خبرگزاری کار ایران

مسعود سخاوت‌دوست در گفتگو با ایلنا:

جنس متفاوتی از موسیقی را تجربه كردم

asdasd

سخاوت‌دوست می‌گوید: در اجرای جشنواره از سازهای كلاسیك استفاده كرده بودم اما برای اجرای عموم آنها را كنار گذاشتم تا به یك جنس زمخت و عریان از صدا دست پیدا كنم.

ایلنا: مسعود سخاوت‌دوست كه ساخت موسیقی نمایش دولیتر در دولیتر صلح را در كارنامه دارد؛ این روزها هم‌زمان درگیر دو پروژه است. "كشتی126" به كارگردانی شهرام نوشیر و "خاطره‌ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود" به كارگردانی قطب‌الدین صادقی كه هر دو نمایش هم زمان یكی در تالاروحدت و دیگری در تالار حافظ روی صحنه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سخاوت‌دوست با اشاره به اینكه در نمایش قطب‌الدین صادقی از سازها و نوع موسیقی متفاوتی نسبت به آنچه درگذشته تجربه كرده بهره گرفته است، گفت: در این نمایش از طبل‌های بزرگ به اضافه پركاشن‌های متعدد و نامتعارف استفاده شده است.

وی تصریح كرد: مثلا شما درنظر بگیرید از سنتور استفاده می‌شود اما با پشت آن می‌زنیم كه طنین عجیبی تولید می‌كند، نامتعارف اما كاملا همسو با كلیت موسیقی هستند. دلیل این نامتعارف بودن هم این است كه ماجرای نمایش در جنگ می‌گذرد.

این هنرمند با بیان این مطلب كه صداهای زنده برای ایجاد حس بیشتر در مخاطب استفاده می‌شود، تصریح كرد: به عنوان مثال صدای اره كردن یا حتی پوست شكلات برای ایجاد فضای مورد نظر استفاده شده است.

وی افزود: دلیل استفاده از چنین ابزارهایی هم به این بود كه برعكس كار "دولیتر در دولیترصلح" و "كشتی126" شهرام نوشیر‏كه جنبه لازمانی و لازمكانی در آثار وجود داشت، نمایش قطب‌الدین صادقی تاریخ و محل مشخصی دارد اما یك‌سری معاصر سازی‌هایی در آن صورت گرفته كه موجب شد من هم عناصری كه گوش مخاطب در دوران معاصر با آن آشنا است را دركار استفاده كنم.

سخاوت‌دوست ضمن بیان این مطلب كه مخاطب نمایش شاهد نواخته شدن سازها خواهد بود، عنوان كرد: كار بسیار مشخص است و برخلاف كارهای قبلی حتی یك نت اضافه به صدا درنمی‌آید به گونه‌ای كه هركس به غیر از من هم می‌تواند آن را اجرا كند.

وی تصریح كرد: اما به این دلیل كه نواختن طبل بزرگ سخت است و ما در ایران نوازنده این ساز را كم داریم كوك بعضی از طبل‌ها را عوض كردم تا به صدای تیمپانی نزدیك شود و خودم نوازنده آن‌ها هستم منتها با یك تكنیك قوی كه در ارمنستان یادگرفتم موسیقی را اجرا می‌كنم.

این هنرمند در پایان ضمن اشاره به نوع تعامل با كارگردان نمایش، بیان كرد: دكترصادقی گفت فقط بدویت می‌خواهم، من در اجرای جشنواره از سازهایی مثل ویلن‌سل استفاده كرده بودم ولی تمام آن‌ها را برای اجرای عمومی حذف كردم و به یك جنس صدای زمخت و عریان بدوی مثل همان اتفاقی كه در نمایش جریان دارد؛ رسیدم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز