خبرگزاری کار ایران

حبیب‌الله انصاری:

بحث انرژی مهم‌ترین ملاک ما در صنعت لوازم خانگی است/ صنف ما تنها صنعتی است که تولیدات آن جزء لاینفک زندگی افراد روستایی و شهری است

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۱۸

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سال 1361 به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در این صنعت در سال‌های 63-64 تمام قطعات وارداتی بودند، ولی امروز جز کمپرسور یخچال تمام قطعات لوازم انرژی‌بر در داخل تولید می‌شود.

گروه اقتصادی ایلنا با هدف طرح مسائل و مشکلات صنایع لوازم خانگی کشور و پیگیری مصرانه در جهت بهبود شرایط توسط مسئولان،  میزگردی با حضور فعالان صنعت لوازم خانگی برگزار کرد.

دکتر حبیب‌اله انصاری؛ دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ابتدای این میزگرد گفت: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سال 1361 به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی توضیح داد: با نگاهی مدیریتی در راستای تحول و تکامل این صنعت، در سال 60 مأموریت نگارش اساسنامه این تشکل را که در آن زمان «شورای سازندگان وسایل گازسوز و سیلندر گازمایع» نام داشت را برعهده گرفتم. این تشکل در حدود 12 سال با عنوان مذکور فعالیت کرد و سپس به «شورای صنایع گاز و لوازم خانگی» تغییر نام داد و این روند سبب شد کارخانجاتی که غیر از لوازم گازسوز هم تولیداتی داشتند، در شورا عضو شوند. در سال 1388 در مسیر تحول و تکامل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی به «انجمن صنایع لوازم خانگی ایران» تبدیل شد.

انصاری افزود: صنعت لوازم خانگی از نظر طبقه‌بندی تولیدات شامل سه بخش است:

  1. کلیه وسایل انرژی‌بر (انواع لوازم سرمایشی، گرمایشی، پخت‌وپز، شستشو، لوازم آشپزخانه و...).
  2. لوازم غیرانرژی‌بر (کلیه ظروف چینی، استیل، بلور، تفلون و...).
  3. قطعات

وی ضمن بیان این موضوع که : در این صنعت در سال‌های 63-64 تمام قطعات وارداتی بودند، ولی امروز جز کمپرسور یخچال تمام قطعات لوازم انرژی‌بر در داخل تولید می شود افزود:  این صنعت از محصولات صنایعی مانند پتروشیمی، فولاد، مس و...  استفاده می‌کند و تنها صنعتی است که تولیدات آن جزء لاینفک زندگی افراد اعم‌از روستایی و شهری است و به همین جهت صنعت لوازم خانگی در دنیا به لحاظ استفاده از لوازم اساسی بالادستی مثل فولاد، مس و... جزء صنایع شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی است. در این انجمن 8 کمیسیون تخصصی تشکیل شده از جمله کمیسیون رسانه که به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به نشریه رسمی این انجمن، گفت: ماهنامه «پیک‌شورا» سیصدوسی‌ونهمین ماه است که با مدیر مسئولی بنده منتشر می‌شود و قدیمی‌ترین مجله این صنف است.

انصاری خاطرنشان کرد: عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، عضو کمیسیون‌های صنایع کسب‌وکار و اتاق‌های ایران و تهران، نایب‌رئیس اول شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان توسعه و تجارت بوده و این عضویت‌ها باعث ایجاد فضایی در جهت تسهیل ارتباطات سازمانی همراه با گسترش فضاهای همکاری در جهت ارتقاء این صنعت شده است.

در این‌خصوص میتوان به جلساتی که با رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و رئیس سازمان توسعه تجارت داشته‌ایم اشاره کرد.

وی تشریح کرد: ما در انجمن براساس سیاست‌هایی که در چارچوب اساسنامه در هیأت‌مدیره تصویب شده است پیش می‌رویم و با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها می‌توانیم مسائل را پیگیری کنیم و به نتایج لازم برسیم و با توجه به پایبندی انجمن به بحث آموزش که بحثی کلیدی است تاکنون 21 دوره تخصصی آموزشی در ارتباط با کیفیت، ساختار تکنولوژی و... برگزار کرده‌ایم.

انصاری در پاسخ به این سؤال که آیا انجمن با اتحادیه توزیع‌کنندگان لوازم خانگی در ارتباط است؟ گفت: در بحث تولید انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به بررسی مسائل می‌پردازد و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیشتر بخش بازار و توزیع را برعهده دارد.

وی در پاسخ به سؤال ایلنا درخصوص افزایش صدور جواز تولید طی سال‌های اخیر گفت: متأسفانه صدور مجوز در ایران به‌دلیل فقدان استراتژی توسعه صنعتی به‌عنوان نقشه راه و بدون توجه به دانش و توان علمی و فرهنگی افراد متقاضی تولید انجام می‌شود؛ در حالی‌که باید توجه داشت فقط توان مالی اهمیت ندارد و در 14 سال اخیر بارها تأکید کرده‌ام هر کسی که می‌خواهد مجوز صنعتی بگیرد، نباید مکانیک یا رشته‌های صنعتی خوانده باشد، ولی باید برخوردار از فرهنگ صنعتی باشد و با نگرش صحیح نسبت به چگونگی استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزارها هدف‌گذاری کند.

وی ادامه داد: امروز در صنعت، ملاک تنها استاندارد نیست؛ بحث انرژی مهمترین ملاک ما در این صنعت است و توقع مردم این است کالایی تولید شود که انرژی کمتری مصرف کند. در گذشته توقعی که مردم از یخچال داشتند این بود که فقط آب را سرد کند و مواد غذایی را خنک نگه دارد، ولی امروزه از روستایی تا شهری انتظار دارند یخچال، آبسردکن و یخساز هم داشته باشد. البته باید توجه داشت صدور مجوز با ثبت بازرگانی کمی متفاوت است و امروز 2 شاخص در بازار خودنمایی می‌کند: 1. کیفیت  2. قیمت.

انصاری ضمن بیان اینکه : یکی از دغدغه‌های اصلی ما در کشور بحث اشتغال است افزود: در راستای تحقق این هدف، به چند ضرورت اشاره می‌کنم:

 

1. جلوگیری از فساد در حوزه پول و تجارت                  2. ایجاد امنیت اقتصادی

3. جلوگیری از کالای قاچاق                                    4. اعطای تسهیلات بانکی

5. حمایت دولت از تولیدکنندگان

وی در پایان گفت: در گذشته این همه تنوع وارداتی نداشتیم و با توجه به پیشرفت‌های کمی و کیفی صنعت لوازم خانگی کشورمان، امروز به صراحت عرض می‌کنم نیازی به واردات بی‌رویه نداریم.

خدمات پس از فروش محصولات نیز یکی از عواملی است که امروزه شرایط را برای خریدار آسان کرده است و مردم باید توجه کنند که از مراکزی که مجوز رسمی دارند خرید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز