خبرگزاری کار ایران

آمریکا در مشت دو نفر

کد خبر : ۵۷۵۸۳

روسای جمهور مختلف آمریکا، از جمله باراک اوباما، به دلیل استفاده از اطلاع محرمانه جهت توسعه قدرت اجرایی خود، از نظام سیاسی این کشور سوءاستفاده کرده‌اند.

در فیلم‎های هالیوود گاهی دنیای قدرت و سیاست پیچیده نشان داده می‎شود به طوری این تصور ایجاد می‎شود که دنیا در مشت یک نفر است و یا تنها یک نفر است که می‎تواند تمام دنیا را نجات دهد، این گزارش می‎گوید چند نفر هستند که به اصطلاح سیاسگذاران آمریکا بوده و هستند و...

به گزارش ایلنا، متن گزارش گاردین به نقل از «تابناک» به این شرح است: طی سال‌های اخیر، همواره انتقادات فراوانی نسبت به سیاست‌های ایالات متحده در زمینه جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی و محرمانه مطرح بوده است. تشدید این امر در دوره باراک اوباما، یک مقام سابق آمریکایی را به سوی این اظهار نظر سوق داده که گویا نویسندگان داستان‌های دلهره‎آور سیاسی و اجتماعی چون اورول و کافکا مشغول اداره ایالات متحده هستند.

ویلیام لئونارد، از مقامات سابق کاخ سفید که در دوره ریاست جمهوری بوش، مسئولیت نظارات بر امور محرمانه دولتی را بر عهده داشته، می‌گوید به اعتقاد وی، روسای جمهوری آمریکا از نظام سیاسی این کشور به نفع قدرت شخصی خود سوءاستفاده کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این مقام سابق آمریکایی گفته روسای جمهور مختلف آمریکا، از جمله باراک اوباما، به دلیل استفاده از اطلاع محرمانه جهت توسعه قدرت اجرایی خود، از نظام سیاسی این کشور سوءاستفاده کرده‌اند.

لئونارد که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، وظیفه نظارت بر استفاده صحیح نهادهای دولتی از اطلاعات محرمانه را بر عهده داشته، می‌گوید طی یک دهه گذشته، هم اوباما و هم بوش از اختیار خود بر اطلاعات محرمانه استفاده کرده‌اند تا بدون نظارت کنگره یا دستگاه قضایی، قدرت‌های اجرایی جدیدی برای خود ایجاد کنند.

وی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ به طور رسمی در سمت «ریاست دفتر نظارت بر امنیت اطلاعات» فعالیت کرده می‌گوید آنچه در حال حاضر در جریان است، «سوءاستفاده از شکل حکومتی است که ما در چارچوب آن فعالیت می‌کنیم؛ به گونه‌ای که قدرت اجرایی یک جانبه، با هیچ چالشی مواجه نیست».

وی می‌افزاید: «دولت‌ها در آمریکا، تحت پوشش محرمانه بودن، تلاش کرده‌اند تا خشونت مطرح علیه شهروندان را پنهان کنند. به این ترتیب، از آدم‎ربایی‌های صورت گرفته با حکم قضایی، با عنوان «تسلیم» یاد می‌شود؛ شکنجه نام «بازجویی پیشرفته» به خود می‌گیرد؛ افراد به واسطه اطلاعاتی که به جرأت می‌توان آن‌ها را شایعه نامید بازداشت می‌شوند و به آدم کشی نیز عنوان «قتل هدفمند» داده می‌شود.

بر این اساس، لئونارد به طعنه می‌گوید: «مانند آن است که گویا لوئیس کارول، جرج اورول و فرانتس کافکا با یکدیگر هم پیمان شده‌اند تا سیاست رسمی ایالات متحده را شکل دهند».

موضوع چگونگی استفاده دولت ایالات متحده از اطلاعات محرمانه دولتی، طی روزهای اخیر به موضوعی داغ در عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده؛ زیرا اکنون دولت آمریکا تحت فشار است تا مبانی قانونی برنامه «قتل هدفمند» (استفاده از پهپاد‌ها به منظور قتل مظنونین ترور در پاکستان، یمن و جاهای دیگر) را برای عموم منتشر کند.

این موضوع به ویژه پس از آن در عرصه عمومی مورد توجه قرار گرفت که هفته گذشته، «ران پال»، سناتور جمهوری‎خواه، در یک سخنرانی طولانی خواستار ارائه تضمین‌هایی از سوی آمریکا شد مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد از پهپاد‌ها در داخل خاک آمریکا و به منظور کشتن شهروندان این کشور استفاده شود.

از سوی دیگر، موضوع به دادگاه کشانده شدن یک سرباز آمریکایی به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به سایت افشاگر «ویکی لیکس» و شواهدی که قرار است وی در دادگاه بعدی علیه سیستم طبقه بندی اطلاعات در آمریکا ارائه دهد، موضوع اطلاعات محرمانه در آمریکا را بیش از پیش به عرصه عمومی کشانده است.

گاردین اشاره می‌کند که با وجود وعده‌های اوباما برای کاستن از شدت طبقه بندی محرمانه اطلاعات در آمریکا و افزایش شفافیت در این کشور، آنچه در عمل اتفاق افتاده به گونه‌ای بوده که دولت اوباما را به یکی از متصلب‌ترین دولت‌ها در این زمینه تبدیل کرده است.

اما انتقادهای مسئولین دولتی آمریکا از این سیستم، تنها به لئونارد محدود نمی‌شود. «نانسی سودربرگ»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که در حال حاضر مشاور اوباما در زمینه طبقه بندی اطلاعات امنیتی ملی است نیز اعتقاد دارد سیستم نگهداری اطلاعات این کشور کارآمد نیست.

وی می‌گوید: «ما اسنادی را نگهداری می‌کنیم که نبایستی نگه داشته شود. سیستم طبقه بندی کنونی غیرمرسوم و تاریخ گذشته است و به طور کلی با عصر مدرن دیجیتال سنخیتی ندارد».

به هر حال، به نظر می‌رسد با افزایش انتقادات در عرصه عمومی و همچنین سیاسی آمریکا نسبت به عملکرد مسئولین این کشور در طبقه بندی اطلاعات و سوءاستفاده از آن‌ها، این موضوع به زودی به یکی از چالش‌های دولت اوباما تبدیل شده و دستکم از جنبه افکار عمومی این دولت را تحت فشار قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز