خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل:

حفاظت اضطراری «کهنه قلعه» مشگین شهر در دستور کار قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۸۲۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با تامین مصالح لازم حفاظت اضطراری بخش‌های آسیب دیده کهنه قلعه واقع در شهرستان مشگین شهر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی‌زاده با اعلام این خبر تصریح کرد: اثر تاریخی کهنه قلعه با عرصه 2.5 هکتار در ورودی قدیم شهر مشگین شهر واقع شده است.

وی افزود: این بنا از بزرگ‌ترین بناهای خشتی شمال غرب کشور محسوب می‌شود که در سال 1345 با شماره 618 به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: با توجه به کاوش های صورت گرفته در در هشت نقطه از بنا توسط کارشناسان میراث فرهنگی در سال 1366، اصل بنا مربوط به دوره شاپور دوم ساسانی در سال 337 میلادی است.

 حاجی زاده با بیان اینکه در سال 1218 قمری از این بنا به عنوان دارالحکومه یاد شده است، اضافه کرد: این بنا در سال 1266 قمری نیز به سربازخانه نیروهای دولتی تبدیل شده است.

وی با اذعان به اینکه 1.8 هکتار از این مجموعه در سال 1387 شمسی توسط میراث فرهنگی استان از نیروی انتظامی تملک شد، ادامه داد: در حال حاضر قسمت عیانی باقی مانده از بنا حدود هفت هزار متر مربع است که اکثرا به مرور زمان تخریب شده و بقایایی از آن باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به انجام پیگرد در این مجموعه اشاره و تصریح کرد: پیگرد آوارهای مربوط به سه برجک واقع در ضلع شرقی این اثر زیر نظر متخصصین باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و پلان خوانی این برجک ها نیز صورت گرفت.

 حاجی زاده متذکر شد: بررسی ها نشان می دهد حفاظت اضطراری قسمت های آسیب دیده دیوارها و برجک های این بنا از اولویت های برنامه مرمتی این اثر تاریخی است.

وی تأکید کرد: اخیراً با تامین مصالح مورد نیاز اعم از آجر خشتی، سنگ، خشت و سایر مصالح مورد نیاز این اقدام با در نظر گرفتن تمهیدات لازم آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در عین حال به تهدیدات پیرامونی بنا اشاره و تصریح کرد: وجود نهرهای آب کشاورزی و جاری شدن آب های سطحی شهری به داخل قلعه و نیز کنده کاری های ناشی از عوامل انسانی از عمده تهدیدات این اثر تاریخی است.

وی یادآور شد: طی جلسه اخیر کارگروه توسعه گردشگری شهرستان در خصوص مشکلات کهنه قلعه، مقرر شد که ساختمان بیمارستان قدیمی طالقانی که در حال حاضر برای نگهداری خودروهای اورژانس استفاده می‌شود با تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی تخلیه شده و در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز