خبرگزاری کار ایران

دیواندری اعلام کرد:

تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۲۱۶

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی در پژوهشکده پولی و بانکی تهیه شد.

به گزارش ایلنا؛ علی دیواندری صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهمنامه پژوهشکده پولی و بانکی و بانک قرض الحسنه مهر ایران که با حضور مرتضی‌اکبری مدیر عامل این بانک برگزار شد، در زمینه انطباق با نظارت شرعی، با تقدیر از عملکرد مثبت در مدت کوتاه فعالیت این بانک اظهار داشت: پیش از تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران جای خالی قرض الحسنه به خوبی احساس می‌شد زیرا سایر بانک ها بحث قرض الحسنه را به صورت ترکیبی در کنار سایر فعالیت های خود انجام می‌دادند.

وی افزود: اما با روی کار آمدن این بانک و فعالیت تخصصی در زمینه قرض الحسنه خدمت ارزشمندی به جامعه در این زمینه انجام شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره همکاری پژوهشکده و این بانک، گفت: به درخواست رییس کل بانک مرکزی در پژوهشکده پولی و بانکی سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی تهیه شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که همواره انجام نظارت شرعی برعملیات بانکی خواسته مردم، مسئولان و مراجع تقلید و افراد ذی نفع در این حوزه است اقدام در این زمینه آاغاز شد.

دیواندری گفت: اما نکته مهم اقدام داوطلبانه بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه است که به نظرم این بانک با فعالیت در این زمینه پیشتاز خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر عملکرد مطلوب این بانک در زمینه مسئولیت های اجتماعی، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های مهم این بانک، توجه به مسئولیت و بانکداری اجتماعی در کنار فعالیت های اقتصادی است.

دیواندری با بیان اینکه، دیگر ویژگی قابل توجه این بانک، پویایی و نیروی انسانی کارآمد آن نسبت به عمر فعالیتش است، اظهار داشت: فعالیت و اقدامات توسعه ای این بانک نشان از پویایی و تدبیر مدیریت این  مجموعه دارد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در شرایطی که افزایش حجم سپرده ها قابل تصور نیست، این بانک با رشد سپرده مواجه بوده که این نشان از عملکرد و مدیریت صحیح دارد.

دیواندری با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات نشان دهنده عدم وجود چالش جدی در پرتفوی اعتباری این بانک است، ادامه داد: همچنین پرتفوی اعتباری این بانک خرد است و با آحاد مردم ارتباط دارد و بانکی که با توده مردم در ارتباط است، از ریسک تسهیلاتی کمی برخوردار و برگشت آن نیز تضمین شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی دیگر ویژگی مهم این بانک را هزینه کم منابع عنوان کرد و افزود: یکی از هزینه های بزرگ بانک ها در حال حاضر، هزینه عملیاتی بانک است که موجب عدم تعادل جدی در ترازنامه بانک ها خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این بانک به دلیل تمرکز بر تسهیلات خرد چنین مشکلی وجود ندارد.

دیواندری، همکاری این بانک با پژوهشکده پولی و بانکی را در سه مرحله عنوان کرد و افزود: بررسی استانداردها، آسیب شناسی برای بهبود ، اصلاح فعالیت ها و انطباق با شرع مرحله اول و بررسی افزایش خدماتی غیر از خدمات سنتی تحت عنوان تسهیلات قرض الحسنه با حفظ هویت قراردادهای قرضی و فلسفه وجودی  مرحله دوم این همکاری است.

به گفته وی، سومین مرحله همکاری نیز  بررسی چشم انداز فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران در چارچوب های تعیین شده براساس قراردادهای قرضی با توجه به اشتیاق موجود در مجموعه بانک و افزایش اعتماد مردم در این زمینه است.

بر اساس این گزارش؛ اقدام در زمینه این سه تفاهمنامه در پژوهشکده پولی و بانکی آغاز شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز