خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به ایلنا:

مناطق ویژه غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند/ سرمایه‌گذاری بیش از پنج میلیارد دلاری خارجی‌ها در مناطق آزاد/ مردم در چهارچوب قانون مطالبات شان را بخواهند

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۹۶۱

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه به زودی مناطق ویژه اقتصادی غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند گفت: در طول دولت یازدهم تاکنون مجوز پنج میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی بانک در نشست خبری امروز با اشاره به اهداف کلان از تاسیس مناطق آزاد در کشور اظهار داشت: اقتصاد هر کشوری با فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی و رقابتی رو به رو است و طبیعی است که هر دولتی برای استفاده از این مزایا و با توجه به اهداف کلان اقتصادی برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی می‌کند که استفاده از نیروی انسانی متخصص، فکر خلاق و پیوند با اقتصاد جهانی می‌تواند برخی از کاستی‌های اقتصاد کشورها را برطرف سازد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در رشد اقتصادی مناطق مختلف کشورها و رشد متوازن مرکز با پیرامون آن تاسیس مناطق آزاد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، روند سهل‌تر در امور بازرگانی و تجاری از مزایای مهم مناطق آزاد در کشورهاست، گفت: مهم‌ترین فرصت جدیدی که در مناطق آزاد ایجاد می‌شود عبور از دیوان‌سالاری پیچیده و فعالیت‌های اقتصادی در شرایط خارج از بوروکراسی‌های اداری است. بنابراین مناطق آزاد می‌تواند به الگوی سایر دستگاه‌ها تبدیل شوند.

وی افزود: موضوع دیگر در مناطق آزاد توجه به ظرفیت های جوامع محلی و توسعه اقتصادی مناطق مختلف خارج از مرکز است.

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به مزیت‌های نسبی ایران در حوزه اقتصاد گفت: وجود 15 کشور همسایه در پیرامون کشورمان از مهم‌ترین مزیت‌های نسبی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند موجب توسعه اقتصاد ایران شود و این یک فرصت مغتنمی برای استفاده از رقابت‌های منطقه‌ای است.

بانک با اشاره به تعداد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی فعال در کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر در کشورمان هفت منطقه آزاد و 18 منطقه ویژه فعال وجود دارد که این مناطق می‌تواند فرصت‌های اقتصادی متعددی برای کشور ایجاد کنند.

بانک با اشاره به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موجود در دنیا اظهار داشت: در حال حاضر 3هزار و 500 منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در دنیا وجود دارد که در کشورما هم در چهارچوب این واحد مناطق آزاد می‌توانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به لایحه دولت برای تاسیس مناطق آزاد جدید گفت: در حال حاضر لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد جدید و 12 منطقه ویژه اقتصادی در مجلس مطرح است و تلاش می‌کنیم که همین لایحه در توسعه مناطق آزاد مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

پیشنهاد تاسیس بورس بین‌المللی در مناطق آزاد به بانک مرکزی رفت

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به لزوم ایجاد روابط بانکی بین‌المللی در مناطق آزاد گفت: این موضوع در دولت یازدهم مطرح شده و آیین‌نامه آن باید توسط بانک مرکزی مشخص شود.

وی تاکید کرد: بدون تصویب آیین‌نامه بانک مرکزی در رابطه با ایجاد روابط بانکی بین‌المللی نمی‌توان این اقدام را انجام داد اما هنوز این آیین‌نامه تدوین نشده است.

بانک افزود: اخیرا بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای را برای این ماده قانونی به صورت خام پیش‌بینی کرده است و این آیین‌نامه در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته تا متخصصان پیشنهادات خود را درباره آن ارائه دهند و پس از آن آیین‌نامه نهایی شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع باید بتوانیم مبنای خوبی را برای گسترش روابط بانکی با دنیا داشته باشیم هر چند که در حال حاضر 350 شعبه بانکی در مناطق آزاد فعال هستند که البته تمام آنها در فعالیت‌های داخلی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای ما برای افزایش روابط بانکی و اقتصادی با کشورهای خارجی راه‌اندازی بورس بین‌الملل است که این اقدام می‌تواند مکمل توسعه روابط بانکی بین‌المللی باشد.

بانک ادامه داد: مقدمات این کار را انجام داده‌ایم و این پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه شده است و با تکمیل هر مرحله عملیاتی شدن این پیشنهاد گزارش آن را به مردم ارائه می‌دهیم.

صادرات مناطق آزاد امسال به یک میلیارد دلار می‌رسد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه و رشد اقتصاد موضوع صادرات است، گفت: یکی از برنامه‌های کلان اقتصادی ما که از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دستور رهبری هم محسوب می‌شود افزایش صادرات است.

بانک تاکید کرد: معتقدم یکی از ایرادات کشور در حوزه اقتصاد، این است که در بحث تجارت به واردات متکی بودیم و در صنعت هم به جای اینکه بر روی پیوند اقتصاد جهانی متمرکز باشیم به تولید داخلی اکتفا کردیم.

وی افزود: معتقدم این نگاه مانع از فعالیت‌های ما در همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی می‌شود و باید شرایط مستعد فرهنگی در حوزه تجارت ایجاد شود.

بانک با اشاره به افزایش صادرات از مناطق آزاد در طول چهار سال گذشته گفت: در حالی که دستگاه‌ 92 آمار صادرات در مناطق آزاد 190 میلیون دلار بوده این رقم در طول چهار سال گذشته افزایش یافته و در حال حاضر برنامه ما برای امسال صادرات یک میلیارد دلاری است.

وی با اشاره به افزایش صادرات در مناطق ویژه اقتصادی گفت: در طول چهار سال گذشته میزان صادرات از مناطق ویژه اقتصادی 77 میلیارد دلار بوده و واردات در این مناطق هم چیزی حدود 19 میلیارد دلار ثبت شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: همچنین هزار و 200 واحد صنعتی – تجاری در مناطق آزاد و 777 واحد در مناطق ویژه مشغول به کار هستند.

بانک همچنین از توافق با وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری بنادر در برخی از مناطق آزاد خبر داد و گفت: بنادر نقش مهمی در ترانزیت دارند و با وزارت راه و شهرسازی که متولی بنادر کشور است برای انتقال بخشی از این بنادر به حوزه مناطق آزاد به توافق‌هایی رسیده‌ایم.

تصویب لایحه هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به لایحه تاسیس هشت منطقه آزاد جدید گفت: لایحه هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس قرار دارد و خوشبختانه تعامل خوبی بین مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی  و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای بررسی این لایحه وجوددارد.

وی همچنین افزود: اگر نمایندگان پیشنهاد تاسیس منطقه آزاد جدیدی را داشته باشند باید پیشنهاد خود را به اطلاع دبیرخانه برسانند معمولا هم این موضوع طبیعی است که نمایندگان مجلس پیشنهاد افزایش گستره مناطق آزاد را در منطقه خود داشته باشند اما تمام این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بانک تاکید کرد: شرط اولیه ما برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه فراهم بودن زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجلس بررسی لایحه بودجه را برعهده دارد و پس از آن بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

مشکلی با مدیریت وزارت راه در منطقه آزاد فرودگاه امام نداریم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر تعیین تکلیف مدیریت منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار داشت: هیچ مشکلی برای ایجاد مناطق آزاد جدید توسط سایر دستگاه‌ها وجود ندارد اما اداره آن باید در چهارچوب مقررات و قوانین دبیرخانه باشد.

وی افزود: اخیرا مذاکراتی را با وزیر راه و شهرسازی برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام داشتیم و قرار بر این است که مدیرمسوول این منطقه با دبیرخانه همکاری‌های بیشتری داشته باشد و در تمام جلسات دبیرخانه حضور پیدا کند و به طور قطع مشکل نگران‌کننده‌ای از این بابت نداریم.

مناطق ویژه غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در حال حاضر 64 منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که اغلب این مناطق غیرفعال هستند و برنامه دبیرخانه برای ادامه کار این مناطق چیست گفت: مناطق ویژه اقتصادی بر اساس درخواست سازمان متولی ایجاد می‌شوند و ممکن است سازمان متولی در برخی از این مناطق قوی ظاهر نشود.

وی ادامه داد: برنامه ما برای مناطق ویژه اقتصادی غیرفعال این است که ارزیابی مجدد از نحوه عملکرد آنها انجام شود و در نهایت مناطقی که فعال نیستند را تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: البته عدم فعالیت مناطق ویژه مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

پنج میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

بانک با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دولت یازدهم در مناطق آزاد گفت: طی چهار سال گذشته تاکنون چیزی حدود پنج میلیارد و 400 میلیون دلار قرارداد و مجوز سرمایه‌گذاری خارجی منعقد و صادر شده است.

وی افزود: از این میزان 80 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده است.

بانک با اشاره به ثبت شرکت‌هایی که خارج از مناطق آزاد فعالیت دارند، گفت: ثبت شرکت در مناطق آزاد و فعالیت خارج از این منطقه غیرقانونی است و به طور قطع با این افراد برخورد می‌شود.

بانک همچنین با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی انجام شده در مناطق آزاد در طول چهار سال گذشته گفت: رقم سرمایه‌گذاری‌های داخلی قرارداد شده 54 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 20 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

ورود کالای قاچاق از مناطق آزاد بسیار محدود است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به موضوع قاچاق کالا از مناطق آزاد گفت: قاچاق به صورت مختلف از جمله کولبری، ته لنجی و بازارچه‌های مرزی وارد کشور می‌شود اما اینکه گفته می‌شود مناطق آزاد دروازه ورود قاچاق به کشور هستند یک فرضه غلط است.

وی افزود: در حال حاضر میزان قاچاق کالا در کشور 13 میلیارد دلار است که سهم مناطق آزاد از این رقم بسیار ناچیز و محدود است.

وی با اشاره به فعالیت هزار و 200 واحد صنعتی در مناطق آزاد گفت: ادامه فعالیت این واحدها منوط به واردات مواد اولیه است که سالانه چیزی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون دلار واردات برای تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز در مناطق آزاد انجام می‌شود. همچنین سالانه سه میلیارد دلار هم کالا تحت کلید گمرک وارد مناطق آزاد می‌شود که این رقم کاملا تحت نظارت گمرک ایران است.

بانک ادامه داد: بنابراین با توجه به این اعداد و ارقام میزان  قاچاق کالا از مناطق آزاد بسیار محدود است ضمن آنکه سیستم یکپارچه استعصال گمرک مناطق آزاد ایران در حال انجام است تا تمام ابهامات رفع شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین درباره انتشار این خبر که در یک ساختمان در منطقه آزاد کیش 200 شرکت ثبت شده‌اند گفت: این خبر کذب است و چنین موضوعی صحت ندارد.

مردم در چهارچوب قوانین اعتراضات خود را مطرح کنند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر در کشور اظهار داشت:‌ این پدیده هر چند وقت یکبار در کشور ما رخ می‌دهد و قطعا اعتراضات مردم در چهارچوب مطالبات بر حق است البته بخشی از این مطالبات در طول دولت یازدهم به اجرا درآمد و اجرای بخشی دیگر هم در دستور کار دولت دوازدهم است.

وی با تاکید بر اینکه مردم بدانند دشمنان ایران در خارج از کشور در تلاش هستند تا از هر فرصتی برای آسیب رساندن به کشور استفاده کنند گفت: آمریکا و اسرائیل توافق جدیدی برای آسیب‌رساندن به کشورمان داشتند که عربستان هم به متحدان این کشورها اضافه شده است. بنابراین مردم آگاه باشند مطالبات خود را در چهارچوب قانون مطرح کنند تا این کشورها نتوانند از این شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز