خبرگزاری کار ایران

۱۶ دوره حضور ایران در آسیا؛

42 مدال آسیایی، سهم جودوکاران ایرانی

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۳۸

بیست و یکمین دوره این مسابقات از روز جمعه 30 فروردین‌ماه در بانکوک آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه اول اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

تیم ملی جودو ایران تاکنون از 16 دوره حضور خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به کسب 42 مدال رنگارنگ شده است.

به گزارش ایران، رقابت‌های جودو قهرمانی آسیا از سال 1981 و در 5 وزن به میزبانی جاکارتای اندونزی آغاز به کار کرد که ژاپنی‌ها با کسب تمامی مدال‌های طلا زنگ قهرمانی را به صدا درآوردند. بیش از این 3 دوره این تورنمنت تحت عنوان قهرمانی آسیا طی سال‌های 1966 تا 1974 در فیلیپین، تایوان و کره جنوبی و تنها در بخش مردان برگزار شده بود.

رقابت‌های جودوی قهرمانی آسیا هر سال (به غیر از سال‌های بازی‌های آسیایی)برگزار می‌شود. تیم ملی ایران برای اولین بار به دومین دوره این مسابقات در سال 1984 و به میزبانی کویت اعزام شد که دو مدال برنز توسط ویسه و خان‌بابایی حاصل تلاش نمایندگان کشورمان در اوزان 86 و وزن آزاد بود.

در مسابقات 1985 توکیو رقابت ها فقط در بخش بانوان برگزار شد. از بیست دوره برگزاری این مسابقات تاکنون تیم ایران در رقابت‌های 1988 سوریه و 1997 فیلیپین حضور نداشته است. در رقابت‌های 1995 دهلی نو که حکم انتخابی المپیک داشت تمامی نمایندگان کشورمان حذف شدند.

در پنجمین دوره این مسابقات دهقانی و زارعیان در مسابقات 1991 اوزاکا دو مدال نقره برای ایران کسب کردند تا تیم ایران در مجموع رده‌بندی جایگاه ششم را کسب کند. در رقابت‌های 93 ماکائو خسرو دلیر یک و محمود میران دو مدال برنز کسب کردند و تیم ایران به همراه هنگ کنگ در مکان دهم ایستاد.

جودوی ایران که آهسته آهسته نشانه‌های پیشرفت را به نمایش می‌گذاشت و در جمع بزرگان قاره برای خود جایی باز می‌کرد 4 سال بعد در هشتمین دوره این مسابقات مزد تلاش خود را گرفت و سکوی سوم را بعد از چین و کره جنوبی کسب کرد. در رقابت‌های 1996 ویتنام زین‌العابدین حقانی در وزن 65 کیلوگرم اولین مدال طلای ایران را در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کرد.

محمود میران هم که در اوج جوانی قرار داشت در همین مسابقات دو مدال دیگر کسب کرد. یک مدال طلا در وزن آزاد و یک برنز در وزن 95+ کیلوگرم. ضمن اینکه کاظم ساریخانی هم یک مدال برنز در وزن 71- کیلوگرم به دست آورد.

در رقابت‌های 1999 چین آرش میراسماعیلی یک مدال طلا کسب کرد. کاظم ساریخانی و خسرو دلیر دو مدال نقره، میران و آخوندزاده دو مدال برنز برای تیم ملی ایران کسب کردند تا در رده‌بندی کلی عنوان پنجم نصیب تیم اعزامی ایران شد.

کاظم ساریخانی که از 4 سال قبل روند رو به رشدی را آغاز کرده بود در مسابقات 2000 اوزاکا همه رقبا را مقهور فن ابتکاری و معروف گهواره کرد و قهرمان شد. محمود میران دو مدال نقره و برنز کسب کرد تا تیم ایران در جایگاه چهارم بعد از ژاپن، کره و چین قرار بگیرد.

در رقابت‌های 2001 مغولستان، مسعود حاجی آخوندزاده و آرش میراسماعیلی دو مدال طلا، مهدی ذاکری و عباس فلاح(در دو وزن) 3 مدال برنز کسب کردند و تیم ایران به جایگاه سوم خود بازگشت.

بعد از چند دوره درخشش، تیم ایران در مسابقات 2003 جیجو کره‌جنوبی که سیزدهمین دوره این مسابقات بود با نحسی 13 مواجه شد و با افت فاحش و تنها 3 مدال برنز چاه‌خندق، میران و یوسف کریمیان تا مکان هشتم سقوط کرد.

در رقابت‌های 2004 آلماتی قزاقستان، چاه خندق نقره گرفت و عباس فلاح هم دو مدال برنز در اوزان 100 و آزاد کسب کرد تا همان مکان هشتم دوره قبل تکرار شود.

تاشکند ازبکستان در سال 2005 میزبان پانزدهمین دوره این مسابقات بود که تیم ایران با تک مدال طلا محمدرضا رودکی، نقره آرش میراسماعیلی و برنز محمود میران در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در مسابقات 2007 کویت مسعود حاجی آخوندزاده به مدال طلا دست یافت. محمود میران و محمدرضا رودکی نقره گرفتند و آرش میراسماعیلی هم در جای سوم ایستاد و ایران نیز در رده بندی کلی جایگاه چهارمی خود را حفظ کرد.

اوج هنرنمایی جودوکاران ایران در مسابقات 2008 جیجو کره‌جنوبی بود. جایی که تیم ایران چند ماه قبل از بازی‌های المپیک 2008 پکن به ثبت بهترین نتیجه برای کسب سهمیه المپیک در اکثر اوزان نیاز داشت. این در حالی بود که محمد درخشان بعد از نزدیک به 12 سال، سکان هدایت فدراسیون را به سید عبدالجلیل رضوی سپرده بود و قبل اعزام هم تیم در داخل اردو حواشی فراوانی داشت.

حضور 6 عضو تیم ایران در فینال اوزان هشتگانه باعث تعجب کارشناسان جودو شد. دو مدال طلا توسط میراسماعیلی و علی معلومات، 4 مدال نقره آخوندزاده، ملک محمدی، رودکی و میران و تک برنز حسین قمی باعث شد تیم ایران در بخش مردان قهرمان آسیا شده و در 7 وزن جواز حضور در المپیک را کسب کند.

هجدهمین دوره با افت فاحش جودوی ایران همراه بود. بعد از آن قهرمانی تیم ایران دوباره افت فاحشی داشت و با تک مدال برنز احسان رجبی در رقابت‌های 2009 چین تایپه تا مکان نهم سقوط کرد. تیمی که با هدایت محمود میران، غیبت نامدارانی چون آخوندزاده، میران، رودکی، ملک محمدی، سرلک و حضور چند جوان جویایی نام راهی تایوان شده بود.

نوزدهمین دوره رقابت‌های جودوی قهرمانی آسیا در اولین‌ماه سال 90 به میزبانی امارات در ابوظبی برگزار شد که تیم ایران با دو برنز معلومات و قاسمی نژاد در چای پنجم ایستاد.

تیم ملی ایران هشتم اردیبهشت‌ماه 91 راهی بیستمین دوره این مسابقات در ازبکستان شد و با تک مدال طلای محمدرضا رودکی، نقره جواد محجوب و برنز امیر قاسمی‌نژاد بعد از کره و ژاپن روی سکوی سوم ایستاد.

در مجموع جودوکاران ایران تاکنون از مسابقات قهرمانی آسیا 11 مدال طلا، 14 مدال نقره و 27 مدال برنز کسب کرده‌اند که سید محمود میران با 12 سال حضور در اردوی تیم ملی و مبارزه در دو وزن با یک مدال طلا، 3 نقره و 7 برنز به تنهایی 11 مدال را کسب کرده و عنوان پرمدال‌ترین جودوکار را یدک می‌کشد.

آرش میراسماعیلی هم با 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز به لحاظ کیفیت پرافتخارترین جودوکار ایران در مسابقات قهرمانی آسیا است. ضمن اینکه محمدرضا رودکی با 2 طلا و 2 نقره و مسعود حاجی آخوندزاده با 2 طلا، یک نقره و یک برنز عملکرد خوبی در رقابت‌های قهرمانی آسیا داشته اند.

بیست و یکمین دوره این مسابقات از روز جمعه 30 فروردین‌ماه در بانکوک آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه اول اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز