خبرگزاری کار ایران

سینا دادخواه:

رمان پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۵۳۹

سینا دادخواه می‌گوید: از دید من رمان در ذات خودش یک پدیده شهری است و با فرهنگ‌ شهر‌نشینی (urbanism) ارتباط دارد. مخصوصا در شهرهای بزرگ، کلان‌شهرها و متروپل‌ها این پدیده خیلی روشن وجود دارد.

سینا دادخواه (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رمان «شاهراه» که به تازگی منتشر شده است، گفت: نگارش رمان «شاهراه» که سال گذشته تمام شده نزدیک به ۱۹ ماه طول کشیده بود. فضای رمان که ۳۲۰ صفحه دارد همچنان مثل دیگر کارهایم درگیری‌هایی با فضای شهری تهران دارد. شخصیت‌ اصلی و به اصطلاح قهرمان داستان هم پسر جوانی است که رمان روایتی از نوجوانی تا آغاز جوانی او را شامل می‌شود.

او ادامه داد: وقایع رمان تمرکز زمانی بر دهه ۷۰ دارد. در ذهن خودم رمان را برای سه فضای شغلی و حرفه‌ای نوشته‌ام، پزشکان، معماران و تلویزیونی‌ها. همیشه فضاهایی که به این آدم‌ها ارتباط دارد را دوست داشتم و اینکه چه کمک‌هایی به دیگر آدم‌ها می‌کنند یا اینکه به مدنیت ما چه کمکی می‌کنند. درواقع فضای رمان بیشتر در این پیشه‌ها می‌گذرد  پیرنگ داستان بلوغ است و بزرگ و پخته شدن پسر قهرمان داستان در مسیر اتفاقات و ماجراهایی که در زندگی‌اش اتفاق می‌افتد. رمان رگه‌هایی از مایه‌های عاشقانه  و عاطفی هم دارد.

رمان پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است

خالق دو رمان «یوسف آباد خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» سپس در پاسخ به این سوال که رمان کدام‌یک از مولفه‌ها و مشکلات و آسیب‌های شهری را بیشتر مدنظر دارد، بیان کرد: برای من وجه آسیب‌شناسانه فضای شهری مهم نیست. از دید من رمان در ذات خودش یک پدیده شهری است و با فرهنگ‌ شهر‌نشینی (urbanism) ارتباط دارد. مخصوصا در شهرهای بزرگ، کلان‌شهرها و متروپل‌ها این پدیده خیلی روشن وجود دارد، یعنی آدم‌های شهری به دلیل رژیم حسی و نوع تفکر و وضعیت‌ذهنی‌شان آدم‌های مسئله‌داری می‌شوند که برای خلق داستان مستعد هستند. به عبارت دیگر شهر برای من شهر تنها بستر رخ‌دادن حوادث دراماتیک است. آن هم جنسی از حوادث دراماتیک که کاملا از نظر جنس پیچیدگی و ... با نمونه‌های مشابه در فضای روستایی و بیایابی یا حتی درام تعقیب ‌وگریزی .... متفاوت است. اهمیت شهر برای من اینجاست که در فضاهای متعلق به آن داستان‌های پیچیده‌تر و پویاتری می‌توان نوشت و اساسا رمان یک پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است که بستر اصلی آن شهرهای جدید هستند.

سینا دادخواه پیش از این و در دو رمان قبلی خود یعنی «یوسف آباد خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» که به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند نیز به‌ نوعی شهر تهران را مدنظر داشته اشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز