خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه آزاد قوچان از رشد قارچ‌گونه مؤسسات آموزش عالی انتقاد کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۵۵

تعداد زیادی از دانشجویان ایران وقت خود را در کشورهای آسیای میانه و تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی که از نظر مالی و علمی جزو فقیر‌ترین کشور‌ها هستند، به بطالت می‌گذرانند؛ این در حالی است که دانشجویان ایرانی استاد و معلمان آن‌ها هستند.

رئیس دانشگاه آزاد قوچان با اشاره به عدم رعایت کمترین استاندارهای آموزشی در برخی مؤسسات آموزش عالی گفت: رشد قارچ‌گونه مؤسسات آموزش عالی به صلاح مملکت نیست.
مهدی وطن‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قوچان، با بیان اینکه هر چه سطح آموزش عالی در کشور گسترش یابد به نفع مجموعه نظام و مملکت است، گفت: با توجه به سوق ‌یافتن گروه‌های جمعیتی کشور به سمت آموزش عالی و مقاطع تحصیلی بالا، گسترش آموزش عالی در سطح کشور مانع خروج فرزندان این مرز و بوم به خارج از کشور خواهد شد.
وی اضافه کرد: تعداد زیادی از دانشجویان ایران وقت خود را در کشورهای آسیای میانه و تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی که از نظر مالی و علمی جزو فقیر‌ترین کشور‌ها هستند، به بطالت می‌گذرانند؛ این در حالی است که دانشجویان ایرانی استاد و معلمان آن‌ها هستند.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان با بیان اینکه تعدادی از دانشگاه‌ها با نداشتن امکانات دانشجو پذیرش می‌کنند، گفت: این گونه دانشجویان در شرایطی تحصیل می‌کنند که مورد انتظار خانواده‌ها و مسئولان نیست؛ البته مردم دارای قدرت داوری بالا و درک زیادی بوده و با توجه به مقایسه‌ای که انجام می‌دهند، فرزندان خود را برای تحصیل به دانشگاه‌هایی می‌فرستند که پاسخگوی حداقل نیازهای آنان باشد.
وطن پرست با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه ‌آزاد قوچان در سایر موسسات آموزش عالی ثبت نام می‌کنند، یادآور شد: دانشجویان پس از چند هفته تحصیل در آن موقعیت‌ها و دریافت نکردن حداقل نیازهای خود، به سمت دانشگاه آزاد قوچان گرایش پیدا می‌کنند.
وی بیان داشت: دانشگاه‌ آزاد قوچان با کیفیت بخشیدن به نیازهای متنوعی که یک موسسه آموزش عالی در بخش آموزش، پژوهش، استادان، موضوعات فرهنگی و امکانات رفاهی و خدماتی باید دارا باشد، توانسته با توجه به کمبود جذب دانشجو در موسسات آموزش عالی، سال گذشته یک هزار و ۱۱۱ دانشجو را جذب کند.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان با بیان اینکه نسبت دانشجو به استاد نه در دانشگاه‌های دولتی و نه در دانشگاه‌های آزاد محقق نشده است، بیان کرد: با توجه به رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، استادانی در گروه‌های مختلف جذب شده‌اند؛ به طوری که در بعضی رشته‌ها تعداد دانشجویان کمتر از استادان و در بعضی رشته‌ها بیشتر از آنهاست و تلاش دانشگاه آزاد قوچان بر این است که در هر دوره با جذب استادان مقطع دکتری، این فاصله را به حد انتظار وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برساند.
وطن پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی کمرنگ بودن کرسی‌های آزاداندیشی در این واحد دانشگاهی گفت: دغدغه‌هایی در بخش دانشجویی و استادان این دانشگاه وجود دارد، ولی انتظار این است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سفارشات ایشان، ورود جدی‌تری به این مقوله پیدا کنیم، البته تا کنون چندین نوبت جلسات آزاداندیشی ویژه اساتید برگزار شده است.
انتظارات دانشجویان در سطح مدیریتی شهرستان قوچان پاسخگو نیست
وی با اشاره به رشد بی‌رویه مؤسسات آموزش عالی در قوچان که بیش از ظرفیت مجموعه شهرستان است، گفت: حضور دانشجو در یک شهر مستلزم این است که سایر مجموعه‌های شهری نیز با این حضور رشد پیدا کند؛ این در حالی است که انتظارات دانشجویان در سطح مدیریتی شهرستان پاسخگو نبوده و امکانات، تحمل پذیرش این تعداد را ندارد.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان افزود: در حال حاضر در شهرستان قوچان بیش از ۱۰ مؤسسه آموزش عالی با وزن‌های مختلف در یک مسابقه بزرگ شرکت دارند، در حالی که وزن دانشگاه‌ها از باب جذب دانشجو سنجیده نمی‌شود، بلکه امکانات موجود وزن آن موسسه را بالا خواهد برد.
وطن پرست تاکید کرد: برای حل معضل رشد بی‌رویه موسسات آموزشی باید موسسات در مدت زمانی مشخص به حد مطلوب و مورد انتظار رسیده و اگر این گونه نشد امکان جذب دانشجو از آنان گرفته شود تا به حد مورد انتظار برسند.
وی بیان کرد: عامل اقتدار شهرستان قوچان کشاورزی و دامداری است، ولی متاسفانه به دلیل فاصله مواد اولیه تا تولید و فناوری، صنایعی که در اداره تولیدات محصولات کشاورزی و دامی فعالیت می‌کنند، به صورت بالقوه شکل نیافته است.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان ادامه داد: دانشگاه آزاد قوچان با برقراری ارتباط با پارک علم و فناوری خراسان رضوی و صنایع غذایی انتظار مورد نظر را برآورده کرده و با ایجاد آزمایشگاه در دل صنعت غذایی کشور و سرویس خدمات، درآمدی غیر از شهریه برای خود رقم زده که با این کار خلأهای مالی را پر خواهد کرد.
بار معنوی و فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها باید تقویت شود
وطن پرست با بیان اینکه امروز باید بار معنوی و فرهنگی دانشگاه‌ها تقویت شود، تصریح کرد: هر گونه هزینه در این امر سرمایه گذاری بوده تا دانشجویان متعهدی را تقدیم جامعه کنیم.
وی افزود: انتظار ما و مسیر عمومی دانشگاه نشان می‌دهد که می‌خواهیم دانشجویان ما پسوند اسلامی بودن دانشگاه را عینیت بخشیده و این کلمه فقط یک عنوان نباشد.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان یادآور شد: وظیفه اصلی و اولیه دانشگاه‌ها فعالیت سیاسی نیست، اما باید در کنار مباحث علمی و درسی، دانشجو را درباره امور سیاسی مطلع و بروز کرد.
وطن‌پرست ادامه داد: دانشگاه آزاد قوچان جزو معدود دانشگاه‌هایی است که از هر طیف و ذائقه فکری در تشکلات دانشجویی خود دارد و در قالب ضوابط و مقررات، محدودیتی برای فعالیت‌های سیاسی دانشجویان قائل نیست.
مسئولان نباید دانشگاه آزاد را چاه نفت تلقی کنند
وی تاکید کرد: مسئولان نباید دانشگاه آزاد را چاه نفت تلقی کنند، بلکه ما انتظار کمک و دستگیری از مسئولان را داریم تا با قوت بیشتر در حد انتظار مردم کار‌ها را پیش برده تا مدیون خون شهدا نشویم.
رئیس دانشگاه آزاد قوچان افزایش سطوح علمی مردم و انتظارات و توقعات آن‌ها از مسئولان را مدیون دانشگاه‌ها دانست و اضافه کرد: امروز بخش جدی از بدنه مدیریتی تحصیلکرده شهرستان، مجموعه‌های دانشگاهی و به صورت خاص دانشگاه آزاد قوچان است.
وطن پرست خاطرنشان کرد: اثرات و برکات دانشگاه‌ها در مجموعه شهرستان بر کسی پوشیده نیست؛ البته این حضور گروه‌های بزرگ جمعیتی جوانان دارای عوارضی نیز بوده که باید در سطح مدیریت کلان شهری به درستی مدیریت شود.
وی گفت: حضور این جمعیت دانشجو در شهرستان نیازمند پیش بینی‌های اولیه است، متاسفانه این حضور فراهم شده، ولی امکانات مورد نیاز فراهم نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز