خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشگاه علوم انسانی تهران؛

کتاب «گویشنامه علامرودشت» منتشر شد

کتاب « گویشنامه علامرودشت» تالیف مشترک دکتر محمود مهرآوران و سعید غلامی (سعید سروش) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، کتاب « گویشنامه علامرودشت» تألیف مشترک دکتر محمود مهرآوران و سعید غلامی ( سعید سروش ) در آبان ماه سال جاری در شش فصل و ۴۷۴ صفحه توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تهران چاپ و منتشر شده است.

این کتاب، در بر گیرنده هزاران واژه، کنایه، اصطلاح، جمله و ضرب المثل متروک و مهجور به گویش علامرودشتی است و در زمانی حدود هشت سال به طور پراکنده جمع آوری شده است. چاپ این کتاب قدم موثری در ثبت میراث معنوی نسل های گذشته بود که در معرض خطر نابودی و فراموشی همیشگی قرار داشت. گویشنامه علامرودشت که به لحاظ بار علمی خود مورد پذیرش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است از نمونه های جامع و علمی گویش شناسی در کشور است و در آینده می تواند مرجع مناسبی برای فرهنگ پژوهان، دانشجویان زبان شناسی و اهل قلمی باشد که بخواهند در زمینه فرهنگ و ادبیات عامه جنوب فارس، داستان، رمان، فیلمنامه یا نمایشنامه بنویسند.

خواننده این گویشنامه علاوه بر آشنایی با شیرینی فارسیِ علامرودشتی که کهنگی و دیرینگی زیادی هم دارد با افکار، معماری، شغل، پوشش، آداب، رسوم و وجوه دیگری از فرهنگ پیشینیان این منطقه آشنا خواهد شد. نویسندگان این گویشنامه پس از این نیز کار جمع آوری واژگان و اصطلاحات علامرودشتی را همچنان ادامه خواهند داد تا در چاپ های بعدی، گویشنامه مفصل تری به علاقمندان ارائه شود.

این کتاب توسط خیرین فرهنگ دوست بومی، خریداری و به طور رایگان در اختیار دوستداران زبان و ادبیات فاخر جنوب قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۵۶۳۴۹۸