خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد:

تدوین برنامه عملیاتی کنترل کیفی هوای تهران تا ۲ ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۹۵۵

نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی در محل سالن جلسات اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا کیومرث کلانتری در این نشست خبری با اشاره به اینکه موضوع محیط زیست مثل گذشته در دو کلمه محیط زیست خلاصه نمی شود و امروزه محیط زیست از لحاظ ایمنی و سلامتی وزن پیدا کرده است، گفت: وزن محیط‌زیست مساوی با سلامتی است از این رو همواره باید شرایط کمی و کیفی خوبی به وجود بیاید تا محیط‌زیست در وضعیت تعادل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، توسعه صنعتی، مصرف بی‌رویه و به وجود آمدن حجم زیاد پسماندها، تغییرات آب و هوایی و غیره در سطح دنیا اهمیت موضوع محیط‌زیست را دو چندان می‌کند اظهار داشت:کشور ما به لحاظ محیط‌زیستی آسیپ‌پذیر است چرا که در حال توسعه هستیم و همین مسأله بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد، به علاوه به لحاظ جنگل و آب مشکلات زیادی داریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در ادامه با اشاره به کاهش سرانه آب در کشور و اینکه ۱۲۰۰ مترمکعب در سال آب تجدیدپذیر داریم و  باید منابع را مدیریت کرد، گفت: با توجه به شرایط اشتغال و اقتصاد مقاومتی در کشور نمی‌توانیم سد راه توسعه شویم، توسعه‌ای را باید مد نظر داشته باشیم که مخرب محیط زیست نباشد؛توسعه‌ای موزون و همه جانبه و پایدار چرا که قرار نیست فقط این نسل در کشور زندگی کند و مالک آن باشد بنابراین باید از منابع درست استفاده کنیم تا برای نسل‌های آینده محیط زیست را حفظ کنیم.

کلانتری یکی از مشکلات عمده در تهران را مشکل محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: شرایط زیستی استان تهران به شکلی است که تعادل محیط‌زیست در بعضی از پارامترها به هم خورده است، از اینرو باید در حفظ محیط‌زیست تهران همه بخش‌ها، دستگاه‌ها و آحاد مردم  نسبت به این مسأله حساس شده و احساس مسئولیت کنند.

وی با اشاره به اینکه پایش و نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی تهران در اولویت قرار دارد تأکید داشت: هر میزان که واحدهای صنعتی آلاینده و گاهی اوقات مزاحم را در محدوده استان تهران مستقر کنیم، به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات دیگر بیشتر دامن می‌زنیم. برنامه ما این است که صنایع موجود به سمت استفاده از انرژی‌های نو بروند و خروجی هیچ واحد صنعتی مغایر با استانداردهای زیست محیطی نباشند، از اینرو صنایع موجود باید به سمت تکنولوژی‌های نو و تمرکز در شهرک‌های صنعتی حرکت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه هیچ واحد صنعتی نباید با استانداردهای محیط‌زیست مغایرت داشته باشد تصریح کرد: ۴۲۴ واحد صنعتی در سال گذشته مشمول واحدهای آلاینده قرار گرفتند که یک درصد فروش آنها باید به دهیاری‌ها، بخشداری و شهرداری‌ها پرداخت شود تا برای بهبود وضعیت محیط‌زیست منطقه هزینه کنند.

کلانتری افزود: واحدهای صنعتی مستقر باید دو بار مجوز بگیرند، یکی در زمان استقرار و دیگری زمان بهره‌برداری که کارشناسان باید نظارت کنند که این واحدها در محل دارای استاندارد مستقر شوند؛ ضمن اینکه بعد از استقرار نیز باید استانداردها را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست وظیفه عمومی است و در اصل ۵۰  قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است تصریح کرد: استان تهران جمعیتی حدود ۱۳ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر دارد که در کمتر از ۸۳ صدم درصد جغرافیایی کشور متمرکز شده‌اند و این مسأله قطعا باعث مشکلاتی در حوزه محیط‌زیست می‎شود.

کلانتری با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست دستگاه نظارتی و حاکمیتی است که تدوین استاندارها، ضوابط و مقرارت را بر عهده دارد و عوامل مجری بخش‌های دیگر هستند، گفت: در این میان نقش مردم به عنوان جامعه هدف اهمیت فزاینده‌ای دارد و ما زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم مشارکت مردمی را  بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه ۸۱ تشکل مردم نهاد محیط‌زیستی فعال در استان تهران داریم عنوان کرد: این سازمان‌های مردم نهاد در راستای حفظ محیط‌زیست شکل گرفته‌ که به شکل داوطلبانه، غیرسیاسی و غیرحاکمیتی فعالیت می‌کنند این موضوع نشان از توسعه‌یافتگی و درک عمیق مردم از محیط‌زیست دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در خصوص برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران گفت: این برنامه حداکثر تا دو ماه آینده تدوین می‌شود، قانون هوای پاک در مردادماه سال جاری توسط مجلس مصوب و ابلاغ شد و مشغول تدوین آیین‌نامه‌ها مربوط به آن هستیم، در این قانون ۲۶ دستگاه دولتی و حاکمیتی مسئولیت دارند و نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارتی است.

کلانتری با بیان اینکه وظایف دستگاه‌های مختلف احصاء و به آنها ابلاغ شده است،اظهار داشت: این در حالی است که کارگروه کنترل آلودگی هوا نیز قبل از ورود به ۶ ماهه دوم سال تشکیل جلسه داده است و بر اساس مصوبات آن پلیس نسبت به فعالیت خودروهای دودزا ورود پیدا کرده و کیفیت سوخت تهران نیز باید به صورت مکتوب به سازمان منعکس شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به لزوم مکان‌یابی و ظرفیت قابل تحمل واحدهای صنعتی گفت: در سال گذشته ۸۹ روز کیفیت هوا ناسالم بوده و در ۶ ماهه اول سال جاری ۲۱ روز هوای ناسالم داشتیم؛ در همین زمینه برای فعالیت‌هایی که آلودگی زیادی دارند از اواسط آبان تا بهمن ماه بر اساس قانون هوای پاک محدودیت ایجاد می‌کنیم.

کلانتری در ادامه درباره واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفت: این اقدام، خوب است چرا که شهرداری با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند پارک پردیسان را احیاء و در اختیار مردم قرار دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پارک پردیسان داخل محدوده شهر تهران است و مدیریت بر پارک‌های شهری بر عهده شهرداری‌هاست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها مسئولیت اداره پارک‌های ملی را دارد، این پارک در اختیار شهرداری قرار گرفته است تا بر اساس آنچه حق مردم است بتوانند از آن بهره ببرند.

وی با بیان اینکه نظارت بر پارک پردیسان همچنان بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است تصریح کرد: هدف از تفاهم نامه سازمان با شهرداری در خصوص این پارک، ارتقای مشارکت‌های مردمی در حفظ محیط زیست و آموزش‌های زیست محیطی است .

کلانتری با بیان اینکه ۳۰ درصد جغرافیای استان تهران را مدیریت و حفاظت می‌کنیم، بیان داشت:در استان تهران ۳ پارک ملی، ۳ منطقه حفاظت شده، ۳ اثر طبیعی ملی و ۳ منطقه شکار ممنوع داریم که در مجموع با بخش‌هایی از جغرافیای مازنداران، سمنان، البرز و قم که مدیریت آن با محیط زیست استان تهران می باشد به ۴۷ درصد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد پرندگان شناخته شده، ۲۵ درصد خزندگان، ۸ درصد آبزیان و ۲۰ درصد دوزیستان زیستگاه‌شان در استان تهران است که نشان از تنوع زیستی در طبیعت این استان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان گفت: امیدوارم با همکاری مردم، اصحاب رسانه، روزنامه‌ها و جراید با محیط بانان و دوستداران محیط زیست بتوانیم از  ظرفیت‌های موجود برای ایجاد تعادل در محیط زیست استفاده کنیم، در غیر این صورت با تخریب هر چه بیشتر محیط زیست استان تهران مواجه خواهیم شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز