خبرگزاری کار ایران

وزیر کار دولت اصلاحات:

شهرک‌های صنعتی تبدیل به بارانداز کالاهای وارداتی شده است

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۱۰

امروز در بازدیدی که از شهرک صنعتی زاهدان داشتم آنچه دیدم صرفا بارانداز کالاهای وارداتی بود/ تصمیم گیران افزایش مزد به جای بازی با آمار و اعداد به قدرت خرید جامعه به ویژه کارگران توجه کنند.

وزیر کار دولت های سازندگی و اصلاحات  در کنگره خانه کارگر تشکیلات سیستان و بلوچستان که با حضور جمع کثیری از کارگران، تشکلات کارگری و مدیران واحدهای  تولیدی و صنعتی تشکیل شده بود گفت: متاسفم که علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته شده در گذشته در رشد و رونق اقتصادی به ویژه ایجاد شرکتهای صنعتی امروز در بازدیدی که از شهرک صنعتی زاهدان داشتم آنچه که دیدم صرفا بارانداز کالاهای وارداتی بود.

به گزارش ایلنا، حسین کمالی تصریح کرد: شرایط حاکم بر بخش تولید به شکلی پیش می رود که صرف و صلاح اقتصاد کشور مدنظر قرار نمی گیرد و صرفا به فکر منافع فردی و جناحی هستیم.

وی تاکید کرد: درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی بیش از 45 هزار میلیارد ریال بود که 50 هزار میلیارد ریال هم دولت به آن اضافه کرد و به عنوان یارانه به جامعه تزریق شد که اثرات تورم زای آن را همگان لمس می کنند و حال با پیش فروش سکه می خواهند این نقدینگی برگشت کند چرا چنین اقدمی صورت گیرد که این مشکلات را برای جامعه در پیش داشته باشد.

دبیرکل حزب اسلامی کار افزود:  اگر این منابع صرف ایجاد فرصت های شغلی پایدار همچون احداث کارخانجات صنعتی در نقاط مختلف کشور می شد امروز شاهد فرصتهای شغلی بی شماری  بودیم  ولی امروز متاسفانه از محل این درآمد های هنگفت حرکت اقتصادی تاثیر گذاری را در کشور صورت نگرفته است.

وی با اشاره به آمار ایجاد اشتغال 800/6 هزار نفری گفت: اگر امیدوار باشیم و این آمار صحیح باشد یعنی سالانه حدود 850 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است، اما اشاره ای به از دست دادن 500/8 هزار نفری شاغلین بخش صنعت نمی شود که سالانه بیش از 200 هزار نفر با احتساب اشتغال ایجاد شده مورد ادعا به آمار بیکاری ناشی از شرایط بد اقتصادی اضافه شد و در نتیجه نه اشتغالی ایجاد شده بلکه به آمار بیکار جامعه اضافه شده است.

کمالی در پایان تعامل بخش های مختلف اجرایی بویژه بخش اجتماعی را لازمه توسعه و پیشرفت کشور دانست و تاکید کرد: عرصه خدمت جامعه، میدان جنگ و مباحث غیرعلمی در جهت توسعه و عمران و آبادانی کشور نیست.

معاون هماهنگی امور استان های خانه کارگر در ادامه این کنگره طی سخنانی با اشاره به مباحث پایان سال در خصوص افزایش مزد گفت: تصمیم گیران بخش افزایش مزد به جای بازی با آمار و اعداد به قدرت خرید جامعه به ویژه کارگران توجه کنند.

صادقی افزود: کارگران در سال 84 با مزد ماهانه خود 2عدد سکه تمام بهار آزادی و یک ربع سکه می توانستند خریداری کنند اما در حال حاضر با 4 ماه حقوق یک سکه هم شاید نتوانند خریداری کنند.

وی پیشنهاد کرد: شورای عالی کار افزایش مزد امسال را به بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه موکول کند بدلیل اینکه اگر شاهد افزایش حداقلی مزد در پایان سال باشیم، در سال آینده که فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود و تبعات ناشی از آن بویژه تورم زا بودن اجرای آن کارگران را به زانو در خواهد آورد.

وی تاکید کرد: اگر در پایان سال به میزان تورم اعلام شده،اضافه حقوقی شامل شود و معادل آن نیز افزایش باشد شاید تازه به نقطه سر به سر برسیم نه اینکه افزایش حقوق را شامل شود.

صادقی  هدف از برگزاری کنگره های خانه کارگر را اجرای اساسنامه و مشارکت کلیه کارگران در تصمیم گیری های تشکیلات عنوان کرد و گفت: رمز ماندگاری خانه کارگر علی رغم طوفانهای متعدد ایجاد شده خرد جمعی حاکم بر آن بویژه استفاده از نظرات تک تک اعضا به عنوان سرمایه های تشکیلات میباشد.

وی تاکید کرد: با گسترش فعالیت و ارائه خدمات متنوع و ایجاد امنیت خاطر و کاستن از آلام این قشر خانه کارگر روز به روز به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان  هم در این کنگره ضمن ارائه گزارش عملکرد 4سال گذشته خانه کارگر در استان توسعه فضاهای فیزیکی از جهت ایجاد مرکز آموزشی، فرهنگی و رفاهی را زمینه ساز ارائه خدمات به کارگران استان عنوان کرد و گفت: به زودی و با تامین اعتبار مورد نیاز شاهد افتتاح اولین مجتمع آموزشی و فرهنگی و رفاهی کارگران در استان خواهیم بود که کارگران و خانواده های آنان با مراجعه به این مرکز با استفاده از کارت عضویت از خدمات آن با تخفیف های ویژه از بخش‌های مختلف آن استفاده نمایند.

وی در ادامه با اشاره به فقر صنعتی حاکم بر استان گفت: واحدهای فعال صنعتی استان بالغ بر 100 واحد می باشند که صرفا 5 واحد بالای 100 نفر در استان وجود دارد و از مجموع واحدهای صنعتی 85 درصد آنها متعلق به بخش های خصوصی و 15 درصد بخش عمومی را شامل می شوند.

میرشکار  تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را در استان بالغ بر 480 هزار نفر اصلی  و تبعی اعلام کرد و گفت: از مجموع جمعیت استان یک پنجم آن را به بیمه شدگان تامین اجتماعی  و یک چهارم آنها تحت پوشش سازمان حمایتی دیگر از جمله بهزیستی و کمیته امداد می باشند و مابقی نیز از پوشش های بیمه ای دیگری بهره مند هستند.

در پایان این کنگره و پس از رای گیری نرگس حقیقی نژاد و رحمان داد کریمی به عنوان منتخبین اصلی و  نادر بردبار به عنوان منتخب علی البدل از استان به کنگره کشوری خانه کارگر(مجلس کارگری) راه یافتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز