خبرگزاری کار ایران

روایت چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر؛

شگفتی موزیسینِ ترکیه از ابراز علاقه ایرانیان/فارس‌ها و ترک‌ها همزمان به وجد آمدند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۷۳۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چهار روز گذشته دو مرتبه به همراه مردم به تماشای دو کنسرت از اجراهای جشنواره موسیقی فجر نشست. اجرای ارکان اوگر و اسماعیل حکی نیز بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت و ارکان از توجه خاصی که مخاطبان ایرانی به موسیقی او داشتند، به وجد آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین روز از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حالی شنبه (23 دی ماه) در تهران ادامه پیدا کرد که سیدعباس صالحی به سالن برج آزادی رفت تا از نزدیک شاهد اجرای گروه «سورنای لرستان» به سرپرستی باجلاوند باشد.

اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای یک کنسرت بنشیند اتفاق عجیبی نیست اما تا پیش از این هیچ گاه یک وزیر ارشاد از دو اجرای کنسرت در جشنواره موسیقی فجر به همراه مردم دیدن نکرده بود و صالحی در این زمینه رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد که البته می‌تواند نشانه‌های مثبتی را نیز برای اهالی موسیقی به همراه داشته باشد. صالحی پنجشنبه شب گذشته نیز در تالار وحدت به تماشای کنسرت شهید پرویزخان از هند نشست و پس از آن در توئیتی به تمجید از اجرای این موزیسین پرداخت.

گروه «سورنای لرستان» شب گذشته از ساعت 18:30 در برج آزادی برنامه‌اش را آغاز کرد و به اجرای قطعاتی چون «سوزه سوزه»، «سیت بیارم»، «کوش طلا»، «آواز علیدوستی»، «بزارن بینا بینا هه لاو»، «هه گله»، «کوچکله»، «هه وله»، «آوازهای ساریخانی و دنگ دال» و «همنوازی سرنا و کمانچه» پرداخت. به دنبال آن نیز گروه موسیقی ترکمنی «مام چلر» به سرپرستی و خوانندگی طواق سعادتی از ساعت 21:30 بخش‌هایی از موسیقی ترکمن‌ها را روی صحنه برد که ازجمله برنامه‌های این گروه می‌توان به اجرای قطعات «شهید برن اویلر اوچین» و «لاله گتیرمش» اشاره کرد.

در تالار وحدت نیز موزیسین جریان‌ساز ترکیه ارکان اوگر به همراه اسماعیل حکی در حالی از ساعت 18:30 روی صحنه رفت که دوستداران موسیقی او انتظار داشتند به اجرای همان موسیقی‌هایی بپردازد که به خاطر آنها وجهه‌ای بین المللی پیدا کرده است. اما این انتظار دوستداران ارکان اوگر برآورده نشد و دو موزیسین ترکیه‌ای با سازهای باغلاما و دیوان به اجرای بخش‌هایی از موسیقی فولک ترکیه پرداختند که هیچ نشانی از ساختارشکنی‌های ارکان را در خود نداشت. ارکان اوگر به واسطه ساختارشکنی‌هایی که با اجرای گیتار بی‌پرده داشته، طی دو سه دهه اخیر مورد توجه جریان‌های پیشرو موسیقی بوده و بسیاری از موزیسین‌ها از نوع برخورد او با موسیقی در اجراها و آثارشان الهام و الگو گرفته‌اند.

با این وجود اجرای ارکان اوگر و اسماعیل حکی بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت و ارکان نیز از توجه خاصی که مخاطبان ایرانی در تالار وحدت به موسیقی او داشتند، به وجد آمد و در تک جمله‌های بسیار کوتاهی شگفتی خود را از چنین استقبالی ابراز کرد.

تالار وحدت در ادامه از ساعت 21:30 نیز میزبان گروه «رستاک» بود که همچون بسیاری از کنسرت‌های دیگرشان با همراهی مردم به اجرای بخش‌هایی از شادیانه‌های اقوام مختلف کشورمان مانند «ای یار(بندر عباس)»، «واسونک(شیرازی)»، «رعنا (گیلکی)»، «غربت (کرمانی)»، «بوتورای (کردی)»، «بارون (لری)» و چند قطعه دیگر پرداختند.

سالن رودکی نیز از ساعت 18:30 میزبان «گروه کر آوازی تهران» به سرپرستی میلاد عمرانلو بود که طی آن قطعاتی از موتسارت، پرویز مشکاتیان، باخ، خاچاطوریان، حسین علیزاده، مک کارتی و چند آهنگساز دیگر به اجرا درآمد.

پس از آن گروه «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی از ساعت 21:30 در همین سالن به اجرای برنامه پرداخت و قطعاتی چون آزادی، سپیده، عاشقان و هارمضراب پنج گاه را روی صحنه برد.

در فرهنگسرا نیاوران نیز به ترتیب گروه اسپانیایی «نفس» به سرپرستی خومه کمته از ساعت 18:30 و «ارکستر بادی تهران» به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری جاوید مجلسی از ساعت 21:30 روی صحنه رفتند.

 در بخش پاپ نیز محمد علیزاده و گروهش طی دو سئانس ساعت‌های 19 و 22 در سالن ایرانیان به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز