خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگاران:

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می یابد/ رایزنی برای اضافه شدن ۵۰ کالای جدید به توافق نامه تجارت ترجیحی دو کشور

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۱۲۳

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام رایزنی برای اضافه شدن ۵۰ کالای جدید به توافق نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ازبکستان، گفت: توافق کردیم حجم مبادلات دو کشور که اکنون حدود ۴۰۰ میلیون دلار است را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا به نقل  شاتا، محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه  مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان از طرف ایران بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: این مسئولیت در ازبکستان بر عهده وزارت توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری ازبکستان است.
وی مذاکرات با وزرای امور خارجه و توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری ازبکستان را خوب ارزیابی کرد و گفت: پیشینه همکاری های میان دو کشور را در این مذاکرات یکبار دیگر مرور کردیم که  سندی که ۱۴ سال پیش در حوزه تجارت ترجیحی با ازبکستان به امضا رسید، یک نمونه از این همکاری ها بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام توافق برای اضافه شدن ۵۰ کالای جدید به سند یادشده، تصریح کرد: توافق کردیم تا حجم مبادلات دو کشور که اکنون حدود ۴۰۰ میلیون دلار است را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
شریعتمداری  موافقت نامه بازرگانی میان دو کشور را در حوزه تجارت ترجیحی از دیگر دستاوردهای این مذاکرات دانست و گفت: امیدواریم این موافقت نامه به تصویب مجالس دو کشور برسد.
وی با اشاره به فعال بودن ۱۱۶ کارخانه ایرانی در ازبکستان، تصریح کرد: این همکاری ها نزدیک به ۱۴ سال پیش با تاسیس کارخانه دارویی دکتر عبیدی در ازبکستان  آغاز شد و امروز پیشرفت خوبی کرده، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ازبکستان توسعه یافته است و رشد ازبکستان در حوزه های صنعتی زمینه های همکاری بیشتری را نیز پیش روی ما می گذارد.
شریعتمداری طرح کریدور برقراری ارتباط بین ایران و ازبکستان از طریق افغانستان را یکی از پروژه های مهم این مذاکرات دانست و گفت:  برای برقراری ارتباط ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان دیگر کریدور دیگری است که خلیج فارس را به ازبکستان متصل می کند و در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین هیات اعزامی این کشور را در ادامه دیدار  روسای جمهور دو کشور ایران و ازبکستان در ماه سپتامبر در آستانه دانست و گفت:  دکتر حسن روحانی و شوکت میرزایف در ان دیدار توافق های بسیار مهمی برای ادامه روابط دوجانبه دو کشور داشتند. 
 عبدالعزیز کامل اف یکی از اولویت های مهم همکاری های دو کشور را همکاری های تجاری اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک اعلام کرد و افزود:  در جلسه روز سه شنبه با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران موضوع ترانزیت به عنوان مهمترین موضوع همکاری مورد بررسی قرار گرفت.
 وی با اشاره به اینکه حوزه انرژی یکی از زمینه های آینده همکاری دو جانبه میان ایران و ازبکستان خواهد بود، تصریح کرد: در این سلسله جلسات در مورد پروژه های نفت، گاز و انرژی تبادل نظر شد.
 وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: صبح سه شنبه با دکتر ظریف دیداری برقرار شد و نتیجه آن انعقاد دو سند همکاری بین وزرات خانه های امور خارجه دو کشور و توافق جهت برگزاری نشست های سیاسی مشورتی مداوم بین دو کشور بود و همچنین در مورد یک سری مسایل منطقه ای نیز  تبادل نظر انجام گرفت.
 عبدالعزیز کامل اف به دیدار خود با وزیر نفت ایران نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این دیدارها مطرح شد تحکیم پایه حقوقی قراردای بین دو  کشور بود و برای توسعه بیشتر همکاری های مشترک باید گام ها و قدم های بیشتری برداریم.
 وی با تاکید بر اینکه  تا قبل از برگزاری سفر دکتر روحانی به ازبکستان توافق های انجام شده باید اجرایی شود، تصریح کرد:  دیدار با  رییس جمهور ایران، برگزاری همایش تجار و یک دیدار با معاون علمی و فناوری رییس جمهور را در دستور کار روز چهارشنبه در ادامه سفر به ایران داریم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز