خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان:

50 درصد حواث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۴۹۶

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان پیوند حوزه اجرایی و علمی را از مهمترین ویژگی‌های جشنواره HSE دانست و گفت: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهمترین و قوی‌ترین ویژگی‌های جشنواره فوق در کشور به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه با موضوعیت جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) بیان کرد: این جشنواره در این دوره به عنوان اولین فعالیت و رویداد انجام شده با نگاه ترویجی در خصوص HSE عملیاتی و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

مانی فر در ادامه پیوند حوزه اجرایی و علمی در این رویداد را از مهمترین ویژگی‌های جشنواره HSE دانست و گفت: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهمترین و قوی ترین ویژگی‌های جشنواره فوق در کشور به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان ادامه داد: خوشبختانه این اقدام دارای پشتوانه‌ علمی قوی و عمیقی است که با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی معتبری از سال‌ها قبل از سوی دانشگاه تهران آغاز شده و امروز می‌بینیم که خروجی خوب و معتبری نیز به همراه داشته است.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی نسبت به اینکه امروز دستگاه اجرایی نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه را در امور خود ملاک عمل قرار داده است گفت: امید داریم این روند در تمامی سطح اجرایی کشور ترویج و در سال‌های اتی نیز تداوم داشته باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: گفتنی است طی این فرآیند معیارهای ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی طی اقدامی مطالعاتی و علمی از سوی دانشگاه تهران استحراج و ضرایب و امتیازهای لازم آن نیز از سوی این نهاد دانشگاهی به دست آمد.

مانی فر در ادامه سخنان خود خبر داد: همچنین در این حوزه نرم‌افزاری تحت عنوان نشان تعالی HSE نیز از سوی دانشگاه تهیه و طراحی شد که امروز نتیجه ارزیابی کارگاه‌ها ضمن قرار گیری در این نرم‌افزار مشخص و با یکدیگر مقایسه می‌‌شود.

وی با بیان اینکه کار نشان تعالی HSE یک فرایند ارزیابی است و یک فرایند بازرسی نیست، تصریح کرد: در نگاه بازرسی کارگاه‌های ساختمانی را مورد رصد قرار می‌دهیم و تنها اشکالات آن‌ها را می‌نویسیم و بعد از بابت نقص‌ها و کاستی‌ها که در این کارگاه‌ها از نظر ایمنی وجود دارد، به آن‌ها تذکر می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان افزود: در نگاه ارزیابی بررسی از کارگاه ساختمانی با جزئیات بیشتری انجام می‌شود که نتایج ارزیابی به کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌های ساختمانی منعکس و راهکار‌ها برای رفع این نقص‌ها به آن‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت بین این دو نگاه و جنبه ترویجی و آموزشی ارزیابی گفت: در این فرآیند کارگاه‌های ساختمانی مکررا مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند و روند افزایش ضرایب ایمنی خود را دادمه می‌دهند که در این فرآیند مراحل مختلفی را طی خواهیم کرد و امتیاز کارگاه‌های ساختمانی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، استخراج می‌شود و با توجه به این امتیاز مشمول دریافت تقدیرنامه یا نشان تعالی HSE قرار می‌گیرند.

مانی فر با بیان اینکه نشان تعالی HSE از درجه بندی‌های مختلفی تشکیل شده و شامل تک ستاره تا هفت ستاره است، اظهار کرد: با توجه به امتیازی که کارگاه‌های ساختمانی دریافت می‌کنند، نشان تعالی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه ایمنی در ساخت و ساز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حوزه ایمنی مطرح است، بیان کرد: ۴۸ تا ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است و کارگاه‌های ساختمانی بیشترین خسارت‌ها را در حوزه فعالیت‌های ساختمانی به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: دلیل این موضوع تعدد کارگاه‌های ساختمانی در سطح مختلف و استفاده از افراد فاقد صلاحیت در آن‌ها بیشترین دلیل بر خسارت‌های ناشی از حوادث ساختمانی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به حضور داوطلبانه کارگاه‌های ساختمانی در فرایند ارزیابی نشان تعالی HSE گفت: کارگاه‌های ساختمانی پیش از این از حضور بازرسان خشنود نبودند، اما وقتی رویکرد را از بازرسی به ارزیابی تغییر می‌دهیم، کارگاه‌های ساختمانی خود داوطلب ارزیابی می‌شوند.

مانی فر ادامه داد: با ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی می‌توانیم خروجی مجموع این ارزیابی‌ها را داشته باشیم، سپس نسبت به بیشترین اشکالات اطلاع کسب و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم.

وی در مورد نتایج ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی بیان کرد: ارزیابی‌ها در محور‌های محیط زیست، سلامت و ایمنی بوده که در محور محیط زیست بیشترین کسر امتیاز را در بخش انرژی و مصرف آن داشتیم و کارگاه‌های ساختمانی نسبت به مصرف انرژی در ساخت و ساز، توجه به کاهش مصرف انرژی و بهینه کردن آن توجه لازم را ندارند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان ادامه داد: در حوزه سلامت بیشترین کسر امتیاز مربوط به بخش شغلی و قسمت‌هایی که مربوط به سلامت کارکنان گارگاه، تولید سر و صدا و آلودگی صوتی بوده است.

وی افزود: حوزه ایمنی نیز بیشترین نقص در بخش تجهیز و طراحی کارگاه‌های ساختمانی بوده و کارگاه‌هایی که مشمول کار در ارتفاع بودند کمترین توجه را به موضوع ایمنی داشتند.

مانی فر اظهار کرد: فعالیتی که از طریق اجرای این جشنواره شروع شده می‌تواند نقطه آغازی برای پیگیری موضوع HSE در کارگاه‌های ساختمانی با روش‌هایی بهتر از گذشته باشد.

وی با بیان اینکه در موضوع HSE سه مرحله پیش بینی می‌شود، تصریح کرد: پیشگیری، کنترل و طراحی شرایط اضطراری سه مرحله‌ای هستند که در دانش HSE به آن‌ها توجه می‌شود که در برنامه نشان تعالی HSE تمام این مراحل را در نظر می‌گیرند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان افزود: در مرحله پیشگیری نکاتی را که کارگاه‌های ساختمانی باید به آن‌ها توجه کنند را گوشزد می‌کنیم، در مرحله کنترل نیز کارگاه‌ها خودارزیابی از خود به عمل می‌آورند و در مرحله شرایط اضطراری دادن گزارش به سازمان‌ها است که نتایج ارزیابی به کارگاه‌های ساختمانی داده می‌شود.

وی تاکید کرد: واقعیت این است برخلاف شعار حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند که تا به امروز مطرح بود، وقتی نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنیم یعنی از حادثه استقبال می‌کنیم و شاید بهتر باشد این شعار را تغییر دهیم و بگوییم که حادثه همیشه خبر می‌کند.

مانی فر ابراز امیداری کرد: با همکاری وزارت راه وشهرسازی و دانشگاه تهران در حوزه HSE، بتوان سرمایه‌های با ارزش انسانی را در جامعه بیش از گذشته حفظ کنیم.

گفتنی است، اولین جشنواره نشان تعالی ایمنی، بهداشت و محیط زیست، ۵ تا ۷ اسفند ۱۳۹۶ به همت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان معاونت مسکن و ساختمان در سالن همایش‌های ایرانیان واقع در ضلع غربی استادیوم آزادی تهران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز