خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری آیین هشتاد سالگی موزه‌ی ملک مطرح شد؛

موزه لوور به تهران می‌آید/ برنامه‌های ویژه‌ برای 80 ساله‌ها و 8 ساله‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۸۹۲

صالحی گفت: موضوع 80 سالگی فقط بهانه است تا دو موزه ملی ایران و موزه ملک، با هم همکاری کنند. من بسیار خوشحالم که موزه‌ها صدایشان را بلندتر می‌کنند و با تمام مسائل و مشکلاتی که دارند به جای رقابت، رفاقت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رسانه‌ای آیین هشتاد سالگی پس از هشتادمین سال بنیانگذاری و گشایش موزه ایران باستان و وقف کتابخانه و موزه کتابخانه ملک امروز شنبه (یک مهر 1396) در کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور سیدمحمد مجتبی حسینی (مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک)، مسعود صالحی (رئیس ستاد آیین هشتاد سالگی) و جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک، گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که چقدر نهادهای این کشور، در طول تاریخ توانسته‌اند خود را حفظ کنند و به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. ما کمتر نهادی را داریم که سابقه طولانی داشته باشد. در چنین وضعیتی کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ایران باستان با سابقه‌ای 80 ساله جزو استثنائات محسوب می‌شوند این دو نهاد از دو خاستگاه مختلف برآمده‌اند: موزه ایران باستان به همت حاکمان، و موزه ملک توسط یک بازرگان فرهیخته پایه‌گذاری شدند.

وی ادامه داد: ما خواستیم به بهانه 80 سالگی این دو نهاد مهم، یادآور شویم که 80 ساله شدن پدیده مهمی است و موزه‌ها نهادهایی هستند که با آثار دیروزشان، رو به فردا و آینده در حرکتند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین‌ نشست‌های فرهنگی در موزه ایران باستان، گفت: در سال 1320 قرار بر این شد که سخنرانی‌هایی در موزه ملی ایران باستان درباره تاریخ و فرهنگ کشور انجام شود. یکی از مهم‌ترین این سخنرانی‌ها، سخنرانی محمدعلی فروغی بود. فروغی، در آن سخنرانی کارکردهایی را برای موزه‌ها ارائه می‌کند که هنوز هم مهم است. او می‌گوید برای عموم مردم، موزه‌ها جایی برای تفریح است و از طرفی بازدید از موزه‌ها یک جور آموزش است چنان‌که بازدید از یک آزمایشگاه. موزه‌ها با آثارشان دریچه‌ی جدیدی را برای درک تاریخ به ما خواهند داد. از دیگر دلایل اهمیت موزه‌ها، آثار معیار و سنجه‌ای است که ارائه می‌کنند، و در آخر موزه‌ها ذوق را توسعه و تعالی می‌دهند و کمک می‌کنند که آدم‌ها به چیزهای معمولی راضی نشوند.

حسینی به قید «ملی» هر دوی این موزه‌ها اشاره کرد و گفت: موزه و کتابخانه ملی ملک و موزه ملی ایران هر دو قید ملی را با خود دارند. مرحوم حاج حسین آقای ملک در وقفنامه موزه قید کرده‌اند که کلمه ملی باید در عنوان موزه حتما باشد. موزه ملی ایران هم که به دو بخش ایران باستان و ایران اسلامی تقسیم می‌شود هم این قید را با خود همراه دارد.

وی در خصوص برنامه‌های مشترک این دو موزه توضیح داد و گفت: ما نمایشگاهی داریم تحت عنوان 40 اثر که این نمایشگاه تا پایان سال ادامه خواهد داشت و بعد از آن سعی می‌کنیم خارج از جغرافیای تهران هم آن را برگزار کنیم. ‌۸۰ اثر در قالب نمایشگاهی مشترک که ۴۰ اثر آن متعلق به موزه ملی ایران و ۴۰ اثر متعلق به کتابخانه و موزه ملک است در قالب نمایشگاهی سیار تا پایان سال در میدان مشق و محوطه موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید و در ادامه اگر امکان داشته باشد، خارج از جغرافیای تهران نیز این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم. ما همچنین برنامه‌هایی برای دو گروه سنی سالمندان و کودکان داریم یعنی 80 ساله‌ها و هشت ساله‌ها. این دو گروه سنی می‌توانند با مراجعه به سایت موزه‌ها یک کارت بازدید نامحدود به مدت شش ماه دریافت کنند. همچنین نشست‌هایی هم خواهیم داشت.

مدیرعامل موزه ملک اضافه کرد: اوج برنامه‌های ما در اواخر مهرماه تا اوایل آذرماه سال جاری است. در سالگرد میلاد امام رضا (ع) دو نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین ششم آبانماه نمایشگاه هنرهای تزئینی را خواهیم داشت. مسابقه عکس هم برگزار خواهد شد. ما بالغ بر 10 هزار صفحه تاریخ شفاهی داریم که همه مصاحبه‌هایی است درباره حاج حسین آقا ملک که این کتاب نیز در دست تهیه است.

سپس نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) با اشاره به 80 ساله شدن این موزه گفت: قرار است پس از 80 سال این دو موزه مهم با هم ملاقاتی داشته باشند. برای برنامه‌های آینده یکی از وظایف موزه ملی ایران ملاقات با دیگر موزه‌هاست. امیدوارم این گفتمان بین موزه‌های کشور هر چه بیشتر شکل بگیرد.

وی گفت: هنگامی که گُدار قرار شد که موزه ملی ایران باستان را طراحی کند از بدو طراحی او اعلام کرد که این موزه 10 سال بیشتر کفاف نمی‌دهد؛ چراکه آثاری که ایران در این زمینه دارد بسیار قابل توجه و زیاد است.

 درخصوص برنامه‌های مشخص پیش روی موزه‌ها گفت: کتاب راهنمای فارسی و انگلیسی موزه ملی ایران در دست چاپ است. یکی از برنامه‌های 80 سالگی طرح بازسازی موزه ایران باستان است. ما همچنین چند نمایشگاه خارجی در موزه ایران باستان برگزار خواهیم کرد. 25 مهرماه 103 اثر از کشور ارمنستان برای نمایشگاه بزرگی در موزه ایران باستان، به ایران خواهد آمد. همچنین در آبانماه کره جنوبی در این موزه نمایشگاهی خواهد داشت. در اسفندماه نیز موزه لوور پاریس طی صحبت‌هایی که شده با بیش از 60 اثر در موزه ایران باستان حاضر خواهد شد.

 وی افزود: لازم به ذکر است که تمام کاتالوگ‌های نمایشگاه نیز تهیه می‌شود. با موزه مقدم نیز صحبت‌هایی شده تا آثار دکتر مقدم که بیشتر آنها کاوش‌هایی در استان گیلان بوده در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شود. استان‌های کرمانشاه و گیلان هم برای برگزاری برنامه‌هایی به ما پیشنهاد داده‌اند که در حال بررسی است.

او در پایان گفت: موزه ملی ایران در حدود سه میلیون شی با ارزش دارد که در وضع موجود چیزی در حدود 4 هزار اثرش را به نمایش گذاشته است. محدودیت فضایی و فیزیکی فقط مشکل موزه ملی ایران نیست بلکه تمام موزه‌های بزرگ دنیا گرفتار چنین مشکلی هستند.

در پایان، صالحی (رئیس ستاد آیین هشتاد سالگی) گفت: برای اولین بار است که یک اتفاق خوب در بین موزه‌های کشور می‌افتد. موزه‌های ما چندان شرایط مساعدی ندارند و حتی توجه عمومی هم به آن‌ها نمی‌شود و به نیازهای کارشناسانه موزه‌های ما هم کمتر پاسخ گفته می‌شود. موزه‌های ما امروزه مهجورند. یک رفتار کودکانه‌ای که بین موزه‌های کشور ما معمول است این است که به همدیگر به چشم رقیب نگاه می‌کنند. اما حالا برای اولین بار دو موزه باهم تصمیم گرفته‌اند که کار مشترکی را سازمان دهند. متاسفانه کم اتفاق می‌افتد که چنین همکاری‌های جمعی صورت بگیرد. موضوع 80 سالگی فقط بهانه است تا دو موزه با هم همکاری کنند. من بسیار خوشحالم که موزه‌ها صدایشان را بلندتر می‌کنند و با تمام مسائل و مشکلاتی که دارند به جای رقابت، رفاقت می‌کنند.

پس از پایان نشست، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک، درهای مخازن این موزه را به روی خبرنگاران باز کرد و از مخازن این موزه بازدید شد.

موزه لوور به تهران می‌آید/ برنامه‌های ویژه‌ برای 80 ساله‌ها و 8 ساله‌ها

موزه لوور به تهران می‌آید/ برنامه‌های ویژه‌ برای 80 ساله‌ها و 8 ساله‌ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز