خبرگزاری کار ایران

نخستین دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۸۳

صمد حکمتی فرید با دفاع از رساله خود تحت عنوان «برآورد حداقل معاش و منابع تعیین­کننده آن در بین خانوارهای شهری و روستایی ایران»موفق به فارغ التحصیلی از این رشته شده است.

ایلنا- تبریز: نخستین دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز با دفاع از رساله خود از دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی این دانشگاه فارغ­التحصیل شد.

به گزارش ایلنا، صمد حکمتی فرید با دفاع از رساله خود تحت عنوان « برآورد حداقل معاش و منابع تعیین­کننده آن در بین خانوارهای شهری و روستایی ایران»با راهنمایی محمد علی متفکر آزاد و پرویز محمدزاده، اساتید دانشگاه تبریز با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.

این دانش آموخته دانشگاه تبریز در این رساله برای تبیین رفتار مصرف کنندگان از سیستم تقاضای مستقیم جمع پذیر ضمنی استفاده کرده است که در مقایسه با سایر توابع تقاضا، از انعطاف­پذیری بیشتری برخوردار بوده و این امكان را فراهم می كند كه علاوه بر برآورد تابع تقاضا، میزان حداقل معاش گروههای کالایی نیز محاسبه شود.

حکمتی فرید با بیان اینکه برای برآورد این سیستم از داده‌های تفصیلی طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی کشور استفاده شده، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور با استفاده از این سیستم حداقل معاش گروههای مختلف کالایی طی سال‌های77 الی 88 برآورد شده است و در ادامه این پژوهش ضمن برآورد کشش درآمدی گروههای عمده کالایی در استانهای کشور، عوامل تعیین‌کننده حداقل معاش با رویکرد هکمن دو مرحله ای مورد بررسی قرار گرفته است.

این دانش آموخته دانشگاه تبریز گفت: نتایج این مطالعه حاکی از آنست که افزایش پایه یا مدرک تحصیلی سرپرست خانوار به همراه افزایش نرخ باسوادی خانوار، بعد خانوار و اشتغال در بخش خدمات، احتمال وقوع فقر خانوارهای شهری و روستایی کشور را کاهش می­دهد.

وی با بیان اینکه افزایش سن سرپرست خانوار تا رسیدن به سن بازنشستگی موجب کاهش احتمال وقوع فقر و پس از آن موجب افزایش احتمال وقوع فقر می­شود، یاد آور شد: علاوه بر این موارد، مرد بودن سرپرست خانوار به همراه افزایش نرخ باسوادی خانوار، همسردار بودن سرپرست خانوار و افزایش نسبت تعداد شاغلان در خانوار از عوامل کاهش شدت فقر در بین خانوارهای فقیر شهری و روستایی می­باشند.

بر اساس همین گزارش، سید کمال صادقی، استاد دانشگاه تبریز مشاوره این رساله، اسدالله فرزین وش از دانشگاه تهران و فیروز فلاحی و زهرا کریمی از دانشگاه تبریز نیز داوری آن را بر عهده داشتند.

گفتنی است صمد حکمتی فرید، دانشجوی ورودی دکتری 87 دانشگاه تبریز مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

لازم به ذکر است گروه اقتصاد این دانشکده از سال 1369 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نموده و با تلاش های انجام شده با تبدیل به دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی در حال حاضر در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری تخصصی رشته های اقتصاد و مدیریت دانشجو تربیت می­نماید.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز