خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایلنا:

برنامه دولت شفاف‌سازی و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد نهادهاست

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۱۵۴

باقری گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سالانه حدود ۸۴۰ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۶۷۰ هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر باقری، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در نشست خبری که در خصوص آخرین وضعیت لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر بخش درآمدی تبصره بودجه تا انتها پیش رفته اما بحث الحاقی آن ادامه دارد که این مساله تا هفته آینده به اتمام می‌رسد. البته چند تبصره درآمدی بودجه سال آینده هنوز باقی مانده که در مورد آن بحث نشده است؛ تبصره شماره ۴ درباره استفاده از صندوق توسعه ملی، تبصره شماره ۵ در مورد انتشار اوراق ، تبصره ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ ها و تبصره ۱۸ درباره اشتغال که کمیسیون تلفیق این تبصره‌ها را برعهده کارگروه گذاشته است و قرار است دقیق‌تر بررسی شوند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مجلس و دولت تعاملی است، گفت: براساس آمار و ارقام حدود ۳ میلیون نفر بیکار داریم که بخشی از این بیکاران در حوزه دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سالانه حدود ۸۴۰ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۶۷۰ هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند.

باقری با بیان اینکه نرخ بیکاری جوانان کم نیست، تصریح کرد: نرخ بیکاری تابستان امسال ۱۱.۷ درصد بود، بنابراین مجموعه اقدامات دولت در سال ۹۶ توانسته ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری یک واحد درصد کاهش پیدا کند. نرخ بیکاری جوانان بالاست  که رقم آن به حدود ۲۰ درصد می رسد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌ آینده ۸۴۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند، اگر بخواهیم ۹۸۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم، نرخ بیکاری ۱۱.۲ درصد می‌رسد.

باقری ادامه داد: تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال آینده براساس این دغدغه شکل گرفته است. دولت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ برنامه رشد اشتغال فراگیر دارد و حتی بحث اشتغال عشایری و روستایی نیز مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: منابع ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در راس تبصره ۱۸ وجود دارد که این‌ منابع صرف شده برای این تبصره از بودجه عمومی یا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تامین خواهد شد.

باقری گفت: از این منبع ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ، ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۳۵ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی و بازارهای مالی و ۶ هزار میلیارد تومان از الباقی منابع مالی قانون اشتغال روستایی و عشایری و ۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال حمایتی خواهد بود که این ها منابعی است که برای تبصره ۱۸ در سال آینده قرار داده شده است.

وی ادامه داد: دولت در کنار اشتغال چند محور دیگر را نیز دنبال می کند مساله بهبود حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری و مسئله مسکن.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه افزود: تامین مسکن در بافت روستایی، مسکن اجتماعی و بافت فرسوده نیز طراحی شده و بنابراین در تبصره ۱۸ به این دو موضوع نیز پرداخته ایم.

باقری با اشاره به بخش مسکن، تصریح کرد: دو برنامه مشخص بافت‌های فرسوده و تامین مسکن روستایی و اجتماعی را دنبال خواهیم کرد. در مجموع برآورد ما این است که با ۲۰۰ هزار واحدی که در سال ۹۷ دنبال می‌کنیم، حدود ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. برآورد ما این است که اگر از روش سنتی در بافت‌های فرسوده جلو رویم، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول مورد نیاز است که یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را دولت و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را بانک‌ها می‌گذارند.

باقری گفت: در مورد مسکن روستایی و اجتماعی، نرخ سود تسهیلات ۵ درصد خواهد بود.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که آقای نوبخت اخیرا اعلام کردند که رسانه ها کمک کنند تا حذفیات جدول هفده دوباره بر نگردد، آیا دولت عزم و اراده جدی در این خصوص دارد یا خیر و اینکه کدام نهاد ها حذف خواهند شد؟ تصریح کرد: از سال ۹۷ بودجه کشور عملیاتی خواهد بود و بر اساس عملکردی که تاکنون وجود داشته، تخصیص بودجه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه دولت شفاف سازی و انجام بودجه بر اساس عملکرد است که به نظر می رسد محصول خوبی حاصل شود؛ پس بر اساس عملکرد بودجه سال آینده را تخصیص خواهیم داد..

باقری در خصوص کسری بودجه نیز گفت: بودجه سال ۹۷ کل کشور با رویکردی متفاوت از سالهای قبل ایجاد شد و سازمان برنامه اصرار داشت که اعداد واقعی در بودجه وارد شود؛ پس بودجه سال ۹۷ در برآورد منابع و مصارف دقیق است و اینکه آیا قسمتی از منابع رخ می دهد یا خیر، برداشت این است که منابع تحقق می یابد.

باقری همچنین ادامه داد: کسری احتمالی هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال ۹۷ کل کشور در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ دیده شده و در لایحه بودجه نیز، این تبصره در حالت تراز منابع و مصارف قرار دارد و اعداد و ارقام هم مشخص است و دولت و مجلس در این خصوص تعامل خواهند داشت.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، ۷ هزار میلیارد تومان منابع را برای حمایت از فقرا اختصاص دادیم و  ۴ هزار میلیارد تومان معادل همان پولی است که در سال ۹۶ نیز برای حمایت از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار داده شد.

وی گفت: بر این اساس دولت برای حمایت موثر از فقرا، پرداختی به اعضای کمیته امداد را چند برابر کرده است؛ یعنی یک خانوار یک نفره که ۹۵ هزار تومان می گرفت، الان ۱۹۵ هزار تومان می گیرد، یا یک خانواده ۵ نفره، اکنون ۷۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت می کند.

باقری افزود: دولت همت می کند تا به کسانی که زیر خط مستمری تعیین شده، هستند، پرداخت مضاعف داشته باشد تا به یک حد مشخصی برسند پس هزینه کرد ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ ادامه مسیر سال گذشته است تا تمام خانوارهایی که زیر خط مستمری، درآمد داشته باشند را پوشش دهیم.

وی افزود: به دنبال پرداخت یارانه به گروههای هدف که در حال تعیین هستند، هستیم و اکنون به دنبال حذف برخی از افرادی هستیم که درآمد بسیار بالایی دارند؛ اما به هرحال آنچه که در مجلس جمع بندی می‌شود همان نیز نهایی خواهد شد.

وی گفت: آنچه که در اصلاح قیمت‌ها نهایی می‌شود، بسته به تعامل ما با مجلس دارد و با توجه به شرایط کشور، مورد نظر ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: اصلاح قیمت‌ها چندان تاثیری بر روی بخش تولید ندارد،زیرا حامل حوزه تولید تحت‌تاثیر قرار نگرفته اما آنچه که در اصلاح قیمت‌ها به نتیجه می‌رسد، باید منتظر تعامل با مجلس باشیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز