خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

اعتراض و اغتشاش باید از یکدیگر تفکیک شود/ اعتراض‌ها تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۶۹۵

سخنگوی دولت تاکید کرد: اغتشاش با اعتراض مرزی دارد. اعتراضات تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اعتراض و اغشتاش باید از یکدیگر تفکیک شود، گفت: با توجه به تمایز و تفاوت اعتراض و اغتشاش دستوراتی که ما در نظر داریم امنیت ملی و منشور حقوق شهروندی است.

دولت حق اعتراض را برای همه مردم به رسمیت می‌شناسد

وی تاکید کرد: باتوجه به منشور حقوق شهروندی مردم می‌توانند در چارچوب قانون صدای خود را به گوش مسئولان برساند و دولت این حق را در مورد همه آن‌ها چه کسانی که رأی داده‌اند و چه نداده‌اند به رسمیت می‌شناسند.

سخنگوی دولت یادآور شد: در گذشته هم این تجمعات بود؛ مانند تجمع مالباختگان مؤسسات مالی و یا بازنشستگان این موارد را داشتیم، دولت این‌ها می‌شنید و تلاش کرد که مشکلات را برطرف کند.

نوبخت ادامه داد: دولت سخنان همه آن‌ها را شنید و از آن‌ها عذرخواهی کرد.  این نوع اعتراض و پیام‌رسانی مردم از منظر حقوق شهروندی محترم شمرده می‌شود.

اعتراض‌ها تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد

سخنگوی دولت گفت: نکته بعدی بحث اغتشاش است. اغتشاش با اعتراض مرزی دارد. اعتراضات تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با اغتشاشات هم باید در چارچوب قانون رفتار کرد. آنها که مخل امنیت ملی شوند و به اموال عمومی ضربه بزنند از نظر قانون مجرم و محکوم هستند، بخصوص اینکه این آسیب به جان شهروندان برسد.

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات اردیبهشت ۹۶ گفت: همین چند ماه قبل در یک فضای دموکراتیک دولت بر سر کار آمد و رای خود را از مردم گرفت.

نوبخت تاکید کرد: این دولت برخاسته از مردم است و همان‌طور که گفتیم خدمتگزار همه آنان هستند چه کسانی که رأی دادند و چه کسانی که رای نداند.

همه فکر می‌کردند اغتشاشات سوریه هم مدنی است

وی ادامه داد: چه کسانی که در کسوت پلیس و مأمور نیروی انتظامی در این اغتشاشات شهید می‌شوند و چه کسانی هم که کشته می‌شوند همه ایرانی هستند.

نوبخت گفت: امروز که رئیس‌جمهور ما از این اتفاقات غمگین است یک رئیس‌جمهور و یک نخست وزیر دیگر خوشحال هستند.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد: این فرد از زمانی که نامزد شد و چه رئیس‌جمهور شد اعلام کرد چون ایران از برجام سود می‌برد من آن را پاره می‌کنم و تلاش کرد گشایش‌های اقتصادی را ببندد، یک چنین فردی خوشحال است.

سخنگوی دولت گفت: در این جغرافیا همه می‌دانند نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوست ایران نیست اما امروز اعلام می‌کند از این اغتشاشات حمایت می کند.

وی افزود: به یاد دارید همه فکر می‌کردند اغتشاشات سوریه مدنی است اما دیدید داعش در آن جا چه کرد. مردم فراموش نکردند یک سازمان چگونه دستشان به خون رئیس‌جمهور و نخست وزیر آلوده است. منافقان هرکسی را که ظاهر انقلابی داشت اعدام می‌کردند، آن‌ها که تا دیروز پشت مرزها بودند امروز ابراز خرسندی می‌کنند.

ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دشمنان ما به کمک می‌کنند

نوبخت گفت: آن‌ها اعلام می‌کنند که به کمک مردم می‌آیند که ترور انجام دهند، تردید نکنید که ما در خارج از کشور دشمنانی داریم.

سخنگوی دولت با بیان این که من تردیدی ندارم ملت فهیم و بصیر ایران خواست‌های خود را در چارچوب قانون بیان می‌کنند، گفت: هر هفته من پیشرفت‌های اقتصادی دولت را به شما می‌گفتم، این خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دشمنان ما به کمک می‌کنند.

عده‌ای می‌خواهند آجرهای دیوار روابط ما با همسایگان را فرو بریزند

وی تاکید کرد: ما باید از سیاست‌های اقتصادی برای بهبود روابط با کشورهای همسایه استفاده کنیم قصدمان هم همین بود هرچند که عده‌ای می خواهند آجرهای این دیوار فروریخته را دوباره بگذارند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مرحوم دکتر شریعتی می‌گفت آن چه منجر به اعتراض می‌شود فقر و تبعیض نیست بلکه احساس فقر و تبعیض است. آیا از روزی که دولت آمد رشد اقتصادی نداشتیم؟ وضع اقتصادی بهتر نشد؟ چرا وقتی دستاورودها را می‌گوییم نقاط منفی را می‌گویید؟

وقت این نیست که بگوییم ریشه اتفاقات اخیر از کجاست

نوبخت تاکید کرد: در حال حاضر وقت این نیست که بگوییم ریشه این اتفاقات از کجاست. باید مشکلات مردم را حل کنیم. در خانه‌های ما شاید جوان‌ترها تند صحبت کنند اما پدر صبر و تحمل می‌کند با این حال این صبر هم اندازه دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت موظف است مشکلات مردم را حل کند، مشخص است که از کدام شهر این اختلافات شروع شد اما الان زمان این حرف‌ها نیست. باید کاستی‌ها را جبران کنیم. در حال این سم مهلک است که بگوییم چه کسی آمد و چه کسی رفت.

دولت هیچ‌گاه در حریم شخصی شهروندان وارد نمی‌شود

وی تاکید کرد: دولت هیچ‌گاه در حریم شخصی شهروندان وارد نمی‌شود اما وقتی بحث امنیت بوجود بیاید زیرکانه همه چیز را زیر نظر می‌گیرد.

سخنگوی دولت درباره سوال مجلس از رئیس‌جمهور در خصوص چای‌کاران گفت: یک پدیده جدیدی در مجلس اتفاق افتاده که دست به سوال خوبی پیدا کرده‌اند. دولت کارهای خوبی برای چای کاران انجام داده است.

کمک کنید این حذفیات بودجه دوباره برنگردد

وی درباره اختصاص بودجه به صدا‌ و سیما گفت: قانون تعیین کرده است که این بودجه به صدا و سیما اختصاص داده شود وقتی ما بحث بودجه‌ریزی عملیاتی را مطرح کردیم برای همین بود که دستگاه‌ها بر اساس عملکرد بودجه دریافت کنند.

نوبخت ادامه داد: ممکن است شما بگویید یک میلیارد هم زیاد است، ما هم برای همین است که می‌گوییم بودجه بر اساس عملکرد بدهیم. ما تلاش‌هایی را انجام دادیم که برخی از نهادها حذف شوند جدول ۱۷ خاطرتان هست، کمک کنید این حذفیات دوباره برنگردد.

 از استعفای آخوندی بی‌اطلاعم

وی درباره استعفای آخوندی به دلیل کمبود بودجه گفت: از این موضوع بی اطلاع هستیم.

سخنگوی دولت درباره فلیترینگ شبکه‌های اجتماعی و مختل شدن کسب و کارهای مجازی عنوان کرد: نگاه دولت مشخص است، این که فضای مجازی و برخی از کانال‌ها با خط دادن باعث مختل شدن فضای کسب و کار و شکسته شدن شیشه مغازه‌ها و  مختل شدن کسب و کار واقعی نیست، ابتدا باید آن مسائل حل شوند و بعد به فضای مجازی و رفع محدودیت‌ها پرداخت.

وی درباره سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در خصوص نبودن تمامی بودجه در دست دولت، گفت: قصدشان این بود که بگویند هزینه بخش‌هایی اجنتاب‌ناپذیر است، اما مثلا پرداخت حقوق کارکنان هرسال هم ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز