خبرگزاری کار ایران

وزیر کشاورزی:

گذشتگان ما علی‌رغم کم آبی ، کشاورزی کرده‌اند/ باید به تولید پایدار برسیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۱۲

وزیر کشاورزی گفت: در تاریخ ما خشکسالی و بی‌بارانی همیشه بوده و اقلیم ما یک اقلیم خشک و کم آب است. البته من بحث تغییر اقلیم را نفی نمی‌کنم اما کشور ما همیشه متاثر از بی‌آبی و خشکسالی بوده با این وجود گذشتگان ما هم با همین شرایط و با کمبود امکانات و دانش اندک بر روی همین خاک کشاورزی کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مراسم سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی امروز دوشنبه 11 دیماه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد، طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد و عباس کشاورز معاون وزیر جهاد در امور زراعت برگزار شد.

در این همایش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از معاونت تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار کرد:  در ارتباط با تولید بخش کشاورزی سه مقوله را باید در کنار هم در نظر بگیریم اولین مطلب که اساسی‌ترین نکته است بحث تولید پایدار است. تولید پایدار یعنی با لحاظ همه مسائل زیست محیطی و در نظر گرفتن تمام نعمات الهی در حفظ آن کوشا باشیم و به بهترین نحو افزایش تولید داشته باشیم. ما نیامده‌ایم تا چهار سال تولید کنیم و به منابع آسیب برسانیم و نسل بعد را دچار مشکل کنیم.

وی افزود: بحث تولید پایدار یا کشاورزی پایدار بسیار مهم است و باید در جای جای تصمیمات آن را لحاظ کنیم.

حجتی در رابطه با دانش بنیان بودن کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث دانش بنیان بودن کشاورزی این طور می‌توان گفت که ما نمی‌توانیم امروز با توجه به محدودیت منابع افزایش جمعیت و افزایش روزافزون تقاضا با مسائل علم روز دنیا بیگانه باشیم. دستاوردهای بشر که در ارتباط با علم و دانش است هر روز در حال توسعه است من از همکاران و مردم ایران تشکر می‌کنم که با وجود محدودیت‌های آب، افزایش تولید متکی به علم و دانش را داشتند.

وی افزود: ما نباید متوقف به آ‌نچه داریم باشیم و باید از دانش و علم دنیا استفاده کنیم ما باید علم جهان را در کنار یافته‌های خودمان قرار دهیم و آن را بومی‌سازی کنیم و روز به روز علم را توسعه و گسترش دهیم. ما نباید متکی و متوسل به ساختار داخلی و دولت باشیم. باید جوانان خلاق و با استعداد را در چارچوب شرکت‌های دانش بنیان به کار بگیریم و توقف در عرصه علم جایز نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهره‌ور بودن کشاورزی اذعان داشت: در بحث بهره‌ور عمل کردن هم ما باید با توجه به تکنولوژی و ابزاری که در اختیار داریم پیش برویم نهایتی در حرکت وجود ندارد و جای پیشرفت همیشه باز است. ظرفیت‌های مغفول در داخل کشور بسیار زیاد است و ما با آن بیگانه هستیم.

وی افزود: در مسائلی مانند گلخانه‌ها، کشت در قفس و زمینه‌های فراوانی که در ارتباط با عرصه‌های طبیعی و گیاهان د ارویی در اختیار داریم می‌توانیم به بی‌نهایت تولید برسیم امکانات بسیاری در اختیار ما است که از بخش عمده‌ای از آن غافل هستیم.

حجتی در ارتباط با خشکسالی و اوضاع کم‌آبی کشور تصریح کرد: در تاریخ ما خشکسالی و بی‌بارانی همیشه بوده و اقلیم ما یک اقلیم خشک و کم آب است. البته من بحث  تغییر اقلیم را نفی نمی‌کنم اما کشور ما همیشه متاثر از بی‌آبی و خشکسالی بوده با این وجود گذشتگان ما هم با همین شرایط و با کمبود امکانات و دانش اندک بر روی همین خاک کشاورزی کردند.

وی افزود: بحث دانش و تکیه بر ابزار روز در نگاه به تولید پایدار می‌تواند نتیجه مطلوبی باشد که ما از این همایش بگیریم. ما ظرفیت‌های خدادادی بسیاری داریم و می‌توانیم گام‌های بسیاری در زمینه کشاورزی برداریم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کمک‌های دولت بیان کرد:‌ امروز دانش ابزار و امکانات در اختیار ما است دولت هم توجه ویژه‌ای به کشاورزی دارد در این 40 سال دوره جمهوری اسلامی هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره در بخش آب و خاک مخصوصا داخل مزرعه سرمایه‌گذاری نکرده است زمانی هم که اعتبارات کم بود رئیس جمهور پیشقدم شد و به محضر مقام معظم رهبری رفت و این مساله را پیگیری کرد تا بتوانیم خاک و آب را حفظ کنیم و تعادل بخشی به سفره‌های زیرزمینی را داشته باشیم.

وی افزود: طرح‌های آب و خاک در سراسر کشور در حال اجرا است 230 هزار هکتار در استان‌های غربی و شمال غربی به روش‌های سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند ما امسال در سیستم‌های نوین آبیاری به بیش از 200 هزار هکتار خواهیم رسید.

حجتی در پایان گفت: در ارتباط با سرمایه‌گذاری که بخش خصوصی باید انجام دهد دولت و بانک‌های دولتی به کمک بخش خصوصی آمدند با همکاری بانک کشاورزی از آذر 92 یک خط اعتباری پیوسته‌ای ایجاد شده است امروز کسی نیست که به ابزارآلات و امکانات کشاورزی نیاز داشته باشد و برایش اعتبار وجود نداشته باشد امیدوایم با امکاناتی که در اختیار داریم و با توجه به همت کشاورزان بتوانیم با این ظرفیت و افقی که در اختیار داریم گام‌های مثبت، سازنده و با شتاب بیشتری برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز