خبرگزاری کار ایران

در جشن هفتصدمین درسگفتار شهر کتاب مطرح شد:

15 شعبه جدید شهرکتاب افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۱۰

مدیرعامل موسسه شهر کتاب: ما ایرانی‌‌ها یک حقیقت تاریخی داریم که تفاوت را در دیگران به رسمیت نمی‌شناسیم. ما ۲ هدف مهم را در شهر کتاب در نظر داشتیم که اول‌‌ همان به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و دوم ایجاد زمینه‌های گفتگو بدون هیاهو بوده است.

ایلنا: جشن هفتصدمین درسگفتار موسسهٔ فرهنگی شهر کتاب عصر دیروز(سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه) در محل این موسسه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی فیروزان؛ مدیرعامل موسسه شهر کتاب در ابتدای این مراسم با اشاره به تعداد نشست‌های درس گفتار این موسسه گفت: اگر تعداد جلسات کارگاه‌های آموزشی را هم به رقم ۷۰۰ نشست اضافه کنیم، تعداد این جلسات به ۱۰۰۰ می‌رسد.
او برگزار کنندگان این نشست‌ها را علاقمندان به فرهنگ ایرانی دانست و گفت: اگر فاکتورهای توسعه علمی در ایران از مقطع دبیرستان به بعد دروس فنی مثل ریاضی و فیزیک باشد، فاکتورهای معرفت، در واقع درک متقابل افراد از یکدیگر است و علوم انسانی شاخص توسعه انسانی است.
فیروزان ادامه داد: علوم انسانی در موسسات شهر کتاب به عنوان شاخص توسعه تعریف شده است و تلاش و تمرکز ما روی آن است. وقتی به این جلسات می‌آیم و جوانانی را می‌بینم که سالن را پر کرده‌اند بسیار خوشحال می‌شوم، چون همین افراد می‌توانند به جای دیگری هم بروند که جذاب‌تر است.
رئیس موسسه فرهنگی شهر کتاب بر بی‌تکلف بودن این جلسه تأکید کرد و هیاهو را باعث کاهش سطح فرهنگ یک کشور دانست.
او ادامه داد: ما ایرانی‌‌ها یک حقیقت تاریخی داریم که تفاوت را در دیگران به رسمیت نمی‌شناسیم، اما گفتگو و تامل زمانی شکل می‌گیرد که تفاوت‌های طرفین به رسمیت شناخته شود و همین مسئله باعث ایجاد توسعه می‌شود.
فیروزان به اهداف موسسه شهر کتاب اشاره کرد و گفت: ۲ هدف مهم را در شهر کتاب در نظر داشتیم که اول‌‌ همان به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و دوم ایجاد زمینه‌های گفتگو بدون هیاهو بوده است. زمانی که کار خود را با این اهداف در شهر کتاب آغاز ‌کردیم، خیلی‌ها به ما گفتند این کار‌ها شدنی نیست، ولی تمام کسانی که به این جلسات آمدند، به جوانان ایران گفتگو و به رسمیت شناختن تفاوت‌ها را آموختند.
رئیس موسسه فرهنگی شهر کتاب به علل عقب‌ماندگی‌های این سده اخیر اشاره کرد و گفت: به نظر من فقدان تشکل یکی از عوامل ایجاد نشدن توسعه است. واقعیت این است که تشکل‌ها بر خیلی چیز‌ها اثر می‌گذارند. پیشرفت در کیفیت و توسعه در کمیت است. این تعداد جلسات نشانه‌ای از اعتقاد به داشتن تشکل است. تشکلی که کلمات درون مایه آن هستند و یک گذشته تاریخی پشت سر آن است که از درس‌گفتارهای بیهقی و سعدی و مولانا شروع شده و تا نقد کتاب‌های معاصر امروزی می‌رسد. خیلی از حاضران در این جلسه و جلسات قبلی، در واقع بنیا‌نگذاران این تشکل محسوب می‌شوند.
او در انتهای صحبت‌های خود به ذکر چند نکته درباره شهر کتاب پرداخت و گفت: یکی از خبرهای مهم شهر کتاب این است که تا پایان سال، فایل‌های صوتی تمام این ۷۰۰ جلسه روی سایت شهر کتاب قرار خواهد گرفت. از سال بعد هم فایل‌های صوتی هر جلسه‌ای که در شهر کتاب برگزار شود بعد از چند هفته روی سایت این موسسه قرار می‌گیرد.
فیروزان ادامه داد: مسئله‌ بعدی طرح گسترش فروشگاه‌های شهر کتاب است و سال بعد ۱۵ فروشگاه جدید از طریق علاقه‌مندان کار خود را شروع می‌کنند. البته سرمایه‌گذاری برای این مؤسسات از طرف ما نبوده و به همین دلیل می‌گویم این ۱۵ مؤسسه از طرف علاقه‌مندان ما ایجاد می‌شود. در همین راستا هم مذاکراتی در شهرهای اصفهان و تبریز انجام شده تا شهر کتاب‌های این شهر‌ها در مراکز بزرگ تجاری برپا شوند.
رئیس موسسه فرهنگی شهر کتاب از افتتاح فروشگاه اینترنتی شهر کتاب در بهار سال ۹۲ به عنوان یکی دیگر از خبرهای سال آینده این موسسه یاد کرد.
در ادامه علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون ۳۶۰ نشست نقد و بررسی کتاب در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده است، اظهار کرد: در این هفت سال ۶۳ درس گفتار مولانا، ۴۱ درس گفتار نظامی، ۴۷ درس گفتار فردوسی، ۵۴ درسگفتار عطار، ۵۳ درس گفتار سعدی و ۱۹درس گفتار بیهقی میزبان اهل فرهنگ بوده که درس گفتار بیهقی تا آبان ماه سال آتی ادامه خواهد داشت.

او افزود: تاکنون ۱۱۱ دوره آموزشی شامل دوره‌های آموزشی نقد ادبی، ویرایش، فلسفه علم، اخلاق، سینما و ادبیات کلاسیک همچون یک دانشکده در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده است. در این هفت سال ۲۳۶ نشست ادبی، ۸۱ نشست فلسفی، ۱۵ نشست موسیقی، ۱۳ همایش با موضوع‌های سعدی، حافظ و دیگر شاعران ایران برگزار شده است. همچنین چندین نشست با هدف آشنایی با فرهنگ و ادب کشورهای گوناگون همچون کشورهای ایتالیا، یونان و مصر با حضور نمایندگان این کشور‌ها در این مرکز برگزار شده است و هفت جشن تولد برای بزرگان فرهنگ و اندیشه در این مرکز برگزار شده است.
معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب با اشاره به برنامه‌های سال آتی مرکز فرهنگی شهر کتاب اظهار کرد: با توجه به سیمای نامناسب و خشونت‌طلبی که نسبت به کشور ما در جهان به وجود آمده است در تلاش هستیم به یاری این نشست‌ها و درس گفتار‌ها بتوانیم سیمای واقعی فرهنگی و ادبی کشور را به جهانیان معرفی کنیم تا این تعبیر‌ها نسبت به ایران تغییر کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های شهر کتاب از امسال تا سال ۱۴۰۰ در یک دهه، همایش تطبیقی گوناکونی در ایران و کشورهای دیگر برگزار خواهد شد که در بهار امسال همایش سعدی و پوشکین در ایران و روسیه برگزار شد و در سال آینده همایش سعدی و یونس امره در ایران و ترکیه برگزار می‌شود.
محمدخانی تأکید کرد: در سال ۹۳ همایش سعدی و سروانتس در ایران و اسپانیا برگزار می‌شود که برگزاری این همایش‌ها تأثیر فراوانی در نزدیکی فرهنگی و ادبیات ایران با دیگر کشور‌ها دارد.
محمدعلی موحد، مولاناپژوه نیز در این مراسم گفت: کار فرهنگی در این دیار حرکتش کُند است و بدیع و نیاز به مداومت دارد و برگزاری یک نشست با دشواری‌های آن همراه است که باید با آن دست و پنجه نرم کرد. حال برگزاری ۷۰۰ نشست را با در نظر گرفتن دشواری‌هایش خود قضاوت کنید.
موحد ادامه داد: شهر کتاب بیشتر از یک دانشگاه کار کرده است، در دانشگاه وظایف کسانی که آنجا کار می‌کنند معین و درس‌ها تکراری است اما در شهر کتاب حرف‌ها تکراری نمی‌شود و قیافه‌ها تکراری و ملالت‌آور نیست و هر روز با یک چهرة تازه و یک اندیشة نو آشنا می‌شویم.
فتح‌الله مجتبایی که جایزه‌ای هم به نام او در شهرکتاب معین شده است نیز در این مراسم گفت: آقایان فیروزان و محمدخانی نمونه‌های کامل فرهنگ‌دوستی و ایران‌دوستی هستند که با توجه به وجود هوای آلودة شهر تهران و هم شرایط اجتماعی امروز که شاهدش هستیم، نستوه و خستگی‌ناپذیر کار می‌کنند.
مجتبایی افزود: ۷۰۰ مجلس وصف، گفتنش آسان است اما تصور اینکه در چنین شرایطی بتوان ۷۰۰ مجلس وصف ایجاد کرد حتی هیچ دانشگاهی نمی‌تواند از عهدة آن برآید. در شهرکتاب در هر مجلس و نشستی یک فرد متخصص و نو می‌بینید، افراد تازه‌نفس، زنده و سرشار از شوق در موضوعات خاص خود درحالی‌که در دانشگاه مدرس به تدریس عادت می‌کند.

او فعالیت‌هایی چون برگزاری نشست‌ها در شهر کتاب را مکمل آموزش‌های دانشگاه دانست و گفت: هیچکس از دانشگاه دانشمند بیرون نمی‌آید، دانشگاه فقط نقشه راه را به آدمی می‌دهد و دانشمند کسی است که این نقشه را به عمل درآورد و در این مجالس این اتفاق می‌افتد و هرکس به فراخور علاقه‌اش اینجا می‌آید و از نشست‌ها بهره می‌برد.
در پایان این مراسم، چند داستان‌نویس معاصر به بیان نظرات خویش دربارة شهر کتاب پرداختند که از آن جمله می‌توان به هوشنگ مرادی‌کرمانی، مصطفی مستور و موسی اسوار اشاره کرد.
در این نشست نویسندگان و پژوهشگرانی چون هوشنگ مرادی کرمانی، محمدعلی موحد، فتح الله مجتبایی، مصطفی مستور، مجدالدین کیوانی و رضا امیرخانی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز