خبرگزاری کار ایران

بدرود آقای چاوز!

کد خبر : ۵۴۱۵۰

چاوز در زمانه‎ای کارش را آغاز کرد هیچ رسانه‎ای همراهش نبود و با وجود همه‎ی تخریب‎ها ماموریت تاریخی خود را به انجام رساند. امروز کشورهای آمریکای لاتین به شهروند کردن بومیان ستمدیده افتخار می‎کنند.

تنها در ستایش و بزرگداشت منش و رفتار انسانی او می نویسم، زیرا دیدم و مردمان دیدند که تا آخرین لحظه در کنار مردم کشورش ایستاد، با آن ها رقصید و شادی کرد و در بین آن ها با افتخار دنیا را ترک کرد.

به گزارش ایلنا، خبرآنلاین در ادامه نوشت: تقریبا از ابتدای زمانی که چاوز به قدرت رسید همه ی تحولات و اخبار او را در حکومت و جامعه‎ی ونزوئلا با علاقه پیگیری کردم. او را کاریزماتیک ندیدم،اما فردی قدرتمند، پرانرژی و دوستدار ملتش یافتم که توان تغییرات گسترده در جامعه ی ونزوئلا را به نفع فرودستان داشت،گاهی وقت‎ها تاریخ تحولات باید دگرگون شود،خوب یا بد،عنصر محرکه‎ی تغییرساز یا دگرگون کننده‎ای باید سمت و سوی دیگری به تاریخ ببخشد، اگر کارهایش خوب و مفید باشد که دیگران با اصلاحاتی راهش را ادامه می‎دهند و اگر بد باشد سرانجام از درون بدی‎ها خوبی‎های ماندگاری متولد خواهد شد.

چاوز در زمانه‎ای آمد که اگر انصاف دهیم آمریکای لاتین در شرایط بد و بی‎ثباتی بود، او به منطقه تنفسی طبیعی از خودباوری و اعتماد به نفس داد که همگرایی منطقه‎ای را می‎شود انجام داد، اگر چه دیر، و می‎شود تا لاتینی‎ها به آرزوهای دیرینه‎شان در قطع وابستگی اقتصادی برسند و خود را از شر تئوری‎های مرکز –پیرامون و وابستگی رها کنند. حتی اگر کارها و خدمات دیگرش را نادیده بگیریم، دادن همین اعتماد به نفس برای اداره‎ی مستقل کشورها بدون دخالت سفیر ایالات متحده خود هدیه بزرگی است. مبالغه نیست بنویسم شاید هیچ رئیس‎جمهوری به اندازه‎ای که چاوز با مردمش سخن گفت و از آن‎ها شنید، با مردمش این گونه طولانی سخن نگفته باشد. چاوز در زمانه‎ای کارش را آغاز کرد هیچ رسانه‎ای همراهش نبود و با وجود همه‎ی تخریب‎ها ماموریت تاریخی خود را به انجام رساند. امروز کشورهای آمریکای لاتین به شهروند کردن بومیان ستمدیده افتخار می‎کنند.

مخالفان در منطقه و جهان او را دیکتاتور، پدرسالار، پوپولسیت و خودکامه خواندند، (برای انصاف‎ورزی،تاریخ دوحزبی مملو از فساد قبل از چاوز را ببینید)، اما من فکر می‎کنم او هرگز از جنس معمر قذافی، بن علی و یا حسنی مبارک نبود، حتی با فیدل کاسترو هم در مواجهه با مخالفانش و نگاه فراملی‎اش متفاوت بود، این را برای خوشامد کسی نمی‎نویسم و در ستایش سوسیالیسم یا اقتدارگرایی هم نمی‎گویم،تنها در ستایش و بزرگداشت منش و رفتار انسانی او می‎نویسم، زیرا دیدم و مردمان دیدند که تا آخرین لحظه در کنار مردم کشورش ایستاد، با آنها رقصید و شادی کرد و در بین آنها با افتخار دنیا را ترک کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز