خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر:

اصفهان با ۱۶ گسل فعال در معرض خطر زلزله است

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۲۱

گسل‌هایی که از اصفهان نیز دور هستند ممکن است برای این شهر خرابی‌هایی به بار آورد چرا که در زلزله بلداجی هر چند شدت آن کم بود اما در اصفهان احساس شد و اگر شدت این زمین لرزه زیاد بود به طور حتم در اصفهان خساراتی را در برداشت.

اصفهان – ایلنا: رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ۱۶ گسل در این کلان شهر فعال است، اعلام کرد: حرف‌هایی که گفته می‌شود اصفهان در معرض خطر زلزله نیست غیر علمی و غیر کار‌شناسی است لذا باید ساختمان‌های اصفهان مقاوم سازی شود.

به گزارش ایلنا، مصطفی بهبهانی افزود: زلزله را باید در کل کشور ایران از جمله اصفهان جدی بگیریم به طوری که گسل‌های آلپ- هیمالیا در شمال ایران و چند گسل نیز در داخل کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه زلزله تهدیدی طبیعی است که به خاطر موقعیت جغرافیایی و تکتونیکی کشور ایران رخ می‌دهد، بیان داشت: شدت زلزله به صورت زیاد، متوسط و کم در کشور تقسیم بندی می‌شود اما باید این نکته را در نظر گرفت که زلزله همه کشور حتی شهر اصفهان را تهدید می‌کند و این تهدید ممکن است کم یا زیاد باشد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه آیین نامه مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در سال ۶۶ ابلاغ شده است ادامه داد: آیین نامه مقررات ملی نیز در سال ۷۵ ابلاغ شد و همه مکلف به رعایت این مهم هستند و خوشبختانه قانون نظام مهندسی در مرحله اجرایی قرار گرفته به طوری که ساماندهی شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آیین نامه‌ها و قانون‌های مذکور در ساختمان‌های جدید رعایت می‌شود و در حال حاضر ساختمان‌های جدید در مقابل زلزله مقاوم سازی شده است.

بهبهانی با ابراز نگرانی از مقاومت ساختمان‌های قدیمی در برابر زلزله ادامه داد: این در حالی است که بیشتر ساخت و سازهای قدیمی در روستا‌ها با گل و سنگ ساخته شده و نیاز به مقاوم سازی دارند. وی با تاکید بر نوسازی بافت‌های فرسوده شهر‌ها تصریح کرد: با توجه به وسعت زیاد بافت‌های فرسوده دولت در سال‌های پیش تصمیم گرفت با ارائه تسهیلاتی این بافت‌ها را طی ۱۰ سال نوسازی کند اما این مهم به کندی صورت گرفت به گونه‌ای که با این روند تا ۵۰ سال آینده بافت‌های فرسوده شهر‌ها هم نوسازی نمی‌شود.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طبق مطالعه انجام شده توسط شهرداری ۱۶ گسل در اصفهان وجود دارد که فعال هستند خاطر نشان کرد: این در حالی است که گسل‌هایی که از اصفهان نیز دور هستند ممکن است برای این شهر خرابی‌هایی به بار آورد چرا که در زلزله بلداجی هر چند شدت آن کم بود اما در اصفهان احساس شد و اگر شدت این زمین لرزه زیاد بود به طور حتم در اصفهان خساراتی را در برداشت.

وی تاکید کرد: لازم است زلزله‌هایی که در فاصله زیاد رخ می‌دهد جدی گرفته شود این در حالی مه زلزله سراوان در عربستان نیز احساس شده و شدت زلزله به عنوان مثال ۵ تا ۶ ریش‌تر ۳۲ برابر یعنی ۲ به توان ۵ انرژی زیاد دارد.

بهبهانی به زلزله سال ۷۲۲ هجری شمسی در اصفهان که منجر به خسارات مالی و جانی شده بود اشار کرد و یاد آور شد: حرف‌هایی که اصفهان در معرض خطر زلزله نیست؛ غیر علمی و غیر کار‌شناسی است لذا باید ساختمان‌های اصفهان مقاوم سازی شود این در حالی است که به طور نسبی حدود ۵۰ درصد خانه‌های شهر اصفهان در مقابل زلزله غیر ایمن است اما ساختمان‌های جدید در برابر زلزله مقاوم هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز