خبرگزاری کار ایران

خاتمی در دانشگاه تهران:

نمی‌شود دانشگاه‌ها را به اسم سیاه‌نمایی محدود کرد/ نمی‌توان دانشجو را از ترس قبولی تحت فشار قرار داد

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۳۶

نایب رئیس مجلس ششم گفت: دانشگاه باید بتواند روشنگری کند و نمی‌شود دانشگاه‌ها را به خاطر ورود به مسائل مختلف به اسم سیاه‌نمایی محدود کرد. نمی‌شود وقتی یک انجمن علمی می‌خواهد کنفرانسی درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار کند، فلان نهاد مانع شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا خاتمی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: حضور در جمع دانشجویانی که پرشور هستند برای آدم جایی خوشحالی دارد، حرف نگفته‌ای در میان شما وجود ندارد که گفته نشده باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه و دانشجویان در طول این چند دهه دچار تحولات بسیاری شده است.

خاتمی با بیان این که توسعه‌یافتگی نیازمند پیشرفت است، اظهار داشت: اگر بپذیریم محور پیشرفت و توسعه یک کشور علم و دانش است، جایگاه پیشرفت این امر دانشگاه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید: اگر آن چنان که شعار داده می‌شود دانشگاه چنین است نباید شاهد این عقب افتادگی وحشتناک باشیم.

وی با اشاره برخود مسئولان گفت: اگر کسی دلسوز کشور است، نحوه برخورد او با دانشگاه مشحص است، اگر کسی خواهان توسعه است از نحوه برخورد آن با کشور مشخص است.

خاتمی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخورد متناسبی با دانشگاه نمی‌شود، مگر این نیست که دانشگاه در سرنوشت کشور باید تاثیر داشته باشد.

خاتمی خاطرنشان کرد: البته استقلال صرفا استقلال از دولت نیست. استقلال از هر نهادی حائز اهمیت است.

وی در واکنش به شعار دانشجویان مبنی بر اینکه «دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم»تاکید کرد: البته امنیت را می‌خواهیم و باید بخواهیم اما دانشگاه امنیتی را نمی‌خواهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: تا زمانی که به دانشگاهیان انگ ضدانقلاب و مسائلی از این دست بزنند، دانشگاه پویا نخواهد بود. دانشگاه باید بتواند روشنگری کند و نمی‌شود دانشگاه‌ها را به خاطر ورود به مسائل مختلف به اسم سیاه‌نمایی محدود کرد. نمی‌شود وقتی یک انجمن علمی می‌خواهد کنفرانسی درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار کند، فلان نهاد مانع شود.

وی اعلام کرد: تا بحال دیده‌اید یک رییس دانشگاه اختلاس کرده باشد، آیا دیده‌اید جاسوس باشد. چرا به دانشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنید؟!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: شما نمی‌توانید دانشجویی را از ترس قبول شدن در دانشگاه تحت فشار قرار دهید که حرفی نزند. امروز مصاحبه ای را از یکی از بزرگانی که تازه درگذشته می‌خواندم. این تفکر را ببینید. می‌گفت امروز علوم انسانی علوم غربی است و کسی که فارغ التحصیل دانشگاه شده، نمی‌تواند کاری انجام دهد. اگر اینطور است دانشگاه را ببندید و امور را به حوزه‌ها بسپارید.

وی ادامه داد: چرا ما امروز سالگرد ۱۶ آذر را گرامی می‌داریم؟ مگر در این کشور کم شهید داده‌ایم؟ کم مبارزه با استعمار شده است؟ چرا ۱۶ آذر نماد سربلندی مردم و ملت است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند این روز را فراموش کند به دلیل اینکه دانشگاه برای همه مردم به عنوان مهمترین نماد کشور شناخته شده است و نمی‌شود آنرا انکار کرد.

نائب ریس مجلس ششم با بیان اینکه اعتراض دانشجو زبان و قلم او است، اظهار کرد: اگر یک حکومتی واقعا دلسوز مردم باشد در جواب این خواسته دانشجویان که می‌خواهند سیاست‌ها را اصلاح کنند چه خواهد بود؟ جواب شاه گلوله آتشین بود و سه دانشجو را کشت و اولین ستاره دارها رقم خوردند. نتیجه آن چه شد؟ به قول نخست وزیر شاه، کشور به جایی رسید که هیچ چیز نمی‌توانست بسازد و عقب افتاد گی و فقر بسیاری بوجود آمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه دانشگاهیان به دنبال پست و مقام نبودند و تنها دلسوز ملت و کشور بودند،‌ادامه داد: دانشجویان می‌خواستند کشور را از منجلاب درآوردند و برای همین چه هزینه‌های سنگینی پرداخته و می‌پردازند. متاسفانه در کشور ما دانشگاهیان یک تنه بار نداشتن احزاب و رسانه آزاد را به دوش می‌کشند و آگاهی بخشی کنند و برای مردم پیام امید می‌برند.

وی ویژگی‌های یک دانشگاه کارآمد را برشمرد و گفت: دانشگاهی می‌تواند در تولید علم نقش داشته باشد که مستقل باشد. از سوی دیگر علم بدون آزادی معنا ندارد و باید توجه داشت که امنیت نیز نیاز همیشگی دانشگاه است. دانشگاه باید توسط دانشگاه اداره شود و کسی مطمئن تر از دانشگاهیان برای این موضوع نیست. اگر دانشگاهیان در کیفیت آموزش نقش داشته باشند، نتیجه آن بدون شک خوب خواهد بود.

خاتمی با بیان اینکه علم دستاورد بشری است و علم غربی و شرقی ندارد، خطاب به دانشجویان گفت: دانشگاه فضای خود را دارد البته دانشگاه‌ها و دانشجویان نباید درگیر احساسات جناحی خود باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نمی‌شود منکر این شد که اکثر دانشجویان اصلاح‌طلب هستند و در برخورد با اصلاح طلبان مسامحه دارند و از آنان طلب وعده می‌کنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان از آرایش سیاسی کشور و مشکلات اطلاع دارند و به خاطر همین است که با اندک امکانات پیرو مطالبات مردم هستند. ما به آقای رئیس جمهور اعتماد کردیم و همچنان اعتماد داریم ما آقای رئیس جمهور را پشتیبانی کرده‌ایم و می‌کنیم. ما می توانیم مدعی باشیم آقای رئیس جمهور شما شعارهایتان این بود و چه شد؟ ما از انتخاب خودمان پیشمان نیستیم و اگر انتقادی مطرح می‌کنیم  به معنی تضعیف رئیس جمهور و دولت و ارکان نظام نیست.

خاتمی با بیان اینکه ما پیگیر مطالبات خود هستیم، گفت: آنهایی که ۸ سال کشور را به باد فنا دادند و آنهایی که با تمام امکانات از این عناصر دفاع و پشتیبانی کردند امروز نمی‌آیند بگویند که چه بر سر مملکت آوردند

نائب رییس مجلس ششم اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور ما محدودیت‌های شما را می‌دانیم. اختیار شما در رابطه با دانشگاها کامل نیست و از اختیارات شما در مورد مساله استقلال و امنیت دانشگاه اطلاع داریم و صبوری می‌کنیم اما آقای رییس‌جمهور دانشجویان ستاره‌دار چه؟ مگر جز این است که وزرات اطلاعات شما دانشجویان را ستاره‌دار می‌کند؟ کدام دادگاه و با کدام قانون این افراد را محکوم می‌کند؟ این کار خلاف قانون و برخلاف صحبت‌های ظاهری وزیر اطلاعات است و انتظار می‌رود در این موارد قوی‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: مگر یک جوان ما که می‌خواهد آینده خود را بسازد چه می‌خواهد؟ ممکن است بگویند قبلا بیشتر بوده اما الان کمتر شده است. در دولت روحانی حتی یک دانشجو ستاره دار هم قابل قبول نیست. در رژیم شاه هم کسانی که به جرم عضویت در گروهای مسلح به زندان می‌رفتند روز بعد از آزادی سرکلاس می‌نشستند

خاتمی در پایان گفت:‌ از نمایندگان مجلس انتظار داریم نسبت به حقوق دانشجویان حساس باشند. از آنها انتظار شعار نداریم بلکه توقع در عین آرامش بسیاری از مشکلات را به پیش ببرند. امیدواریم در چهار سال آینده که عمر دولت و مجلس به پایان میرسد بخش قابل توجهی از مشکلات دانشجویان و دانشگاه ها حل شده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز