقی شود افزود: ابریشم خام دارای بازارهای مناسب اقتصادی در داخل و خارج بوده و كالایی است كه می تواند از بازارهای مطمئن و مناسبی برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بابیان اینکه فعالیتهای نوغانداری، پرورش كرم ابریشم و صنایع وابسته و واسطه ای بین تولید پیله و تهیه محصولات نهایی، سطوح وسیعی از اشتغالات روستائی و شهری را ایجاد می كند و فرصت های شغلی قابل ملاحظه ای را به وجود می آورند افزود: توسعه فعالیت های تولید ابریشم زمینه توسعه منابع بزرگ ابریشم از جمله نخ كشی و پارچه بافی است وكارآئی اقتصادی این صنعت به گونه ای است كه حتی كشورهائی كه امكانات تولید ابریشم ندارند به لحاظ ارزش افزوده فراوان تولیدات ابریشمی، نسبت به وارد نمودن ابریشم و تبدیل آن به منسوجات مختلف ابریشمی اقدام می كنند.

وی توزیع نهال رایگان توت را در راستای حمایت از نوغانداران ارزیابی کرد و گفت: احداث توتستان جدید و نیز اصلاح توتستان های قدیمی با استفاده از نهال های اصلاح شده ضروری است.

محمدیان با اشاره به اینکه امسال استقبال نوغانداران استان به واسطه برگزاری اولین همایش نوغانداری برای تحویل نهال و جعبه تخم نوغان بیشتر از سال های قبل است افزود: تثبیت قیمت فروش، افزایش نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم، تولید و توزیع نهال رایگان توت میان نوغانداران و بیمه نوغانداری از علل افزایش رغبت نوغانداران به پرورش کرم ابریشم است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز