خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تجمع اعتراض آمیزپزشکان بیهوشی:

اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست/اعتراضات باید از مسیر قانونی پیگیری شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۵۴۹

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تجمع اعتراض آمیزپزشکان بیهوشی گفت: اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست و پیگیری‌ها برای هر مساله‌ای باید مسیر قانونی خود را طی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری گفت: طرح تحول سلامت طرح بزرگ بهداشتی و درمانی است که بزرگترین پروژه اجتماعی دولت محسوب می‌شود. این طرح فقط اصلاح مسائل بهداشتی و درمانی نیست. تجربه‌ کشورهای دیگر نشان می‌دهد که برخی از آنها 15 سال یا حتی 40 سال توانسته‌اند نظام سلامت خود را تغییر دهند اما وزیر بهداشت در کشور ما زمان تغییر را 12 سال اعلام کرد.

او با اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت افزود: شرکای مختلف که قرار بود با وزارت بهداشت در زمینه تعیین و تامین منابع و ارائه راهکارها همکاری کنند در مقاطع مختلف این همکاری را با وزارت بهداشت نداشته اند که همین مساله مسبب خدشه‌دار شدن طرح تحول سلامت شد در صورتی که وزارت بهداشت به تعهدات خود برای این طرح پایبند است.

حریرچی افزود: 18 هزار و 815 میلیارد تومان مطالبه وجود دارد این در حالی است که مبلغ بدهی‌ها به 15 هزار و 263 میلیارد تومان رسیده که از آن 2955 میلیارد بدهی دارویی، 1771 میلیارد بدهی لوازم مصرفی، 572 میلیارد بدهی تجهیزات پزشکی، 4319 میلیارد بدهی قرارداد، 2150 میلیارد تومان بدهی پرسنل و 1322 میلیارد تومان نیز برای کارانه کارکنان بدهی داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مطالبات این وزارتخانه از بیمه زیاد است، گفت:‌ فقط 11 هزار و 949 میلیارد تومان از 4 بیمه اصلی طلب داریم که اگر بدهی‌های وزارت بهداشت به موقع پرداخت شود ترازمان مثبت خواهد شد و می‌توانیم به همه اهدافی که تاکنون دنبال می‌کردیم برسیم و به مردم خدمات درمانی و بهداشتی ارائه کنیم.

حریرچی تاکید کرد:‌ 11.3 درصد هزینه‌های کمرشکن سلامت در سال اول اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کاهش هزینه‌های بستری کم شد اما درمان سرپایی 6.8 درصد افزایش پیدا کرد در همان سال با توجه به افزایش قیمت دلار هزینه‌های دارویی نیز 10 درصد کم شد.

حریرچی درباره گسترش طب سنتی گفت: در فضای مجازی مسائلی درباره طب سنتی در حال گسترش است که همه آنها غیرعلمی بوده و مطالبی که درباره مسائلی مانند واکسن و مصرف دارو مطرح می‌شود نادرست است. وزارت بهداشت کماکان اقدامات نظارتی و شکایت درباره مداخله غیرمجاز در زمینه پزشکی و محروم کردن بیماران از درمان موثر را انجام خواهد داد به دلیل خدشه ای که به ساحت پزشکی طب سنتی و مفاهیم اصیل دینی از طریق این محتواها وارد می‌شود افرادی که نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنند باید از محضر اطبا طب سنتی و علما عذرخواهی کنند. برخورد قانونی و قاطع از طرف وزارت بهداشت و مراجع قضایی با آنها انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین درباره تبلیغ برای دمنوش‌های گیاهی برخی از مواد ممکن است در مسائلی مانند لاغری توام با رژیم و ورزش تاثیر داشته باشد اما فرمول‌های کاهش یک ماهه به اندازه 30 کیلوگرم مورد تایید نیست میزان کاهش وزن دو تا چهار کیلوگرم در ماه است و مردم باید توجه داشته باشند که از مواد مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند و وزارت بهداشت با مهر و پروانه مقدار مجاز و نوع مصرف هر محصول بهداشتی و دارویی را مشخص می‌کند.

او تاکید کرد: همه مواردی که در این زمینه در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، غیرقانونی است و وزارت بهداشت با آنها برخورد خواهد کرد.

حریرچی درباره مراکز درمانی دولتی افزود: مراکز دولتی پناه مردم هستند؛ وزارت بهداشت از اعضای هیئت علمی و مدیران گروه مراکز آموزشی انتظار دارد الگوی دانشجویان باشند و سعی کنند مسائل داخل جامعه پزشکی حل شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تجمع اعتراض آمیز پزشکان بیهوشی نیز گفت: اعتراض پزشکان بیهوشی به تعرفه مکانیسم مشخصی دارد ابتدا این مساله در دبیرخانه شورای عالی بیمه مشخص می‌شود و سپس بعداز رای گیری در هیئت دولت تصویب خواهد شد. اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت یا یک شخص خاص نسبت دهیم این کار اشتباه است زیرا وزارت بهداشت نیز برای این موضوع تنها یک رای دارد.

حریرچی ادامه داد: اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست تعرفه چند رشته‌ای که امروز مورد بحث است 12 ماه مورد کارشناسی قرار گرفته است و 8 ماه درباره آن مذاکره شده ادامه این مسائل به ضرر مردم است. بیماران و کسانی که جامعه هدف آنها هستند از این اقدامات آسیب می‌بینند پیگیری‌ها برای هر مساله‌ای باید مسیر قانونی خود را طی کند خوشبختانه رئیس سازمان نظام پزشکی برای اصلاح تعرفه‌ها پیشنهاداتی مطرح کردند این اصلاح بر اساس توان مالی دولت و بیمه‌ها با کار کارشناسی انجام می‌شود. نظر وزارت بهداشت نیز این است که اگر ملاحظات اقتصادی کشور و بیمه اجازه دهد با افزایش تعرفه‌ها در چارچوب اقتصاد ملی موافقت می‌کند.

حریرچی با اشاره به افزایش نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی بعد از طرح تحول گفت: مدیران عامل و فنی بیمارستان‌های خصوصی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند اما این اقدامات و نظارت‌ها به معنی انجام نشدن تخلف نیست. سامانه ۱۶۹ وزارت بهداشت آماده پاسخگویی است همچنین هر نوع پرداختی خارج از صندوق بیمارستان‌ها غیرقانونی است و اگر پرداختی به صندوق بیمارستان‌ها انجام می‌شود باید صورت حساب دریافت شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ۸۰ درصد مردم توان پرداخت تعرفه قانونی بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. ۱۷ درصد نیز با کمک بیمه تکمیلی می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و فقط سه تا چهار درصد مردم قادر هستند به صورت مستقیم به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره موضوع انتقال آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم گفت: قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص است. در سیاست‌های کلی سلامت نیزرهنمودهایی در این زمینه مطرح شده است. در حال حاضر با توجه به مشکلات وزارت علوم تعداد تخت‌های آموزشی، توان مناسب هیات علمی، امکاناتی که بهداشت و درمان در اختیار حوزه آموزش قرار می‌دهد همچنین مشکلات سیستم سلامت این موضوع اولویت‌دار نیست.شرایط زمانی فعلی را باید در نظر گرفت و قطعا برگشت به عقب امکان‌پذیر نیست.

حریرچی با اشاره به اینکه بیش از ۹۹ درصد جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری با اخلال در درمان برای اعتراض به تعرفه‌ها موافق نیستند،گفت: ما در برخی استان‌ها واسطه شدیم با کسانی که در درمان مردم اخلال ایجاد کرده‌اند برخورد قانونی نشود. اگر این موضوع تکرار شود اول ما را مجازات می‌کنند و بعد خود این افراد را. ما تا الان توانستیم طوری وضعیت را اداره کنیم که خدشه‌ای به خدمات وارد نشود. در شان جامعه پزشکی نیست که تجمع کند. اگر در درمان کسی حتی یک روز نیز تاخیر ایجاد شود قابل پذیرش نیست.

او درباره نگرانی از افشای اطلاعات ثبت شده معتادان در سامانه آیداتیس نیز گفت: تاکنون اطلاعات بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. روزانه اطلاعات زیادی در تبادلات بانکی و موارد مشابه این ثبت می‌شود اما کسی ابراز نگرانی نمی‌کند. این موضوع به نفع دریافت‌کنندگان خدمات و همچنین کسانی که مبدع مراکز کاهش آسیب بوده‌اند، است. ما در خصوص میزان ماده مخدر یا جایگزین آن که در مراکز کاهش آسیب توزیع می‌شود مورد سوال هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت ساعت کاری دستیاران که تا ۳۶ ساعت نیز مطرح شده است، گفت: مدل ساعت کاری دستیاران در کشور ما مطابق با مدل دستیاری سیستم آمریکا و آمریکای شمالی است. در دوره‌های گذشته بیشتر روی جنبه آموزشی دستیاری تاکید می‌شد اما دیدگاه دیگر آن را به عنوان شغل در نظر می‌گیرد. با فشاری که امروز روی دستیاران است موافق نیستیم و در برخی رشته‌ها باید تغییراتی در این زمینه صورت گیرد.

حریرچی درباره تامین هزینه بیماران پیوندی و تحت پوشش قرار دادن خدمات مربوط به آن نیز افزود: متوسط افراد جامعه وقتی نیاز به پیوند یا دیالیز دارند حتی کوچک‌ترین هزینه پرداختی نیز برای آنها کمرشکن حساب می‌شود چون علاوه بر اینکه احتمال دارد شغل‌شان را از دست دهند باید هزینه‌های بیماری را نیز بپردازند، به همین دلیل هزینه‌های بیماران پیوندی جزء مواردی است که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز