خبرگزاری کار ایران

کشمکش مدیران روی "تل آجری"/اختلاف بر سر احداث سازه عظیم فلزی روی دروازه کورش بالا گرفت

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۶۹۵

درحالیکه طی روزهای گذشته، شماری از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی با ساخت یک سازه عظیم فلزی روی محوطه باستانی "تل آجری" مخالفت کرده‌اند، شواهد موجود نشان می‌دهد که اختلاف بر سر احداث این سازه به درون سازمان میراث فرهنگی کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تل آجری یک محوطه باستانی متعلق به اوایل دوره هخامنشی در فاصله چهار کیلومتری تخت جمشید است که باستان شناسان به کشفیات مهمی در آن رسیده‌اند. ازجمله این کشفیات، شناسایی یک معماری منحصر به فرد از اوایل دوره هخامنشی است که گفته می‌شود احتمالاً دروازه‌ای از زمان کورش بوده است.

در روزهای اخیر، نامه‌ای از سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد او با "ایجاد فونداسیون پوشش دائمی برای حفاظت از محوطه تل آجری" موافقت کرده است. هدف از ایجاد این فونداسیون، نصب ستون‌های فلزی و مسقف کردن محوطه تل آجری است.

منتقدان بر این باورند که فونداسیون مزبور که با حفر کانال و بتن ریزی به دور محوطه تل آجری همراه بوده، به لایه‌های باستانی این محوطه آسیب رسانده است. همچنین با یادآوری این نکته که تل آجری در حریم درجه یک تخت جمشید قرار گرفته است و با استناد به ضوابطی که "احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات، نصب دکل، درختکاری، دیوارکشی، حصارکشی، پی کنی، کند و کاو و تسطیح اراضی در حریم تخت جمشید" را ممنوع می‌کند، ایجاد فونداسیون مزبور را اقدامی غیرقانونی می‌دانند.

اطلاعات موجود نیز نشان می‌دهد، شماری از مدیران و کارشناسان ارشد معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با این اقدام مخالف بوده‌اند اما گویا نظر آنها مورد توجه قرار نگرفته است. گفته می‌شود؛ یکی از مدیران ارشد معاونت میراث فرهنگی، با این استدلال که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص حفاظت از محوطه‌ها و بناهای تاریخی در حوزه اختیارات معاونت میراث فرهنگی است، از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواسته است تا از دخالت در این موضوع اجتناب کند.

یکی دیگر از مدیران معاونت مزبور نیز با استناد به ضوابط حفاظتی حریم تخت جمشید، خواستار توقف عملیات ایجاد فونداسیون، برچیدن ستون‌های نصب شده و بازگرداندن محوطه به حالت اولیه شده است.

با این حال، معاونت سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درخواست‌های منتقدان خود را مسکوت نگه داشته است. محمدحسن طالبیان هم اکنون در کره جنوبی به سر می‌برد. او پیش‌تر نیز از پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری ایلنا در خصوص محوطه تل آجری خودداری کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز