خبرگزاری کار ایران

قهر دنباله دار آرامش با اردوی آبی‌ها

دین محمدی- طاهری در نقش خرمگاه – چینی؟/ بحران جدید استقلال؛ جنگ دستیاری!

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۳۵۵

استقلال در این برهه زمانی به آرامش احتیاج دارد؛ یادمان نرود یکی از انتقادات همیشگی به منصوریان بابت دستیارانش بود.

به گزارش ایلنا، فردای بازی با ذوب آهن و پس از استعفای علیرضا منصوریان، باشگاه استقلال برای انتخاب سرمربی جدید جلسه ای اضطراری تشکیل داد و پس از چند روز اعضای هیئت مدیره تصمیم گرفتند کمیته ای به نام "کمیته فنی" تشکیل دهند که پیشکسوتان باشگاه در آن حضور داشته باشند و سرمربی جدید تیم با نظر این افراد انتخاب شود و به سمع و نظر هیئت مدیره برسد. تصمیمی عجیب که خیلی زود علنی شد.

دوم مهرماه اعضای این کمیته مشخص شدند. علی جباری، حسن روشن، اکبر کارگرجم، سیروس دین محمدی، جواد قراب، سهراب بختیاری زاده، بیژن طاهری و محمد نوری به عنوان اعضای کمیته فنی منصوب شدند.

تاسیس کمیته عجیب و انتخاب شفر

هر هشت نفر در اولین جلسه حاضر بودند و هر کدامشان گزینه خاصی را مدنظر قرار داده بودند و هر پیشکسوت، ساز مخصوص خودش را می زد و در برابر دموکراسی مقاومت می کردند. در پایان همان جلسه اول حسن روشن پیشکسوت همیشه ناراضی آبی ها به سید رضا افتخاری، مدیریت باشگاه تاخت و درخواست قرارداد سه ساله کرد تا مشخص شود اهداف دیگری برای حضور در این کمیته دارد. این اولین و آخرین حضور روشن در جلسه کمیته فنی بود و بعد از این جلسات با 7 نفر پیگیری شد و آقای پیکشوست هم مانند همیشه به انتقادهای بی پایان خود پرداخت و علیه باشگاه و مدیریت مصاحبه کرد.

بعد از کش و قوس های فراوان و بر زبان آمدن نامهایی چون فاتح تریم، اسون گوران اریکسون، فرانک رایکارد و .... وینفرد شفر آلمانی به عنوان سرمربی آبی ها انتخاب شد. پس از انتخاب او و وقتی که اعضا رو در روی خبرنگاران ایستادند و به سوالات آنها پاسخ دادند بازهم تناقض هایی در حرف هایشان وجود داشت و نمی شد خروجی واحدی را از حرفهای اعضای این کمیته استخراج کرد.

انتخاب عاقلانه یا سهم خواهی کمیته!؟

فاز بعدی، انتخاب دستیاران وینفرد شفر بود. قرار بود سرمربی آلمانی با خودش دستیار نیاورد و دو ایرانی در کنارش قرار بگیرند. اما هیچ کس در آن برهه به این نکته توجه نکرد که این دو نفر باید به تایید خود شفر هم برسند و او سرمربی ای نیست که بخواهد تا این حد اختیارات خود را زیر پا بگذارد. بعد از یکی دو روز و مطرح شدن نامهای مختلف، دو تن از اعضای کمیته فنی توسط اعضای همان کمیته به عنوان دستیاران ایرانی شفر برگزیده شدند! اتفاقی عجیب و بحث برانگیز که باعث تعجب منتقدان و پیشکسوتان و اهالی فوتبال شد. سیروس دین محمدی و بیژن طاهری با انتخابشان به عنوان دستیاران جدید شفر از کمیته فنی کنار رفتند و محمد نوری هم به عنوان سخنگوی این کمیته منصوب شد.

تردید شفرو موهبت فضای مجازی

وینفرد شفر در واکنش به این انتخاب در رسانه ها سکوت کرد اما از آنجایی که به شدت علاقمند فضای مجازی است؛ هواداران استقلال با هجوم به صفحه شخصی اش در اینستاگرام و توئیتر به او هشدار دادند که دین محمدی و طاهری را به عنوان دستیاران خود انتخاب نکند. همین مساله حساسیت شفر را دو چندان کرد تا با مدیران باشگاه در این باره صحبت کند و اعلام کند که دستیاران باید ابتدا به تایید او برسند و سپس در تمرینات حاضر شوند.

انتخاب دین محمدی و طاهری حدس زده نمی شد. به همین دلیل لازم است تا کارنامه ای از این دو پیشکسوت باشگاه استقلال داشته باشیم:

سیروس دین محمدی: بی تجربه با اخلاق

بازیکن و پیکشوست محبوب استقلالی ها که هر چقدر در دوران بازیگری فوق العاده بود هنوز در مربیگری موفق به برجای گذاشتن نتیجه ای خوب نبوده است. دین محمدی در تیمهای تراکتورسازی تبریز، شهرداری بریز، بانک تجارت، استقلال تهران(دو مقطع)، پگاه گیلان و ماینز آلمان بازی کرد و در تیم ملی هم حضور چند ساله و مستمری داشت. دین محمدی علی رغم قد و قامت کوتاهی که داشت شوت های سهمگین و تکنیک بالایی داشت و از قدرت جامپینگ بالایی برخوردار بود. او بعد از خداحافظی از فوتبال به کلاس های مربیگری روی آورد و توانست مدرک آ آسیا را کسب کند.

دین محمدی کار خود را با سرمربیگری تیم امید استقلال آغاز کرد و نفراتی چون محسن کریمی و امید نورافکن را معرفی کرد. وی در ادامه به عنوان دستیار پرویز مظلومی در اسقلال فعالیت کرد و با آبی ها به رده سوم رقابت های لیگ برتر دست پیدا کرد. مرد خوش اخلاق فوتبال ایران که در زمان بازیگری از روی سکوها شعار "سی، سی ، سیروس" را می شنید؛  سپس هدایت تیم عجیب و غریب راه آهن را بر عهده گرفتن و پس از چند ماه حضور ناموفق در این تیم از سمت خود استعفا داد و عطای هدایت این تیم را به لقایش بخشید. حالا هم دین محمدی با این کارنامه دستیار شفر در استقلال شده است.

بیژن طاهری: یارغار ناصرخان و مهدی رحمتی!

نفر دوم بیژن طاهری است. کسی که بیشتر انتقادات به سمت او نشانه رفته است. گزینه ای که سابقه بازی در تیمهای راهن آهن، دارایی، استقلال تهران، محمدان بنگلادش، الوکره قطر، بانک تجارت، سایپا و شموشک نوشهر را دارد و حدفاصل سال های 61تا67 در استقلال عضویت داشت. طاهری از اولین لژیونرهای فوتبال ایران بود که همراه با مرحوم حجازی راهی بنگلادش شد و در بانک تجارت هم با این سرمربی فقید همکاری کرد.

طاهری هم مانند دین محمدی مدرک آ آسیا را دارد. او در تیمهای زیادی به عنوان دستیار فعالیت داشته است. پیکان، صباباتری، مس کرمان، استیل آذین، سپاهان، ابومسلم، تیم ملی امید، سایپا و گسترش فولاد تیمهایی بوده اند که طاهری سابقه حضور در آنها به عنوان کمک مربی را داشته است. طاهری بعد از حدود سه سال بیکاری و در حالی که مدتی قبل گفته بود هیچ وقت دیگر دستیار نمی شود در 56 سالگی کمک مربی وینفرد شفر شد.

بحثی که راجع به طاهری مطرح شده این است که او تا مدتی قبل در آکادمی مهدی رحمتی به عنوان استعدادیاب مشغول به کار بوده و رابطه نزدیکی با کاپیتان پرحاشیه آبی ها داراد. البته طاهری معتقد است در آکادمی حسین ترابپور مشغول بوده اما تبلیغ ها و عکس هایی که در فضای مجازی موجود است نشان می دهد ترابپورورحمتی باهم آکادمی مورد نظر را هندل می کردند.

 

گزینه های دیگر

همانطور که در کارنامه این دو نفر مشاهده می کنید نکات روشن و تاریک زیادی وجود دارد. دین محمدی مسلط به زبان آلمانی است و از لحاظ اخلاقی و همچنین محبوبیت، شرایط خوبی دارد اما تجربه چندانی در امر مربیگری ندارد.

در سوی مقابل طاهری تجربه پر و پیمانی دارد اما به نظر می رسد سه سال بیکار بودن و همچنین رابطه نزدیکش با کاپیتان جنجالی آبی ها که به تازگی از تیم کنار گذاشته شده بود نگران کننده به نظر می رسد.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که گزینه های ایده آلی روی میز کمیته فنی و هیئت مدیره استقلال برای این پست وجود داشته و دارند که بی اعتنایی به آنها هواداران را ناراحت کرده است. نفراتی چون سهراب بختیاری زاده که دست بر قضا در همین کمیته فنی حضور دارد یا محمد تقوی و محمود فکری و فریدون زندی و فرهاد مجیدی که البته آنها هم هرکدام داستان خود را دارند اما در عین حال ویژگی های بارزی هم در خود داشته اند که می توانست یاری رسان تیم آبی پوش پایتخت باشد.

ماجرای خرمگاه- چینی، تکرار نشود؟

در پایان باید دید انتهای این ماجرا به کجا ختم می شود و چه کسانی روی نیمکت استقلال کمک کننده وینفرد شفر آلمانی خواهند بود. بیشتر انتقادات به خاطر نحوه انتخاب این دو نفر بوده است وگرنه در توانایی آنها علی الخصوص سیروس دین محمدی شکی وجود ندارد. استقلال در این برهه زمانی به آرامش احتیاج دارد. یادمان نرود یکی از انتقادات همیشگی به منصوریان بابت دستیارانش بود. خرمگاه و چینی هر دو مانند دین محمدی و طاهری پیشکسوت استقلال بودند و اتفاقا خرمگاه تئوریسین قابلی هم بود اما در نهایت همه نتیجه کار را رویت کردند. آیا بهتر نیست مسئولان باشگاه با دیدی بازتر و با وسواسی بیشتر دستیاران سرمربی آلمانی را انتخاب کنند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز