خبرگزاری کار ایران

معاون قوه قضاییه:

مردم از پاسخگو نبودن مسئولان ناراحت هستند/اگر کسی مطالبه گر بود نباید با آن مقابله کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۵۹۰

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: اجرا کردن برنامه‌های پیشگیرانه با کمک مردم، هنر حاکمیت است.

به گزارش ایلنا، محمد باقر الفت در همایش منطقه‌ای هدایت، راهبری و سازماندهی دیده بانان پیشگیری از طریق فعال سازی سامانه سجام که در اهواز برگزار شد، گفت: روسای قوه قضاییه همواره تاکید داشتند که از ظرفیت خوب مردم به نحو شایسته استفاده شود و طی چند سال گذشته این اتفاق به خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در این حوزه باید فعالیت‌ها علمی و قدرت برقراری شبکه و کار مشترک وجود داشته باشد.

الفت افزود: در تمام دنیا عمده فعالیت پیشگیری بر پیشگیری اجتماعی و وضعی متمرکز شده که محور این ۲، مردم هستند. در واقع با توسل به مردم برنامه‌های پیشگیری در جامعه اجرا می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال اگر در زمان در تولید محصولا و تنظیم قرارداد‌ها، فروش‌ها، خرید‌ها، تولیدات، ساخت‌ها، برنامه‌های پیشگیری را مد نظر داشته باشیم، به گونه‌ای که کمترین تزلزل در حقوق مورد انتظار مردم ایجاد شود، این مصداق پیشگیری است.

الفت بیان کرد: همچنین ساختمان‌ها باید به گونه‌ای ساخته شود که کمترین آسیب را در مقابل سارقان داشته باشد.

وی گفت: دنیا خودش را بر این بحث متمرکز کرده که مردم در حوزه پیشگیری هم مطلع شوند، هم آگاهی آن‌ها ارتقا یابد و آگاهی‌ها به منصه ظهور برسد. این اتفاق در کشور ما در حال رخ دادن است و قانونگذار تاکید می‌کند ما هم همین راه را برویم و اصل هشتم قانون اساسی بر نظارت‌های مردمی و رفتار‌ها تاکید می‌کند. از این جهت که ساماندهی این امور که مربوط به زندگی مردم است، در سطح جامعه نمایان می‌شود.

الفت تصریح کرد: ما باید نهادی مردمی داشته باشیم و اگر بخواهیم نظام اداری ما سلامت خود را به دست آورد و آن را حفظ و ارتقاء دهد باید نظارت‌های مردمی وجود داشته باشد.

وی اشاره به تجربه‌های مشابه در دنیا، گفت: بعضی کشور‌ها براساس گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌الملل در مورد فساد اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف؛ رتبه یک سلامت اداری دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، رشوه ندارند، اختلاس ندارند، تصرف غیر قانونی در اموال دولت ندارند، سرعت عملیات اداری بالا و پاسخگویی در مقابل مردم دارند، کم کار نیستند. دستیابی به این وضعیت براساس ادعای این کشور‌ها به دلیل نظارت مردمی حاصل شده است.

الفت گفت: براساس این گزارش اعلام شده دانمارک سالم‌ترین نظام سلامت اداری را دارد، این درحالی است که رتبه این کشور بعد از جنگ جهانی دوم ۱۰۰ بوده و اکنون بعد از ۷۰ سال که از جنگ جهانی دوم می‌گذرد به رتبه یک دست یافته است، که دلیل دستیابی به این وضعیت را نظارت مردمی عنوان می‌کنند. سازمانی تشکیل داده‌اند که با هنرمندی مشابه فعالیت امر به معروف ونهی از منکر فعالیت می‌کند.

وی عنوان کرد: ما در حوزه عملیاتی کردن احکام ضعیف هستیم، باید در این مورد کار فوق العاده انجام دهیم، دستور العمل‌های خوبی داریم اما اجرا نمی‌کنیم. دستور خوب را باید خوب اجرا کرد، باید با ابزار روز اجرا کرد، با انتظارات و متناسب با انتظارات و توقعات مردمی اجرا کرد، با کمترین آسیب اجرا کرد. سرمشق خوب را باید خوب بنویسیم. ما ملت هنرمندی هستیم حسن ما در دنیا هنر است و باید با هنرمندی، دستورات را اجرا کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در کشور دانمارک که رتبه یک سلامت اداری را کسب کرده، مردم به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که هر گونه تخلف عمال دولت را رصد و به دست دستگا‌های اطلاعاتی می‌رساندند که این موضوع سبب شد تخلفات کاهش و روز به روز وضعیت بهتر شود که امروز شاهدیم رتبه اول را در دنیا دارند.

الفت اظهار داشت: امروز دنبال این هستیم که امر به معروف و نهی از منکر را به روش جدیدتری اجرا کنیم. در حوزه دیده بانان پیشگیری و سامانه سجام به دنبال این موضوع هستیم. سامانه سجام ابزاری در دست دیده بانان است که به مقتضای امروز امر به معروف ونهی از منکر کنند و اتفاق دیگری بنا نیست بیفتد.

وی تصریح کرد: در کشور ما وقایع و حوادثی را شاهد هستیم که فی نفسه جرم نیستند اما اگر به آن‌ها توجه نکنیم و استمرار پیدا کنند و با رخدادهای دیگر ترکیب شوند، در آینده نزدیک، عمل مجرمانه‌ای شکل می‌گیرد که آسیب‌های جبران ناپذیر به بدنه ملت و کشور وارد می‌شود. با استفاده از این سامانه به دنبال این هستیم وقوع این رخدادهای مقدماتی را به اطلاع دستگاه‌هایی که مرتبط هستند برسانیم.

الفت با بیان اینکه مشکل امروز کشور ما این است که چرخش اطلاعاتی نداریم، گفت: در واقع در بحث دیده‌بان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سامانه‌ای به نام سجام، دیده بانان می‌توانند رفتارهای مشکوک را که می‌تواند منتهی به جرم شود، رصد کرده و با مستندسازی به دستگاه‌های دولتی رسیدگی کننده به موضوع مورد نظر، بفرستند. بنابراین در سجام به دنبال اجرای امر به معروف عمومی با استفاده از دستگاه‌های دولتی هستیم.

وی ادامه داد: در امر به معروف بر تذکر لسانی تاکید شده است اما مساله ما این است که همه امر به معروف و نهی از منکر خلاصه شده در این روش نیست، امروز که حکومتی اسلامی داریم که در مسیر پیاده کردن احکام دین حرکت می‌کند و دستگاه‌ها مکلف هستند خود را با احکام اسلامی تطبیق دهند، چرا از ظرفیت دستگاه‌ها در این فریضه استفاده نکنیم. امروز که زیرساختهای بسیاری در حوزه انفورماتیک و اینترنت در کشور ما ایجاد شده باید از این فرصت استفاده کنیم. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که به انواع فیبر نوری مجهز هستیم، در حوزه قضایی باید از این فرصت استفاده شود. ما در کشور به سخت افزار و نرم افزارهای متعدد مجهز هستیم که از این وضعیت مطلوب باید در حوزه امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم و خود را به تذکر لسانی محدود نکنیم.

الفت گفت: با استفاده از شبکه می‌توانیم تذکراتمان را به اطلاع دستگاه‌ها برسانیم و دستگاه‌های متولی سراغ آدمهایی که با انجام حوادث پر خطر و یا جرم به جامعه زیان می‌رسانند بروند. مزایای استفاده از این فناوری این است که اول از همه مشارکت مردمی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: در حوزه پیشگیری‌های اجتماعی امروز با دستور العمل‌های بسیار خوبی مواجه هستیم که در جامعه مدنی تعریف می‌شود. کشور ما در سال ۸۳ به کنوانسیون مبارزه با فساد ملحق شد که فصل دوم از ماده ۵ تا ۱۴ به مباحث پیشگیری اختصاص داده شده و در ماده ۱۳ برای دولت‌های عضو تکلیف گذاشته شده که تلاش کنند مردم در حوزه پیشگیری عنصر پیشگیری باشند و مردم را با وظایف و تکالیف دستگاه‌های نظارتی آشنا و زمینه‌ای ایجاد کنند که مردم گزارشات خود را به دستگا‌های نظارتی برسانند. براین اساس ما تلاش می‌کنیم تعداد زیادی از افراد جامعه را در این برنامه مشارکت دهیم چرا که مردم هستند که با چشمان باز در جامعه حرکت می‌کنند و می‌بینند که در جامعه چه اتفاقاتی می‌افتد.

الفت با اشاره به اغتشاشات اخیر، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مطالبات مردم به حق است. مردم از بیکاری و فقر و ناتوانی نظام اداری ما و پاسخگو نبودن ناراحت هستند، حق دارند، ما مطابق قانون اساسی مکلف هستیم برای مردم کار انجام دهیم و تکلیف دولت این است، باید برای مردم، کار، رفاه بهداشت، دارو درمان و آموزش ایجاد شود و این یک امر حداقلی است که باید انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: اگر کسی در این راستا مطالبه گر بود نباید با آن مقابله کرد، این زخمی است که باید آن را درمان کرد. به بهانه برخی افراد معلوم الحال منافق ضد انقلاب که همیشه در کمینگاه هستند و از هر فرصتی ا ستفاده می‌کنند به نظام آسیب برسانند، نمی‌توانیم بگوییم همه فتنه گر بودند، باید ساز و کاری ایجاد شود که حرف مردم به گوش مسئولین برسد که سجام یکی از این راهکار‌ها است که کمک می‌کند با طرح خواسته‌های منطقی افراد، مسئولان ان را عملی کنند. باید بدانیم که ما خادم مردم هستیم و ما را استخدام کردند که خدمت کنیم نه اینکه حکومت کنیم.

الفت افزود: ما به دنبال این هستیم که با به کارگیری سامانه سجام ارتباط با مردم افزایش و از اطلاعات و اخبار مردمی استفاده کنیم و مقامات عالی کشور را مطلع سازیم. می‌خواهیم مشکلات و موانعی که مردم با آن مواجه هستند مشخص شود. دنبال این هستیم که سرچشمه تخلفات و جرم را با این شبکه سجام خشک کنیم.

وی اظهار داشت: می‌خواهیم در اثر اجرای این برنامه از فضای حقیقی کوچ و به فضای مجازی برویم. هرکسی از طریق اینترنت و کدی که در اختیار دارد وارد می‌شود و مشاهدات، خطرات و رخدادهای مشاهده شده که منتهی به وقوع جرم می‌شود را به صورت مستقیم اطلاع رسانی کند.ما می‌خواهیم با استفاده از این ظرفیت گزارش‌هایی را بگیریم که نویسندگان هویت مشخص داشته باشند. می‌خواهیم عناصر برنامه سجام هویت مشخصی داشته باشند، پسورد دریافت می‌کنند واجازه فعالیت خواهند یافت. استفاده از سامانه سجام در فضای مجازی است و زمان و مکان ندارد. براین اساس دیده بانان پیشگیری در هر مکانی می‌توانند اطلاعات و گزارشات خود را ارسال کرده و به صورت مستقیم با حداکثر سرعت در اختیار مسئولان مربوط قرار دهد. و نتایج این گزارشات نیز توسط دیده‌بان قابل دریافت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز