خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

ایران هیچ محدودیتی برای ارتقای همکاری‌های دفاعی و نظامی با پاکستان قائل نیست

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۴۶۳

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان دو کشور دوست و همسایه با مشترکات تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و دینی هستند، تاکید کرد: تهران برای گسترش مناسبات خود با اسلام‌آباد هیچ محدودیتی قائل نیست.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار رانا تنویر، وزیر تولیدات دفاعی پاکستان با تاکید بر اینکه ایران علاقه‌مند است روابط دوجانبه و منطقه‌‌ای خود را در همه سطوح با پاکستان ارتقا دهد،‌ گفت: هیچ کشوری نمی‌‌تواند در روابط خوب ایران و پاکستان خللی وارد کند.

وی همچنین ایران و پاکستان را دو کشور تأثیرگذار در جهان اسلام برشمرد و با ابراز تأسف از اینکه کشورهای اسلامی امروز با مشکلات زیادی روبه‌‌رو هستند، اظهار داشت: یکی از پدیده‌‌های نگران‌‌کننده که در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی بروز یافته گروه‌‌های تروریستی و تکفیری هستند که چهره خشنی از اسلام را به نمایش می‌گذارند. 

معاون اول رییس‌جمهور افزود: سیاست‌‌های غلط آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باعث به وجود آمدن گروه‌‌های تروریستی در برخی کشورهای منطقه شده و نتیجه این سیاست‌ها ترویج افراطی‌‌گری در سطح منطقه است و همکاری‌‌های تهران و اسلام‌آباد می‌‌‌تواند در حل مشکلات جهان اسلام مؤثر و کارساز باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران و پاکستان باید مسائل دوجانبه را به سرعت حل و فصل و به سمت توسعه مناسبات حرکت کنند، تصریح کرد: ایران و پاکستان از ظرفیت‌‌های فراوانی در بخش صنایع دفاعی برخوردار هستند و می‌‌توانند همکاری‌‌های خود را در این بخش گسترش دهند چراکه سطح همکاری‌‌های دفاعی دو کشور با ظرفیت‌‌‌های موجود متناسب نیست. 

وی ادامه داد: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌‌های دفاعی و نظامی با پاکستان قائل نیست و سفر مقامات عالی رتبه نظامی دو کشور در سال‌های اخیر نیز نشاندهنده اراده جدی در جهت ارتقای سطح همکاری‌‌های دفاعی و نظامی است. 

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دو کشور برای گشایش مرزهای رسمی جدید خاطرنشان کرد: ایجاد مرزهای رسمی جدید میان دو کشور می‌‌تواند رفت و آمدهای دو ملت و مبادلات تجاری فیمابین را تسهیل کند.

جهانگیری یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌‌های ایران و پاکستان را محدودیت همکاری‌‌های بانکی برشمرد و ابراز داشت: دو کشور هنوز موفق نشده‌‌اند روابط بانکی فیمابین را به نقطه قابل قبولی برسانند که تجارت میان دو کشور را تسهیل کند.

وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی شدن پروژه خط لوله گاز و نیز تأمین برق مورد نیاز پاکستان خبر داد و یادآور شد: ایران و پاکستان دستاوردهای خوبی در حوزه علم و فناوری دارند و تهران علاقه‌مند است همکاری‌های خود را با اسلام‌آباد در بخش دانشگاهی و علم و فناوری نیز ارتقا دهد.

معاون اول رییس‌‌‌جمهور افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را موضوعی نگران‌کننده ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر باعث شکل‌گیری باندهای مافیایی شده، بر لزوم همکاری سه‌جانبه ایران، پاکستان و افغانستان برای مبارزه با باندهای مافیایی و تروریستی تاکید کرد. 

جهانگیری همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای تقویت همکاری‌‌های تجاری دو کشور از طریق بنادر چابهار و گوادر گفت: از سوی ایران هیچ محدودیتی برای همکاری از طریق این دو بندر وجود ندارد. 

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان هم در این دیدار با اشاره به مذاکرات خود با وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علوم، تحقیقات و فناوری ایران اظهار داشت: در این دیدارها مکانیزمی برای گسترش همکاری‌‌های مشترک در بخش‌‌های دفاعی و علم و فناوری طراحی شد و امیدوارم که شاهد ارتقا سطح همکاری‌‌های دو کشور در بخش‌‌های مختلف باشیم. 

رانا تنویر جمهوری اسلامی ایران را کشور برادر و دوست برای پاکستان توصیف کرد و با اشاره به مشترکات فراوان دو ملت تصریح کرد: ایران و پاکستان از نظر فرهنگی و مذهبی دارای اشتراکات زیادی هستند و از نظر جغرافیایی نیز دارای مرز طولانی مشترک هستیم.

وی با اشاره به پدیده تروریسم در منطقه و ضرورت تلاش برای برقراری صلح و ثبات خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌‌های تهران و اسلام‌آباد می‌تواند نقش موثری در مبارزه با تروریسم در سطح منطقه داشته باشد. 

رانا تنویر با اشاره به گفت‌وگوها و مذاکرات انجام شده درباره همکاری دو کشور از طریق بنادر چابهار و گوادر ابراز داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده تلاش خواهیم کرد یک خط کشتیرانی میان دو بندر برقرار کنیم تا تسهیل‌‌کننده رفت و آمد دو ملت باشد. 

وی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه دائمی صنایع دفاعی ایران، دستاوردها و توانمندی‌‌های دفاعی کشورمان را تأثیرگذار توصیف کرد و با اشاره به دستاوردهای پاکستان در بخش صنایع دفاعی بیان  کرد: دو کشور می‌‌توانند از تجربیات و توانمندی‌های یکدیگر در جهت بهبود صنایع دفاعی خود استفاده کنند.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان با اشاره به سطح پایین تجارت دو کشور بر ضرورت تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری فیمابین تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به زمینه‌های متعدد همکاری،‌ دور نمای خوبی برای آینده همکاری‌های ایران و پاکستان وجود دارد.

رانا تنویر آمریکا را کشوری غیرقابل اطمینان توصیف کرد و با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند خللی در روابط و مناسبات ایران و پاکستان ایجاد کند، عنوان کرد: ایران و پاکستان همواره در یک مسیر بوده‌اند و باید تلاش کنیم روابط خود را بیش از گذشته تقویت کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز