خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

کتاب از ماندگارترین راه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس است

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۶۶۸

مراسم معرفی برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس بعدازظهر امروز با حضور مقامات لشکری، مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیران فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرتیپ دوم حمیدرضا گرامی در مراسم معرفی برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس گفت: ماموریت ما حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در حوزه ادبیات است. در برنامه ششم توسعه اهداف خود را در چهار دسته کودک و نوجوان، نو قلمان جوان، ناشران و نویسندگان دفاع مقدس و ترجمه آثار برتر به زبان‌های دیگر گروه‌بندی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هیات‌های اندیشه‌ورزی ما به طرق مختلف برای پرپیمان کردن حوزه ادبیات دفاع مقدس تلاش می‌کنند. دستورالعملی نیز برای چگونگی حمایت از ادبیات دفاع مقدس تدارک دیده شده و مراکز ما در ۳۰ استان فعالان ادبیات دفاع مقدس را مورد پوشش قرار می‌دهند. استفاده از فضای مجازی، هدایت و نظارت برای تربیت و آموزش و توانمندسازی مسوولان و کارشناسان ادبیات دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه‌های ما است و تاکنون چندین دوره آموزشی را برگزار کرده‌ایم.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: راه اندازی ۳۱ نشر استانی نیز در دستور کار قرار دارد. تاکنون تعدادی از این ناشران موفق به اخذ مجوز شده‌اند. ما همچنین در سطح بین المللی حضور فعالی در مجامع و از نظر ترجمه داریم. دیگر هدف ما مشارکت در تولید کتاب تاریخی شفاهی، خاطره و همچنین تولید کتاب‌های گویا و دیجیتال است. ما در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور چه در تهران و چه در استانها حضور داریم و در نمایشگاه قرآن نیز خودمان را سهیم می‌دانیم. خوشبختانه ترجمه‌های خوبی نیز در نمایشگاه خارجی داریم و به عنوان مثال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت موفق شدیم مذاکراتی برای فروش چندین کتاب را داشته باشیم.

این فعال حوزه ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: امسال در هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس ۲۳ گروه برای داوری و ارزیابی تدارک دیدیم. به عقیده ما باید در بحث داستان کوتاه ورود جدی‌تری داشته باشیم چرا که داستان کوتاه می‌تواند برای کودکان و نوجوانان یک گزینه اصلی برای آشنایی با دفاع مقدس باشد. ما هفت دوره جشنواره داستان کوتاه برگزار کردیم. علاوه بر اینها کنگره شعر دفاع مقدس نیز برگزار شده و در سه ماهه اول سال ۹۷ مراسم آن را شاهد خواهیم بود. برای راحتی دسترسی به اطلاعات کتاب سال دفاع مقدس نیز پایگاه اینترنتی آن را راه‌اندازی کردیم.

محسن جوادی نیز در این نشست تاکید کرد: صحبت از ارزش‌های دفاع مقدس یعنی صحبت از مکارم اخلاقی و مکارمی که پیامبر برای تکریم آنها برگزیده شد. ارزش‌های دفاع مقدس به راستی از فضایل اصلی اخلاقی هستند و برای همین این ارزش‌ها، یکی از ثروت‌های ملی به شمار می‌آیند. بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و انسانی در دفاع مقدس تبلور داشته‌اند و برای همین است که این ارزش‌ها باید حفظ شود. ارزش‌هایی مثل ایمان، استواری و ایثار، سرمایه کشور هستند و باعث افتخار است که این فرهنگ با نام ایران گره خورده است.باید این ارزش‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری دخیل کنیم تا به شیوه‌های مختلف به نسل جدید منتقل شود.

معاون فرهنگی وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی کتاب را یکی از بهترین و ماندگارترین راه‌ها برای حفظ ارزش دفاع مقدس دانست و گفت: یکی از ماندگارترین شیوه‌ها برای انتشار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس ثبت آنها در کتاب است و برای همین است که امروز از مولفان و مترجمان و صاحبان دفاع مقدس تقدیر می‌کنیم.

جوادی تاکید کرد: حتی اگر می‌خواهیم اقتصادمان را درست کنیم باید به ارزش‌های دفاع مقدس برگردیم؛ یعنی کار جهادی بدون توقع و درست. اگر به این ارزش‌ها برگردیم هم اقتصاد ما درست می‌شود و هم به رفاه و امنیت اجتماعی می‌رسیم. ارزش‌های دفاع مقدس فقط تاریخی نیستند بلکه ارزش‌هایی برای رسیدن به آینده بهتر هستند و باید برای ترویج و تبلیغ و حتی جهانی کردن این ارزش ها تلاش کنیم.

امیر کوچکی همچنین با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که دفاع مقدس را یک گنجینه خوانده بودند گفت: واقعیت این است که هنوز از این دست گنجینه‌ها و ثروت ها در جای جای تاریخ دفاع مقدس ما نهفته که هنوز آنها را رمز گشایی و کشف نکرده ایم. بسیاری از قهرمانان و فرماندهان دفاع مقدس برای ما تنها در سطح خاطره هستند و هیچ چیزی از تفکرات استراتژیک و  تفکیکی این عزیزان آن طور که شایسته است، استخراج نشده است.

این مقام لشکری تاکید کرد: فرماندهان ما باید تحلیل شوند و افکارشان معماری و مهندسی شود آن هم نه فقط در سطح ملی بلکه از توانایی‌های نظامی و استراتژیک آنها باید در سطح منطقه‌ای و بین المللی گسترش یابد. نگاه به دفاع مقدس و  فرماندهان نباید تنها یک نگاه خاطره محور و تاریخی باشد بلکه باید پژوهش‌های آینده نگر از این اتفاق استخراج کنیم.

امیر کوچکی افزود: دفاع مقدس با آنچه که در آن گذشت می‌تواند بین المللی شود و حتی دانشگاه‌های جهان از تاکتیک‌ها و استراتژیک فرماندهان ما استفاده کنند. به عبارت دیگر دفاع مقدس متعلق به همه ملت‌هاست نه فقط مسلمانان. دفاع مقدس در دل خود مفهوم قدرت و اقتدار دارد چرا که به معنای دفاع همه جانبه است و از این رو است که ملت ما در سایه دفاع مقدس احساس امنیت می‌کند. باید کاری کنیم تا به فرماندهان ما در تمامی دانشگاه‌ها استناد شود. منطق ما منطق دفاع همه جانبه است که از فرهنگ دفاع بیرون می‌آید.

سردار یحیی رحیم صفوی نیز در این مراسم گفت: بزرگترین رسالت بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و باغ موزه‌هایی مثل باغ موزه دفاع مقدس و حتی تمام دستگاه‌های فرهنگی این است که فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس را به ۵۲ درصد جمعیت ما که زیر ۳۰ هستند منتقل کند. واقعیت این است که نسل کنونی ما با نسل اول انقلاب تفاوت‌های روشنی دارد. اندیشه، تفکر، سبک زندگی، اخلاق و رفتار این نسل با نسل اول انقلاب متفاوت است. علاوه بر این رشد شگفت‌آور فناوری‌های ارتباطی و تاثیر فضای مجازی، حجم اخبار و اطلاعات و فیلم، قدرت تشخیص درست از نادرست و حق از باطل را از جوانان ما گرفته است.

مشاور فرمانده کل قوا اظهار کرد: به نظرم بحث فرهنگ‌سازی و حفظ ارزش‌های اخلاقی و انسانی و انتقال فرهنگ آن به نسل امروز از مهم‌ترین موضوعاتی است که دستگاههای فرهنگی ما باید دنبال کنند در غیر این صورت دچار آسیب‌های بزرگی می‌شویم. اگر این قدرت را داشته باشیم ۲۲ بهمن ۵۷ را به جوانان معرفی کنیم و به آنها انتقال دهیم که امام خمینی چگونه از خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ و از نجف تا پاریس انقلاب را هدایت و رهبری کرد، تاثیر بسیار خوبی در تشخیص حق و باطل بر انها خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز