خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی کار؛

کارگران از ارزش حقیقی سبد معیشت کوتاه نمی‌آیند/ بودجه انقباضی مردم را فقیرتر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۲۱۷

ناصر چمنی، می‌گوید: با توجه به گرانی‌های اخیر و نیز بودجه انقباضی که از طرف دولت برای سال ۹۷ پیشنهاد شده‌است، کارگران نمی‌توانند در مذاکرات مزدی پیشرو از به روز رسانی ارزش حقیقی سبد معیشت کوتاه بیایند.

ناصر چمنی، عضو کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگو با ایلنا درباره ضرورت اعمال تورم واقعی در سبد معیشتی که قرار است مبنای مذاکرات مزدی سال ۹۷ قرار بگیرد، گفت: از سال گذشته تاکنون بهای اقلام ضروری که در سبد واقعی مصرف خانواده‌های کارگران قرار دارند؛ تورم محسوسی را پشت سر گذاشته‌اند و برای همین، به روز رسانی ارزش سبد معیشتی یک امر ضروری است.

وی یادآور شد: وقتی سال گذشته رقم دو میلیون چهار صدو پنجاه و نه هزار تومان به عنوان ارزش واقعی سبد معیشت یک خانوار متوسط تعیین شد؛ دستمزد کارگران برای سال ۹۶ به میزان ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار شد که باقیمانده این مبلغ در قالب افزایش مزدی سالهای بعدی جبران شود.

چمنی ادامه داد: وقتی این روز‌ها قیمت کالایی مانند تخم‌مرغ به راحتی افزایش می‌یابد، بازنگری برای به روز کردن ارزش سبدی که سال گذشته محور مذاکرات مزدی بود؛ یک توقع به‌جاست.

این فعال صنفی کارگری گفت: به عنوان مثال تا برج هفتم امسال قیمت برخی اقلام غذایی تا ۲۵ درصد گران شده‌است، طبیعی است که با نزدیک‌تر شدن به ماه‌های پایانی سال نیز بار دیگر بر این قیمت‌ها افزوده شود.

وی گفت: افزایش سالانه بهای اقلام مصرفی اتفاقی است که به خودی خود باعث عقب افتادن مزد از هزینه‌های زندگی می‌شود؛ اما اگر به این مسئله پیامدهای منفی بودجه انقباضی سال ۹۷ را نیز اضافه کنیم باید در مواجهه با موج جدید گرانی، انتظار فقیر‌تر شدن بیشتر خانواده‌های کارگری را بکشیم.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری گفت: برای همین در مذاکرات مزدی پیش‌رو، بایستی بیش از هرچیز برای به روز کردن ارزش سبد معیشت تلاش کنیم.

چمنی ادامه داد: جدا از سیر طبیعی افزایش قیمت‌ها، خانواده‌های مزدبگیر به دلیل افزایش بهای اقلام اساسی مانند نان و حامل‌های انرژی، از سال آینده درگیر تبعات منفی اجرای قانون بودجه ریاضتی خواهند شد و برای همین به روز رسانی ارزش سبد معیشت خواسته‌ای است که باید برای مذاکرات مزدی سال ۹۷ با جدیت پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز