خبرگزاری کار ایران

جهان‌کتاب شماره نوروزی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۳۷

مطالب این شماره با نوشته‌ای دیگر از مجموعة «نامه‌های پراگ» پرویز دوائی، با عنوان «غار علی بابا» آغاز می‌شود. مقالة «تماشای کارآگاه» نوشتة مارک لاوسون، بررسی‌ای است جامع از ادبیات پلیسی در کشورهای غربی و رشد این ژانر ادبی در جاهایی و پانگرفتن آن در نقاطی دیگر و دلایل این امر.

ایلنا: جهان‌کتاب شماره نوروزی منتشر شد. این شماره، آخرین شمارة سال هفدهم مجلة جهان کتاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطالب این شماره با نوشته‌ای دیگر از مجموعة «نامه‌های پراگ» پرویز دوائی، با عنوان «غار علی بابا» آغاز می‌شود. مقالة «تماشای کارآگاه» نوشتة مارک لاوسون، بررسی‌ای است جامع از ادبیات پلیسی در کشورهای غربی و رشد این ژانر ادبی در جاهایی و پانگرفتن آن در نقاطی دیگر و دلایل این امر.

در بخش معرفی و نقد کتاب‌ها، ازجمله این عناوین مورد بررسی قرار گرفته‌اند: کتاب شاهنامة فردوسی: تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات از مهری بهفر به قلم ایرج پارسی‌نژاد؛ گلگشت‌های ادبی از احمد سمیعی گیلانی به قلم سعید رضوانی؛ پیر پرنیان اندیش (در صحبت سایه) به قلم سایه اقتصادی‌نیا؛ رباعی‌های خیّام و نظریة کیمیّت زمان تالیف علی سلیمی به قلم حامد توکلی دارستانی؛ سمرقند اثر امین معلوف به قلم زهره روحی؛ یادداشت‌هایی از زندگانی باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) به قلم کاوه بیات؛ تاریخ گمشدة قوم قشقایی از نوروز درداری به قلم منصور نصیری طیبی.

مقالة «نوشتن آن‌گونه که همینگوی می‌نوشت» از تونی روستیر و با ترجمة پرتو شریعتمداری؛ «ابوالقاسم لاهوتی و نوشته‌هایی از پژوهشگران تاجیک دربارة او و شعرش» به قلم مسعود عرفانیان؛ «یک سند تاریخی از دانشجویان ایرانی در برلین» از قاسم نورمحمدی از دیگر مطالب این شماره است.

«در کتابخانه‌های دیجیتال» این شماره به سپهبد حسین آزموده (دادستان ارتش پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) و خاطرات او از محاکمة دکتر مصدق، کشف شبکة نظامی حزب توده،... و انقلاب بهمن ۱۳۵۷ اختصاص دارد که با نام «روایت دادستان» به قلم مجید رهبانی به چاپ رسیده است.

زری نعیمی در صفحة خود، «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی ۱۱ کتاب از ادبیات معاصر ایران پرداخته است؛ از جمله: چه کسی گفت عاشقی از یادت می‌رود؟ / مهری بهرامی، خلیج زیر پایش بود/ شهلا انصاری، دومینات یا مامان اون زنه رو... / فرید قدمی، زیر چراغ‌های تاریک/ راشین مختاری، شکارچی را به عروسی‌ام دعوت کن/ مسعود لک، قلعه مرغی / سلمان امین، کتلت سرد/ امیر پناهی آذر، مامور سیگاری خدا/ محسن حسام.

«شعرهای زمانه» عنوان بخش تازه‌ای است که به بررسی دفترهای شعر معاصر اختصاص دارد. نقد و بررسی سه دفتر شعر به قلم فریاد ناصری در این شماره آمده است: من یک روز داغ تابستان به دنیا آمدم/ مانا آقایی، فصل کاشتن کلمات/ آرش نصرت‌اللهی، سیب قهوه‌ای/ مجید یاری.

معرفی کوتاه چند کتاب، یادی از درگذشتگان، دکتر محمود عنایت و مرتضی ثاقب‌فر، و دو بخش‌ ثابت مجله، «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و صفحة طنز «کافه کلّه‌قند» از فاضل ترکمن پایان‌بخش این شماره است.

جهان کتاب در ۸۰ صفحه با قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز