خبرگزاری کار ایران

عموزاده خلیلی؛ مشاور صالحی امیری در حوزه کودک شد

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۷۴۴

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: روزی می‌توانیم در تهران لبخند بزنیم که کودک کار در تهران نباشد و این شدنی است.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در اختتامیه سومین دوره جایزه سپیدار که با حضور احمد مسجدجامعی و زهرا صدراعظم نوری برگزار شد، گفت: اگر بنا است اتفاقی در این کشور بیفتد از مهدکودک و مدرسه خواهد بود. در واقع اگر امروز به دنبال تغییرات هستیم باید این تغییرات را از مدرسه آغاز کنیم چراکه تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می شود.

وی ادامه داد: نقطه آغاز تحول در کشورآموزش و پرورش است و قطار توسعه به مقصد نخواهد رسید، مگر اینکه اولین ایستگاه آن آموزش و پرورش باشد.

اعطای احکام شهردار مدرسه به دانش آموزان؛ به زودی 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به توافق‌های این سازمان با وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: قرار است احکام شهردار مدرسه را به زودی به دانش‌آموزان اعطا کنیم و این فرآیند را به تدریج به کل مدارس پایتخت تسری دهیم.

صالحی امیری با اشاره به ایده تشکیل شورایاری‌ها و نهادهای محلی از سوی احمد مسجد جامعی در سال‌های گذشته تصریح کرد: امروز این ایده تبدیل به نهال تنومندی شده که حاصل آن ۳۵۴ سرای محله و ۳۵۰ نهاد شورایاری در تهران است. در واقع امروز پایتخت بیش از ۳۵۴ نهاد محلی دارد که وظیفه ما کمک به آن‌ها است، نه مداخله در آن‌ها.

وی افزود: خوشبختانه تفکر والد در شورای شهر جدید، فرهنگی و اجتماعی است چراکه اعضا دارای بینش فرهنگی و اجتماعی هستند. این موضوع فرصتی طلایی برای ما در شهرداری تهران است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به کارکردهای سرای محله در پایتخت خاطرنشان کرد: هر سرای محله دارای ۱۰ خانه است و در هر خانه چندین کانون شکل گرفته است و همه این محلات و شورایاری‌ها از متن جامعه هستند. لازمه اداره تهران این است تا کاری که آغاز شده است را گسترش دهیم و در سطح جدیدی کودکیاری‌ها در محلات شکل گیرد.

واگذاری بخشی از مسئولیت محلات به کودکان

صالحی امیری با تاکید بر ضرورت تقویت خانه‌های کودک و واگذاری بخشی از مسئولیت محلات به کودکان ابراز داشت: امروز باید پاسخگوی کودکانمان باشیم و قبل از هر اقدامی باید انسان‌های سازگار در شهر داشته باشیم این در حالیست که در شهر سالم و دوست‌دار کودک، شهروندان با یکدیگر احساس همدلی، همگرایی و محبت دارند.

وی با بیان اینکه شهری که روح لطیف در آن حاکم نیست شهر دوستدار کودک نخواهد شد، عنوان کرد: برای اینکه شهر دوست‌دار کودک باشیم باید در متن جامعه و در میان شهروندان اخوت، برادری، معرفت و فضیلت شکل گیرد. در واقع ما نیاز داریم شهروندان اخلاق مدار و با فضیلت داشته باشیم. شهری که بزرگان آن معرفت داشته باشند، کودکان نیز معرفت را می‌آموزند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در شهر ایده‌آل دوستدار کودک موضوع کودک در فضاهای شهری، المان‌های شهری و روابط شهری دیده می‌شود، یادآور شد: هر کودک به مثابه یک بزرگسال حق برابر برای بهره‌برداری از فضاهای شهری دارد. به همین منظور باید در محیط زیست، گالری‌ها و پارک‌ها فضایی را برای کودکان تعریف کنیم و این ممکن نیست مگر اینکه در باورهایمان تغییر ایجاد کنیم.

فریدون عموزاده خلیلی به عنوان مشاور صالحی امیری در حوزه کودک انتخاب شد

صالحی امیری در اختتامیه سومین دوره جایزه سپیدار، فریدون عموزاده خلیلی را به عنوان مشاور خود در حوزه کودک انتخاب کرد.

وی درباره حق کودکان کار برای زیست اجتماعی بیان کرد: کودک کار یک پدیده زشت است که محصول زندگی شهری، صنعتی، فقر و شکاف طبقاتی است باید از این پدیده سرافکنده باشیم، چراکه پدیده بسیار آزاردهنده و نگران‌کننده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای حمایت از کودکان کار گفت: در شهرداری تهران ۵۰۰۰ کودک را تحت آموزش‌های شهروندی و توانمندسازی قرار دادیم. ما موظف هستیم به لحاظ انسانی و اداری بیش از هر موضوع دیگر به کودکان کار توجه کنیم و از طریق توانمندسازی و آموزش‌های لازم کمک کنیم تا این کودکان به دامان خانواده برگردند.

صالحی امیری در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان در خصوص انتظاراتش در قامت یک شهروند از مسئولان اجتماعی شهرداری اظهار داشت: احساسی که من به عنوان یک شهروند نسبت به این جایگاه داشتم، این بود که کسی باید مسئولیت را قبول کند که برنامه‌ای برای پاک کردن چهره شهر تهران از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. امروز تمام عزم خود را جزم کرده‌ام تا با همکاری شورا و شهرداری بتوانیم در یک برنامه حداقل چهار تا پنج ساله بخشی از آسیب‌ها را از چهره شهر پاک کنیم و چهره زیباتری تحویل نسل‌های بعد بدهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه کدام یک از شهرهای دنیا را از منظر محیط زیست، بیشتر قبول دارید، تصریح کرد: بیش از ۵۰ شهر دنیا را دیده‌ام و بر اساس تجربه‌ام محیط زیست را تنها به منزله فضاهایی که برای انسان سازگار باشد، تعریف نمی کنم و معتقدم این موضوع را باید در قالب انسان زیستی تعریف کرد. محیط زیست در فضایی معنا پیدا می‌کند که در آن انسان‌ها نسبت به یکدیگر احساس تعلق داشته باشند. این موضوع را باید در کنار پدیده‌هایی همچون اخلاق مداری و تعهدگرایی تعریف کنیم. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهروند و محیط زیست را باید در کنار هم تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: این به آن معناست که علاوه بر توجه به گسترش محیط زیست باید به توسعه فضیلت، اخلاق و همنوایی در شهر فکر کنیم.

صالحی امیری با اشاره به تجربه‌های کشورهای عربی و اروپایی در حوزه محیط زیست ابراز داشت: شاید در برخی از کشورها از لحاظ شاخص‌های محیط زیستی، اتفاقات خوبی افتاده باشد اما در همان کشورها انسان‌ها نسبت‌های فرهنگی لازم را با یکدیگر ندارند. از این رو محیط زیست بومی را باید منطبق با شاخص‌های خودمان تعریف کنیم. به عبارت دیگر ما باید تجربه‌های جهانی را بیاموزیم و در عین حال الگوی بومی محیط زیست را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: سرانه محیط زیست در تهران در سال‌های گذشته رشد کرده اما آیا این به آن معناست که مشکل کلان شهر تهران حل شده است؟ خیر. از این رو در کنار توسعه محیط زیست باید انسان‌های سازگار با محیط زیست را تعریف کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های شهروندی در پایتخت بیان کرد: اداره مستقل ویژه آموزش‌های شهروندی داریم. شهرداری تهران  به طور جدی فعال است. ما در مدارس، سراهای محلات و مراسم اجتماعی شهروندان به منظور ارتقای سطح آگاهی جامعه مشارکت می کنیم اما باید بدانیم مشکل تهران با دستور و بخشنامه حل نمی شود.

صالحی امیری چاره حل مشکلات پایتخت را تغییر در باورهای شهروندان دانست و یادآور شد: این تغییر با اقناع، آموزش، همدلی و همنوایی امکان‌پذیر است. شهرداری تهران به مثابه یک نهاد اجتماعی در ارتقای سطح حقوق شهروندی، حوزه کودکان، مدارس، جوانان، خانواده‌ها و محیط زندگی انسان مسئولیت دارد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: از این منظر شهرداری تهران یک نهاد اجتماعی است که باید در کنار ارائه خدمات اجتماعی به عنوان یک نهاد اجتماعی مسئولیت پذیر به محیط زیست و محیط اجتماعی ایران کمک کند. در این نگاه، سطح زیادی از بودجه خود را برای آموزش و ارتقای سطح دانش شهروندی هزینه می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز