خبرگزاری کار ایران

/یادداشت/

اقتصاد مرزنشینان با رویکرد صادرات

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۸۱۴

بعضی از استان های مرزی در سرشماری اخیر مرکز آمار، رشد جمعیت کمی داشته یا اینکه آمارها رشدی را نشان نداده اند و یکی از دلایل این عدم رشد مهاجرت جوانان این استانها را به مرکز کشور و کلانشهر ها نشان می دهد.

به گزارش ایلنا؛ یکی از بستر های ایجاد امنیت در کشور فراهم کردن فرصت های شغلی در مناطق مرز نشین کشور است. متاسفانه در چند سال اخیر با توجه به اتفاقات منطقه ای و وجود عناصری چون فرقه داعش در غرب و شمال غربی کشور و گروه های تندرو در شرق کشور دلیلی بوده تا سرمایه گذاران علیرغم وجود بسترهای لازم از جمله جمعیت جوان و وجود نخبگان جوان در این مناطق و با توجه به حمایت های دولت از مناطق محروم، رغبتی برای ایجاد صنایع و تولید نشان ندهند .
قرارداشتن 16 استان در حاشیه مرزها با جمعیتی افزون بر 40 میلیون نفر و نبود سرمایه گذاری با توجه به دلایل اشاره شده و وجود نداشتن صنایع اشتغالزا ، مهاجرت اجباری هزاران نفر به داخل و خارج از کشور را درپی داشته است. 
بعضی از استان های مرزی در سرشماری اخیر مرکز آمار، رشد جمعیت کمی داشته یا اینکه آمارها رشدی را نشان نداده اند و یکی از دلایل این عدم رشد مهاجرت جوانان این استانها را به مرکز کشور و کلانشهر ها نشان می دهد.
بی شک با رونق اقتصادی و بهتر شدن وضعیت معیشتی مرزنشینان می توان شاهد بهبود وضعیت ساکنان استان های مرزی در کشور و جلوگیری از ورود بر هم زنندگان امنیت کشور باشیم. ظرفیت های بالایی که در حوزه کشاورزی، صنعت و نیروی انسانی در شهر های مرزی کشور وجود دارد می توان با اعتماد به جوانان مرزنشین شاهد بهبود وضعیت اقتصادی آن مناطق باشیم تا دشمنان کشورمان از این ظرفیت ها به نفع خود سوء استفاده نکنند. هرچند مردم مرز نشین در همه سال های پس از انقلاب ثابت کرده اند که خاک کشور را چون جانشان دوست می دارند و انتخابات اخیر و حضور حداکثری مردم مناطق مرزنشین در پای صندوق های رای توام با بالا بودن مشارکت، آب سردی بر همه نیرنگ ها و دسیسه های بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و همانند گذشته مردم مرزنشین ثابت کردند با تمامی مشکلات اشاره شده و کمبود امکانات در لحضه های حساس حامی کشورشان هستند.
یکی از اقداماتی که در شهر های مرزنشین باید صورت پذیرد توجه به اقتصاد معیشت و اشتغال مردم مرزنشین است و بخش اعظمی از تحقق یک امنیت پایدار در هر مکان و هر منطقه ای محرومیت زدایی و رونق اقتصادی است. با ایجاد ثبات و آرامش می توان از سرمایه گذاران و صنعت گران دعوت کرد تا با ایجاد مشوق های لازم، وارد مناطق مرزنشین شده و با توجه به مشکلات کشور در این مناطق، کمک ویژه ای به اقتصاد کشور در حوزه اشتغال کنند.
در این میان نمی توان از نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت و بویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی درخصوص ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی چشم پوشی کرد.
همانطور که آمارهای کارشناسان نشان می دهد این سازمان با ایجاد بستر مناسب و مشوقات لازم بویژه در مناطق مرز نشین گامی بلند در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه وزیر صنعت ، معدن و تجارت به صنایع کوچک و تاکید وی بر اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار از این فرصت می توان به بهترین شکل ممکن برای ایجاد بستر های لازم در مناطق مرز نشین استفاده کرد.
در چند ماه گذشته تفکر صادرات محور شریعتمداری و نگاه وی به بازارهای خارج از مرزهای کشور می تواند مشوقی باشد برای حضور صنعتگران و سرمایه گذاران در مناطق مرز نشین. یکی از راههای دیگر تشویق سرمایه گذاران به حضور در این مناطق پرداخت تسهیلات با سود کم توسط بانک ها یا باز پرداخت طولانی تر آن بعد از به بهره برداری رسیدن واحد صنعتی. همچنین وضع معافیت های مالیاتی و تامین اجتماعی به صنعتگران و سرمایه گذاران در سال های ابتدای کار، کمک شایان و قابل توجهی به اقتصاد مرزنشینان می کند.
از آنجا که بازار داخلی نمی تواند پاسخگوی ظرفیت اضافه صنعت و تولیدات داخلی باشد ،اتخاذ تصمیم در خصوص صادرات راهگشاترین تصمیم دولت می تواند باشد که در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند کمک سایر بخش ها از جمله مجلس شورای اسلامی است.
استان های مرزی با وجود مرزهای مشترک با کشورهای عراق و افغانستان و ورود به بازارهای بین المللی برای ارائه محصولات و تولیدات باید از این بسترهای موجود برای صادرات محصولات استفاده کنند. در نهایت از اقدامات مهمی که در شهرهای مرزی باید صورت بپذیرد توجه به اقتصاد، معیشت و اشتغال مردم و وجود مشوق ها برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی کشاورزی است تا در آینده امنیتی پایدار را در این مناطق شاهد باشیم.

نویسنده: علی قبادی- مدرس دانشگاه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز