خبرگزاری کار ایران

جلال تهرانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

عبور از ناکارآمدی و بحران

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۶۵۹

جلال تهرانی (نمایشنامه‌نویس و کارگردان) درباره اینکه «اشاره به نقد مدیریت در لایه‌هایی از نمایش دو دلقک و نصفی، ناکارآمدی مدیرانی است که بحران‌های بعدی را به وجود می‌آورند، گفت: جهان این متن از ناکارآمدی و بحرانی در آینده عبور کرده است. این‌ها وسط بحران هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در خلاصه داستان نمایش آمده است: زیتو نابالغ که بعد از ده سال از کارخانه اخراج شده در شب عید کریسمس برای گرفتن حقش از پنجره وارد اتاق رییس می‌شود و با رییس که نیمه شب در اتاقش مشغول به کار است، مواجه می‌شود و...

سوال مهمی که در نمایش «دو دلقک و نصفی» مدام تکرار می‌شود این است که «من کی‌ام؟» و این در هویت گنگ آن کارگر که یکبار مدیرعامل و بار دیگر باغبان است هم به چشم می‌خورد. این آدم گم شده که نمی‌داند کیست، قرار است به چه پاسخی برسد؟ این سئوال را از جلال تهرانی پرسیدیم و او در جواب گفت: این در مورد نقش‌های دیگر این تئاتر هم هست. هیچ کدام نسبت به موقعیت‌شان شناخت درستی ندارند و به همین دلیل مدام اشتباه می‌کنند.

جلال تهرانی با بیان اینکه «نظم ماشینی مسئله این تئاتر نیست و حرفی هم درباره‌اش نمی‌شنویم.» در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود مفاهیمی همچون عدم ارتباط آدم‌ها با یکدیگر، مناسبات جهان قدرت در این اثر نمایشی گفت: در همه تئاترها در طی تاریخ دو نیرو مقابل هم هستند که به‌طور طبیعی میان‌شان مناسبات قدرت برقرار است.

کارگردان نمایش «دو دلقک و نصفی» با اشاره به مساله زمان و مکان در این اثر با بیان اینکه «این تئاتر لازمان و لامکان نیست» گفت: تکلیف زمان و مکان در این نمایش کاملاً معلوم است.

تهرانی همچنین با اشاره به مفاهیم خردتری که در این نمایش روایت می‌شود، گفت که مسئله «دو دلقک و نصفی» اخراج خوشفکرها و استخدام متعهدها نیست. همین آدم هم خوشفکر بوده و استخدام شده است. اشاره به آدم‌فروشی و زیرآب‌زنی هم در حد یکی دو موقعیت سرگرم کننده است و به استخوان‌بندی این درام ربطی ندارد.

عبور از ناکارآمدی و بحران

او همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا نقد مدیریت را می‌توان در لایه‌هایی از نمایش دو دلقک و نصفی دید؟ ناکارآمدی مدیران بحران‌های بعدی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند» گفت: جهان این متن از ناکارآمدی و بحرانی در آینده عبور کرده است. این‌ها وسط بحران هستند.

یکی از نکات قابل توجه در این اثر، طراحی صحنه است؛ دکوری که به نظر می‌رسد به شکست زمان در نمایش هم کمک می‌کند. شکستی در میانه صحنه که هر وقت بازیگر از آن عبور می‌کرد، زمان جابه‌جا می‌شد.

تهرانی که خود طراحی دکور این نمایش را به عهده دارد، درباره این موضوع گفت: علاقه‌ام به دستیابی به دکوری است که در حین سکون، حیات داشته باشد.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از بازیگرانی که ستاره نیستند، و اینکه آیا در این روزها که اغلب کارگردان‌ها برای فروش بیشتر سراغ بازیگران چهره و ستاره می‌روند از اینکه از این قاعده خود را دور کند احساس نگرانی نکرد؟ گفت: هنگام انتخاب بازیگر در هر پروژه‌ای، تنها به خود پروژه فکر می‌کنم. حواشی نمی‌توانند حواسم را پرت کنند.

مازیار تهرانی، سهراب حسینی و آذین رئوف بازیگران نمایش «دو دلقک و نصفی» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی هستند که تا پایان دی ماه در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز