خبرگزاری کار ایران

پرداخت بیش از 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۴۸۲

بیش از 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در سال جاری به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت شد و هم چنین از ابتدای اجرای طرح رونق تولید تا کنون 86 هزار و 566 واحد ثبت نام کردند که به 25 هزار و 998 واحد آن 18 هزار و 477 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و هشت هزار و 416 واحد دیگر نیز به بانک معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، براساس آخرین گزارش‌ها و آمار طرح رونق تولید تعداد متقاضیان معوقه سال 95  و آن دسته از واحدهایی  که در شش ماهه نخست سال 96 در طرح رونق تولید ثبت نام کردند،27هزار و 566 واحد بود که از این تعداد هشت هزار و 416 واحد آن به مبلغ حدود شش هزار و 431 هزار میلیارد تومان به بانک معرفی و به یک هزار و 398 واحد دیگر نیز، یک هزار و 277میلیارد تومان تسهیلات ارایه شد.
ثبت نام حدود 59 هزار بنگاه تولیدی در سامانه بهین یاب در سال 95 
همچنین در سال 95 نیز حدود 59 هزار بنگاه تولیدی در سامانه بهین یاب  ثبت نام کردند، که از این تعداد بیش از 31 هزار بنگاه، جهت دریافت بیش از 27 هزار میلیارد تومان تسهیلات  به بانک‌های عامل معرفی شده‌ و بانک‌های عامل، 17 هزار و 200 میلیارد تومان به 24 هزار و600 واحد تولیدی کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کردند. 
گفتنی است که از مبالغ پرداختی بانک‌ها، حدود 13 هزار میلیارد تومان به 11هزار و 750 بنگاه در بخش صنعت و معدن و چهارهزار و 200 میلیارد تومان آن به 12 هزار و 850  بنگاه در بخش کشاورزی بوده است. 
شایان ذکر است که مبلغ 14 هزار و450 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی مذکوردر سال 95، در قالب سرمایه در گردش، به  21 هزار بنگاه تولیدی، اختصاص یافت. همچنین بیش از دو هزار و750 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت برای تکمیل سه هزار و 600 طرح نیمه تمام بالای 60 درصد تخصیص پیدا کرد.
گفتنی است تعداد کل ثبت نام شدگان این طرح از ابتدای پیدایش آن در سال 95 تا مهر ماه امسال 86هزار و 566 واحد بوده که به 25 هزار و 998 واحد آن 18هزار و 477 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت که از این تعداد هشت هزار و 416 واحد از آن به مبلغ حدود شش هزار و 431هزار میلیارد تومان به بانک معرفی شده است.
پیش‌بینی پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید در سال 96
پس از ابلاغیه سیاست‌گذار پولی کشور برای پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۹۶، از طریق سایت بهین‌یاب سه نوع وام برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادی، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی ارایه شد. 
این تسهیلات که در راستای فعال سازی دوباره بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل کوچک و متوسط تولیدی بود ، اقدامی بود که دولت تدبیر و امید با توجه به برنامه ششم توسعه که یکی از پارامترهای اصلی آن توجه به صنایع کوچک است و درجهت حمایت از تولید ،جلوگیری از وابستگی به صادرات نفتی ، محیا سازی زمینه برای صادرات غیرنفتی و همچنین بکارگیری نیروی تحصیلکرده و آماده به کار داخلی ، بنای آن را نهاد.
تداوم  طرح رونق تولید در سال 96
در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقتصاد با شرایط سخت وبحرانی مواجه بود. اعمال تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان از یک سو و نبود رونق در تولید داخل از سوی دیگر، پیچ و مهره تولید و اقتصاد را از هم جدا ساخته و رکود سختی بر وضعیت اقتصادی جامعه حاکم کرده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق و قوی ای بود .
صنایع کوچک و متوسط که امروز به عنوان عامل عمده رشد ساختارصنعتی بسیاری از کشورها با محوریت تولید صادرات‌گرا و ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند، از بزرگترین آسیب دیدگان آن زمان به شمار می رفتند و به دلیل امکانات مالی محدود بسیاری از آنها تعطیل و یا با ظرفیت‌های بسیار کم در حال فعالیت بودند. 
طرح رونق تولید از جمله اقداماتی بود که بر اساس تاکید های مقام معظم رهبری و برنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهور و در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی کلید خورد ، و به  موجب آن نوسازی و بازسازی واحدها و تکمیل کردن واحدهای نیمه تمام صنعتی یا معدنی وتولیدی در دستور کار قرار گرفت.
این طرح برای اولین بار در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد تا در ابتدا پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷ هزار و۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط در دستور کار قرار گیرد، طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار شش برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بود، اما به دلیل استقبال زیاد از آن، به بیش از 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به حدود 25 هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی تخصیص یافت . در سال ۱۳۹۶ نیز مجددا در دستور کار قرار گرفت تا اگر واحدی درخواست وام کرده و موفق به دریافت آن نشده است، ارقام مربوط به آن تعلق گیرد.
همچنین تعداد واحد های تولیدی در بخش کشاورزی ، صنایع تبدیلی و واحدهای صنعتی و معدنی مشمول دریافت تسهیلات درسال گذشته 25 هزار واحد بوده است که از این تعداد 3 هزار و 700 طرح پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد داشتند.
میانگین تسهیلات پرداختی نظام بانکی در واحدهای صنعتی و معدنی نیز یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 300 میلیون تومان و متوسط کل پرداختی در طرح رونق تولید 701 میلیون تومان بوده است.
تاکید وزیر صنعت،معدن و تجارت بر لزوم سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی
این طرح در دولت دوازدهم نیزچنان با جدیت دنبال شد که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی به منظور نوسازی خطوط تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت تحول در تکنولوژی تولید تاکید کرده  و ازرییس کل بانک مرکزی خواست تا طرح حمایت از رونق اقتصادی را همانند سال گذشته مدنظر قرار دهد تا عملکرد مثبت‌تری در طول شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه ابتدایی به ثبت برسد.
 همچنین وی میزان منابع اعطا شده توسط نظام بانکی به بخش های صنایع ،معادن و بازرگانی در سال گذشته را بیش از 230 هزار میلیارد تومان عنوان کرده وضمن ابراز امیدواری برای تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی جهت نوسازی خطوط تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت تحول در تکنولوژی تولید ،بر سرعت بخشیدن تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به منظور رونق تولید تاکید کرده است.
به گردش درآمدن چرخ اشتغال با اهرم طرح رونق تولید
گفتنی است این طرح علاوه بر رونق اقتصادی وگردش دوباره چرخ واحدهای تولیدی ، افزایش 10 درصدی اشتغال را نیز به دنبال دارد چنانکه رضا رحمانی با اشاره به آن می‌گوید: با رونق تولید در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ،پیش‌بینی ما ایجاد 50 هزار شغل جدید است که با تکمیل پروژه‌های دارای پیشرفت بالای 60 درصد ، انتظار ایجاد 120 هزار شغل جدید و برای صنوف به‌ویژه صنوف تولیدی ، ایجاد 250 هزار شغل جدید دور از ذهن نیست.
علاوه بر این کارگروه‌هایی برای عملیاتی شدن برنامه‌ها در این راستا تشکیل شده و در خصوص طرح‌های رونق تولید هم طبق برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده ۴۶ برنامه اولویت‌دار در دستور کار است.
مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستند نرخ سود تسهیلات بانکی برای صنایع و واحدهای تولیدی کاهش یابد تا علاوه بر این بتواند بهره‌برداری ۶۰۰۰ واحد تولیدی دیگر را که در سال جاری پیش‌بینی شده به سرانجام برساند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز