خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس در گزارشی تشریح کرد؛

بازی ترامپ برای شانه خالی کردن از ارزیابی ۹۰ روزه برجام چیست؟

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۸۰۰

پایگاه خبری آسوشیتدپرس در گزارشی به طرح اولیه قانون عدم نیاز به تایید پایبندی ایران به برجام از سوی رییس جمهور که از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا تدوین شده است، اشاره کرده و نوشت: به گفته منابع آگاه ترامپ نه تنها قصد درخواست اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده به کنگره را ندارد بلکه بیشتر می‌خواهد به قانونگذاران فشار بیاورد تا در قانونی که به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد هر ۹۰ روز درباره پایبندی ایران به برجام اظهار نظر کند اصلاحاتی ایجاد کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسوشیتدپرس، چند تن از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا که با توافق هسته‌ای باراک اوباما موافق نبودند در حال حاضر از دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می‌خواهند که به تعهداتش در توافق بین‌المللی هسته‌ای پایبند بماند. آنها مدعی هستند که اجرای دقیق این توافق می‌تواند بهترین راه برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه باشد. 

بر اساس این گزارش الیوت انگل، نماینده کنگره آمریکا که در زمان مذاکرات به این توافق رای منفی داده بود در جلسه استماع روز چهارشنبه گفته «منافع آمریکا با حفظ توافق هسته‌ای و نظارت شدید برای اطمینان از عدم نقض این توافق توسط ایران بهتر استیفا خواهد شد.» انگل یکی از دموکرات‌های ارشد کمیته روابط خارجی کنگره است. او گفته از هم گسیختن این توافق سینگنال خطرناکی را به متحدان و دشمنان ما ارسال خواهد کرد. 

انگل گفته « ما باید با متحدان و شرکایمان در راستای نهاد مشترکی که ایجاد شده تا ایران را پاسخگوتر سازد، همکاری کنیم نه اینکه آمریکا را از نزدیک‌ترین دوستانش در سراسر جهان جدا کنیم.»

اد رویس یکی از  جمهوری‌خواهان ارشد عضو کمیته روابط خارجی کنگره هم گفته «آمریکا باید از توافق هسته‌ای حمایت کند. هر چقدر هم که این توافق ناقص باشد من بر این باورم که ما باید آن را با جدیت اجرا کنیم.»

اسوشیتدپرس نوشت: « مقامات دولت سابق آمریکا که نقش کلیدی در به ثمر رسیدن برجام داشته‌اند نیز در جلسه‌ای با دموکرات‌های کنگره گزارش‌هایی را در اختیار آنها قرار داده‌اند. این نشست که روز چهارشنبه برگزار شده به شرح فواید توافق هسته‌ای گذشته است. جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی سابق و وندی شرمن معاون وزیر خارجه سابق در امور سیاسی همراه با سفرای کشورهای اروپایی دیداری محرمانه با نمایندگان کنگره داشتند. »

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، «برد شرمن» پیش‌تر با توافق هسته‌ای مخالف بود  و می‌گفت: « این توافق میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران را به آنها برگرداند» اما او نیز نظرش را تغییر داده است. شرمن گفته « در صورتی که توافق هسته‌ای از بین برود ایران به همه پول‌هایش رسیده و آزاد است که از محدودیت‌های اعمال شده در توافق خارج شود.»

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس و به گفته  برخی منافع نزدیک به دولت، کاخ سفید بعد از اینکه برنامه اعلام تصمیم نهایی در روز پنجشنبه لغو شد، به دنبال اعلام نتیجه در روز جمعه است. 

بر اساس این گزارش مقامات داخلی و منابع آگاه خارج از دولت گفته‌اند که فکر نمی‌کنند ترامپ از کنگره بخواهد که تحریم‌های سابق را بار دیگر اعمال کند. در عوض معتقدند که ترامپ بیشتر می‌خواهد به قانون‌گذاران فشار بیاورد تا در قانونی که به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد هر ۹۰ روز درباره پایبندی ایران به برجام اظهارنظر کنند، اصلاحاتی ایجاد کنند.

مقامات درباره جزییات و زمان‌بندی  سخنرانی ترامپ به صورت ناشناس گفت‌وگو کرده‌اند. 

به گفته این مقامات، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه اخیرا مدل جدیدی از قانونی که این زمان‌بندی ۹۰ روزه را لغو می‌کند ارائه کرده‌ و تاییدیه «شش ماهانه» را جایگزین آن کرده‌اند. 

به گزارش این پایگاه خبری، طرح این قوانین توسط اسوشیتدپرس دیده شده و باب کورکر رییس کمیته سیاست خارجی  مجلس سنا  و تام کوتن یکی از منتقدان سرسخت برجام، از جامعه اطلاعاتی خواسته‌اند که پرونده‌ای را از طیف گسترده‌ای از رفتار های ایران که در برجام به آنها اشاره‌ای نشده است، تهیه کنند.

بیش از ۱۸۰ دموکرات مجلس نمایندگان در نامه‌ای که هفته گذشته منتشر شد از رییس‌جمهور ترامپ خواسته‌اند که بدون اسناد معتبر درباره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران، پایبندی ایران به برجام را رد نکند.  در میان امضاکنندگان این نامه، نام انگل و ۱۲ تن از دموکرات‌های دیگر که پیش‌تر در دوران مذاکره با این توافق مخالف بودند نیز دیده می‌شود.

یکی از این نمایندگان در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس گفته خطر خروج از برجام این است که همه بندهایی که به انقضای توافق مربوط بود از چند دهه به یک روز تقلیل خواهد یافت. چرا که ایران از تعهداتش در توافق آزاد خواهد شد. 

«بن کاردین» سناتور ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز یکی از چهار دموکراتی است که با توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ مخالف بود. او هنوز نگرانی‌هایی درباره آینده ایران بعد از توافق دارد اما نمی‌خواهد این توافق از هم بپاشد. 

کاردین اخیرا به خبرنگاران گفته بود من فکر می‌کنم از طرف بسیاری از کسانی که با توافق مخالفند حرف می‌زنم. ما فکر می‌کنیم این تصمیم غلطی است. به محض اینکه وارد این توافق شدید و به محض اجرایی شدن آن ما باید آن را اجرا کنیم. ما نمی‌خواهیم آمریکا این توافق را نقض کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز