خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حمل ونقل:

کاهش ترافیک و تسهیل تردد از دستاوردهای سامانه هوشمند حمل و نقل همپا در کشور خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۵۷۶

یک کارشناس صنعت حمل ونقل معتقد است: استفاده از مدل کارپولینگ برای تسهیل سفرهای درون و برون شهری و کاهش ترافیک و مصرف سوخت امری ضروری است.

به گزارش ایلنا، دانیال آب روشن افزود: ترافیک، آلودگی هوا و تردد خودروهای تک سرنشین معضل اصلی کلانشهرها و محورهای بین شهری پر تردد است و برای حل آن می‌توان از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و اجرای برنامه‌های موثر و زود بازده اقتصاد اشتراکی با مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد.

این کارشناس صنعت حمل ونقل یادآورشد: از اوایل قرن 21 با ورود به عصر دیجیتال و گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشورها، اقتصاد اشتراکی با ظهور کسب و کارهای جدید مبتنی بر بستر اینترنت به تدریج به یک جریان اقتصادی اثرگذار تبدیل شد و نمونه‌های آن راه اندازی کسب و کارهای بزرگ در حوزه حمل و نقل آنلاین در کشورهای مختلف جهان است.

وی با اشاره به فعال شدن برخی خدمات در سال‌های گذشته تحت عنوان درخواست خودرو در ایران، تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم این مدل نوین از حمل و نقل آنلاین باعث هدفمند شدن سفرها شده و اتلاف وقت و هزینه را به کمترین حد ممکن رسانده است؛ به مفهوم دیگر با این اقدام، گام بزرگی در جهت واقعی شدن موضوع هدایت هوشمند ترافیک و به تبع آن شهر هوشمند برداشته شده است.

وی بیان کرد: این مدل نوین از حمل و نقل آنلاین در عین کم بودن هزینه‌ها، امکانات مناسبی برای مسافر دارد و با هدفمند کردن سفرها از اتلاف وقت و هزینه‌های بسیاری جلوگیری کرده و در مجموع در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی بسیار اثرگذار بوده است.

وی اظهارداشت: در مدل دیگری به نام کارپولینگ (اشتراک گذاری خودرو)، افرادی که مسیر مشترکی دارند از طریق اپلیکیشن یکدیگر را یافته و با خودروی یکی از آن‌ها این مسیر را طی می‌کنند. به این صورت هم راننده هزینه‌های خود را تأمین می‌کند و هم سایر مسافران با هزینه کمتر و کیفیت بهتر مسیر را طی می‌کنند.

این کارشناس صنعت حمل ونقل تصریح کرد: مهم ترین مزیت سرویس‌های کارپولینگ حذف تک سرنشینی و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش چشمگیر ترافیک در مسیرهای درون و برون شهری است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هر روز شاهد ترافیک سنگینی در محور تهران - کرج هستیم و اگر دقت کنیم بیش از 60 تا 70 درصد ترافیک در طول این مسیر به خودروهای تک سرنشین اختصاص دارد و این باعث ترافیک سنگینی در این محور شده و مشابه همین وضعیت در آزاد راه تهران – قزوین و سایر محورهای پر تردد نیز به چشم می‌خورد.

وی گفت: در صورت فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن‌های تخصصی این حوزه نظیر سامانه همپا، می‌توان حتی تا 50 درصد از حجم خودروهای تک سرنشین در این مسیرها را کاهش داد و نتیجه آن روان شدن ترافیک و کمتر شدن تعداد خودروها در این محورها خواهد بود، ضمن این که خودروهای کمتری نیز وارد شهرهای مقصد و از جمله تهران خواهند شد.

وی افزود: استفاده از سرویس‌های کارپولینگ (اشتراک گذاری خودرو) دراروپا یکی از راهکارهای مسئولان شهری برای غلبه بر معضل ترافیک کلانشهرهای اروپایی نظیر لندن، مونیخ و پاریس است و آمارها حاکی از آن است که تنها در سال 2016 بیش از 40 میلیون نفر مشترک از این سرویس‌های حمل و نقل در اروپا استفاده کرده‌اند و رشد فزاینده آن همچنان ادامه دارد.

آب روشن یادآور شد: مدل‌های حمل و نقل آنلاین مثل کارپولینگ و سرویس‌های ارائه دهنده آن نظیر اپلیکیشن همپا، راهکاری مؤثر برای مقابله با بحران آلودگی هوا و ترافیک درون و برون شهری هستند و بستر‌های مورد نیاز آن‌ها نیز با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور فراهم شده است.

به گفته وی، در کنار حمایت دولت و دستگاه‌های مسئول از شرکت‌های دانش بنیان و وجود بسترهای مناسب برای فعالیت سامانه‌های حوزه حمل و نقل هوشمند، استفاده از تجربیات سایر کشورها در این حوزه نیز می‌تواند در جهت رفع این معضلات بسیار مؤثر ‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز