خبرگزاری کار ایران

نماینده تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مدیریت بحران در ایران کفایت فکری و عملیاتی ندارد/ منابع کشور، صرف منفعت‌طلبی گروه‌ها و اشخاص می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۵۹۶

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه تهران برای حوادثی مانند زلزله آماده نیست، گفت: سیستم مدیریت بحران کشور از کفایت فکری و عملیاتی برای حوادث برخوردار نیست. منابع به جای اینکه صرف منفعت‌طلبی افراد خاص شود، باید برای اولویت‌های مدیریت شهری هزینه شود.

محمدرضا نجفی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تمهیداتی که برای وقوع زلزله در تهران وجود دارد، گفت: زلزله اخیر در تهران مهلتی بود که خداوند دوباره به مردم و مسئولان داد. آن‌طور که کارشناسان نیز درباره این زلزله اظهارنظر کردند؛ این مهلت بارها بارها به همه داده شده که تهران را برای چنین حادثه‌ای آماده کنند، اما ظاهرا ما بنا نداشتیم از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تهران به هیچ وجه آماده حوادثی مانند زلزله نیست و فرصت‌های زیادی در رابطه با این موضوع از دست رفته است، از طرفی منابع زیادی باید برای این موضوع هزینه می‌شده که اختصاص داده نشده است. دوباره این فرصت به مسئولان داده شد تا کارهای ناکرده و عقب افتاده جبران شود و امیدواریم حداقل از این فرصت استفاده کنیم.

عدم رعایت الزمات فنی و کارشناسی در سازه‌های جدید

نجفی با اشاره به اینکه برای احیا، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و نامقاوم اقدامات لازم انجام نشده است، گفت: بخش‌های زیادی از ساختمان‌ها، تاسیسات و فضاهای عمومی نیاز به نوسازی و بازسازی دارد که انجام نشده است. در ساخت‌و سازهای جدید نیز الزمات فنی، کارشناسی، عقلانی و وجدانی در پاره‌ای موارد که تعداد آن هم کم نیست به خوبی و درستی رعایت نشده است. از این گونه مسائل از مکان‌یابی پروژه‌ها تا نوع کاربری، طراحی و محاسبه و اجرا به دلیل عدم رفتار مسئولانه دقت کافی یا به اصطلاح رفتار مسئولانه نداشتیم.

نماینده تهران در مجلس افزود: ساختمان‌های بلند تهران در جاهایی ساخته شده که در آن مکان از حیث کاربردی، دسترسی، موقعیت و زیرساخت‌ها آمادگی ساخت چنین بنایی وجود نداشته است. بنابراین کارهای ناکرده زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم.

نجفی با اشاره به اینکه همه این موارد از جمله مسائل مورد نیاز زلزله در برنامه ششم توسعه اعمال شده، تصریح کرد: در قانون برنامه ششم حکم شد تا سیاست‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شود و وزارت مسکن و شهرسازی مکلف شد به اتفاق شهرداری‌ها برای احیا و بازسازی سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری اقدام کنند و بودجه آن نیز به شکل سالانه دیده شود. دولت موظف شد حداقل ۵۰ درصد منابع و بخش اعتبارات مسکن را در محدوده بافت‌های فرسوده قرار دهد و سالانه ۲۷۰ محله شهری یا روستایی را احیا کند.

هیچ کدام از موارد قانونی ایمن‌سازی شهر محقق نشده است

وی افزود: همچنین در برنامه آمده است پایان کار ساختمان‌ها باید منوط به مقررات ملی ساختمان شود و این مطلب در پروانه‌ها و جواز تاسیس و ساخت هم مندرج شود و ساختمان‌ها باید متناسب با استانداردهای به روز علمی مقام‌سازی شوند و الگوی مصرف آنها بهبود پیدا کند. برای کاهش خطرپذیری زلزله مصالح ساختمانی باید استانداردسازی شود و از تولیدکنندگان و ارائه کنندگان مصالح نیز برای این موضوع حمایت شود.

نماینده تهران با اشاره به حاشیه‌ شهر‌ها نیز گفت: حدود ۱۰درصد سالانه به حاشیه شهر‌ها باید اختصاص داده شود اما همه این موارد فقط به صورت قانون و در برنامه ششم در سال گذشته مدون شد و ما از منابع برای کاهش مخاطرات تهران و مردم شهرستان‌های اطراف تهران استفاده نکردیم. انتظار می‌رود نسبت به هرکدام از این بند‌ها امروز یک برنامه عملیاتی با زمان‌بندی وجود داشته باشد که با کنترل اهداف کمی و کیفی برنامه ششم محقق شود.

وی افزود: همه این موارد ملزومات پیش از حادثه است اما در رابطه با پیش‌بینی‌های بعد از حادثه نیز آمادگی فراوان و مهمی لازم است در این موضوع هم باتوجه به تجربه اقدامات درخور و با کفایتی انجام نشده است. از تجربه‌هایی که پشت سر گذاشتیم می‌توان به ساختمان پلاسکو اشاره کرد اما دیدیم که یک اتفاق متعارف تبدیل به بحران ملی شد و در یک ساختمانی که دسترسی‌های مناسب وجود داشت و ارتفاع دور از دست و فنی ما نبود و ساعت‌ها فرصت مهار آتش را در اختیار داشتیم نهایتا آتش مهار نشد و منجر به خسارت‌های مالی، جانی و اعتباری زیادی برای مردم و کشور شد.

مدیریت بحران کشور قابلیت مدیریت حوادث را ندارد

نجفی با اشاره به کمبود سوله‌های مدیریت بحران در تهران تاکید کرد: سیستم مدیریت بحران کشور به لحاظ ساختاری، برنامه‌ای و عملکردی از کفایت و آمادگی فکری، دانشی و عملیاتی برخوردار نیست که حادثه‌ای مانند پلاسکو را نمی‌تواند مدیریت کند حالا اگر زلزله اتفاق افتد چطور می‌تواند حجم وسیع و گسترده حادثه را با این قابلیت‌های عملیاتی و برنامه‌ای که در پلاسکو دیدیم را مدیریت کند و چه کارکردی می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قصدم ترساندن مردم نیست، گفت: امیدواریم مسئولان از این فرصت‌ها برای انجام وظایفشان استفاده کنند. منابع محدود و حداقلی کشور که در اختیار مسئولان و مدیریت شهری در تهران قرار دارد باید با اولویت‌بندی در اختیار مدیریت بحران، زلزله و موارد ذکر شده، قرار بگیرد.

منابع، صرف منفعت‌طلبی گروه‌ها و اشخاص می‌شود

نماینده تهران با بیان اینکه مسئولان نباید منابع وسرمایه‌های حداقلی موجود را خارج از اولویت‌بندی مصرف کنند، تصریح کرد: فساد مثل موریانه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور را خرج می‌کند این موارد به خصوص در مدیریت شهری تهران باید برچیده شود. در مدیریت گذشته شهر تهران بخش مهمی از سرمایه‌های کشور که باید صرف بازسازی، توسعه و آبادانی شود برای منفعت‌طلبی گروه‌ها یا اشخاص یا افراد خاصی صرف شده است. این سرمایه‌ها باید در اولویت‌های استراتژیک و راهبردی شهر تهران هزینه شود و خارج از این در هیچ زمینه‌ای صرف نشود.

نجفی با اشاره به زلزله اخیر تهران گفت: در حالی که هیچ اتفاقی درحوزه زیرساخت‌ها وابنیه در زلزله تهران نیفتاد و آسیب جانی و مالی نداشتیم اما خیابان‌ها و پمپ بنزین‌ها قفل شد که همین موضوع نشان می‌دهد که ما در حوزه فکری، فرهنگی و آموزشی هم باید کارهای زیادی انجام دهیم. ممکن است کوچکترین حادثه‌ای تبعات بسیار بزرگی داشته باشد. همه این موارد نشان می‌دهد در هیچ یک از امور کارهایی که لازم بوده انجام نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی تا امروز پیگیر همه این مسائل بوده با اینکه نتیجه درستی هم دریافت نکرده است اما هم‌چنان این موارد را با جدیت و استمرار پیگیری می‌کند تا اهداف کمی و کیفی پیش‌بینی شده محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز